WRC

Rally – WRC: Tanak wint; Neuville lachende der... tweede

Tanak 5

De korte slotdag van de Rally van Duitsland bracht nog voldoende spanning met zich mee waardoor de top drie op zijn kop werd gezet. Neuville profiteerde het meest en bouwde zijn voorsprong in het WK klassement uit na een zware rally.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR; Reb Bull Media Content Pool

Slechts drie proeven maakten de afsluitende zondag vol, maar de twee maal verreden Grafschaft proef mat wel een kleine 30 kilometer. Al direct op de eerste doortocht was het bal. Mads Ostberg ging van de weg en beschadigde zijn C3 dermate dat deze tot stilstond kwam in een weiland. Het was een teleurstellend einde van een tot dan toe weinig imposant weekend van de Noor.

Breen
Het was een moeizaam weekend voor Citroen, hun enige geklasseerde piloot was Craig Breen als zevende

De slijtageslag zette daarna nog even door, dit keer voor de mannen hoger in het klassement. Jari Matti Latvala kwam weer in aanraking met zijn eeuwige pechduiveltje en merkte op de verbindingsroute al dat het helemaal niet goed ging met zijn Toyota. De Fin startte de proef wel, maar kwam halverwege tot stilstand met een defecte versnellingsbak.

Ogier 2
Ogier profiteerde uiteindelijk nog van het tumult op de laatste dag

Met het uitvallen van Latvala verloor Sordo zijn directe concurrent voor P2. Helaas voor Sordo, was hij niet op de hoogte van de problemen van zijn rivaal. Sordo's vader had de avond ervoor al gewaarschuwd "Mañana, Maximum attack!" Dat deed Sordo dan ook, maar daarbij vergaloppeerde hij zich met een excursie door de wijnranken als gevolg. Het resultaat? Een gebroken voorruit en een radiator die zwaar te lijden had onder de druivenplanten. Met enig duw en trekwerk kan de voorruit verwijderd worden en getooid met spacy zonnebrillen probeerden Sordo en del Barrio hun weg te vervolgen. Voor de start van de volgende proef begon de Hyundai dermate warm te worden dat het zinloos was om de wedstrijd voort te zetten.

Sordo 2
Een ijzersterke wedstrijd van Sordo eindigde in mineur met een crash op de slotdag

Op de openingsproef van de dag verloor de wedstrijd zo twee leden van de top en schoof de rest door naar voren. Voor de WK titelstrijd betekende dit goed nieuws voor Ogier. Hij schoof van P6 (8 punten) naar P4 (12 punten) terwijl Neuville van P4 (12 punten) naar P2 (18 punten) ging. Op het eerste oog lijkt dit positief uit te pakken voor Neuville, hij krijgt er 6 punten bij, Ogier maar 4. Echter lijkt het onwaarschijnlijk dat Sordo voor Neuville had mogen finishen van Hyundai, waardoor Neuville waarschijnlijk sowieso derde zou zijn geworden.

Neuville 3
Onverwacht, maar dat maakt hem niet minder mooi, Neuville en Gilsoul eindigen als tweede en oefenen vast met het sjouwen van grote bekers...

Vooraan trok Tanak zich weinig aan van het rumoer achter hem. De Est moest nog wel bekennen dat hij tot de lekke band van Ogier tot het uiterste moest gaan, maar hij domineerde uiteindelijk van start tot finish. Op de Powerstage kwam hij 0,1 seconde te kort ten opzichte van Ogier, maar dat kon hem na zijn tweede overwinning op rij weinig deren. "Of dit goed is voor mijn kampioenschapsmogelijkheden? Daar kijk ik niet echt naar, dat kan eigenlijk alleen nog maar als ik alle resterende wedstrijden win." Zo gek klinkt dat echter niet gezien zijn huidige vorm...

Tanak 6
Hij moet alle resterende rally's winnen om nog kans te maken op de titel... gezien zijn huidige vorm is dat niet ondenkbaar

Uitslag Rally van Duitsland
1. Tanak-Jarveoja Toyota Yaris WRC 3.03.36,9
2. Neuville-Gilsoul Hyundai i20 WRC +39,2
3. Lappi-Ferm Toyota Yaris WRC +1.00,9
4. Ogier-Ingrassia Ford Fiesta WRC +1.34,5
5. Suninen-Markkula Ford Fiesta WRC +2.02,9
6. Mikkelsen-Jaeger Hyundai i20 WRC +2.13,8
7. Breen-Martin Citroen C3 WRC +2.39,1
8. Griebel-Rath Citroen DS3 WRC +10.41,2
9. Kopecky-Dresler Skoda Fabia R5 +13.12,8
10. Rovenpera-Halttunen Skoda Fabia R5 +13.16,6
28. Vossen-Berkhof Ford Fiesta R5 +42.17,9
29. Bakkenes-Bakker Mitsubishi Lancer Evo X +46.02,8

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet