WRC

Rally WRC Italie: Neuville wint titanenstrijd

Een aantal dagen geleden schreven dat Italië het keerpunt zou kunnen zijn in het WRC seizoen 2018. Hoewel er nog een lange weg te gaan is wist Thierry Neuville een mooie buit binnen te halen op weg naar een eerste WK titel. Op Sardinië versloeg hij in een rechtstreeks gevecht zijn aartsrivaal Sebastien Ogier. Of dit een beslissende slag in de strijd was moet nog blijken, maar het is nu aan Ogier om geen fout meer te maken.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

2018ITALY AUS 5802
Thierry Neuville reed een solide wedstrijd en wordt hier gefeliciteerd door Ogier die in een rechtstreeks gevecht werd verslagen.


Gisteren was WRC promoter Oliver Ciesla jarig. Hij had zich professioneel gezien geen mooier verjaardagscadeau kunnen wensen dan de eindstrijd in Italië. Dit was pure promotie voor de rallysport. Vaak zeggen we elke seconde telt. Na 313,46 kilometer was het verschil tussen de nummer 1 en 2 niet meer 0,7 seconde Dat is zeker niet de kleinste marge ooit, dat was namelijk de Rally Jordanië in 2011. Daar was het Ogier die aan het langste eind trok en Jari-Matti Latvala versloeg. In Italie was het dit jaar Neuville die Ogier versloeg.

AV201807217
Sebastien Ogier reed alles uit de kast maar het was net niet genoeg

Deze strijd begon al op de eerste showproef op donderdagavond. Ogier won daar. Op de volgende dag ging het onder on-karakteristieke weersomstandigheden op en neer. Aan het einde van de ochtend stond Ogier op plek 5 en het verschil met Neuville (op plek 2 achter Mikkelsen) was 9 tellen. Vlak na de lunch sloeg Ogier toe op de tweede Tula proef van ruim 22 kilometer. In een waar moddergevecht veranderde zijn achterstand van 9 seconden in een voorsprong van 8,5 seconde. Neuville hield zich niet in maar kon niet voorkomen dat Ogier uitliep naar een voorsprong van net geen 19 seconden.

TGR 0019 1
Het lot was Jari Matti Latvala weer niet gunstig gestemd, Samen met zijn jubilerende navigator Miikka Anttila was hij op weg naar een derde plek toen hij met een technisch defect uitviel. Op zondag reed hij weer voluit, maar meer dan een zevende plek zat er niet in. Trekken we de straftijd af van zijn totaal dan had hij derde geweest, als....


Jojo zaterdag
De titanenstrijd brak volledig op zaterdag. Regelmatig wisselden de twee kemphanen elkaar af aan de top van de proeventijden. Maar in de overall stand bleef Ogier nog voor staan. Alle was zijn voorsprong wel geslonken naar minder dan vier seconden. Op de alles beslissende zondag bezetten Neuville en Ogier op alle vier de proeven een eerste en tweede tijd. Aan het einde van de rally bleek Neuville 0,7 seconde korter over de rally te hebben gedaan dan Ogier. Een kostbaar verlies voor de Franse wereldkampioen. Zijn achterstand in de titelstrijd werd vergroot van 19 naar 27 punten. Niet onoverkomelijk met nog 6 wedstrijden te gaan het antwoord moet nu van Ogier komen. In de eerstvolgende wedstrijd (Finland) wist hij maar één keer te winnen (in 2013) maar voor zowel auto als rijder is Finland altijd een lastige wedstrijd geweest. Maar het zou mooi zijn als de fans in het rallyland bij uitstek een zelfde spannende strijd zullen zien. Als hier in Italië.

Mads Østberg was de beste rijder bij Citroën. Na het wegsturen van Kris Meeke worden zijn kansen op meer rally's in het WK dus weer ruimer.

Burger
Er was ook nog een Nederlands wapenfeit te melden. De Finse Nederlander (of is het Nederlandse Fin?) Kees Burger reed met de Nederlands Australische navigator Rebecca van der Marel ook in Italië weer mee. Zij bereikten de finish op de 20e plaats algemeen, vlak achter Andreas Mikkelsen. Hoewel het tweetal in een Skoda R5 rijdt staan zij niet ingeschreven voor het WRC2 kampioenschap. Hadden ze dat wel gehad dan hadden ze daar een zevende plek behaald voor (bijvoorbeeld de Mexicaanse kampioen Benito Guera. Zeker geen slecht resultaat dus.

Tijdkaart
Op de een na laatste proef deed zich een curieus incident voor. Ogier was bij de stopfinish gestopt, maar zijn navigator Julien Ingrassia had verzuimd de tijdkaart weer aan te pakken en mee te nemen. Ott Tanak was daarna zo vriendelijk de kaart mee te nemen en die voor de volgende tijdcontrole weer aan Ingrassia te overhandigen. In de reglementen staat dat iedere rijder bij een tijdcontrole zijn aart moet kunnen tonen. Dat was dus geen probleem voor Ogier. Wat er in de reglementen staat over het altijd aanwezig zijn van de documenten in de deelnemende auto hebben we niet kunnen vinden. Zeker is wel dat Ogier zijn ex teamgenoot wel erg dankbaar mag zijn!

Voorlopig eindklassement Rally Italia Sardegna

1 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 3:29:18.7
2 S. Ogier J. Ingrassia Ford Fiesta WRC +0.7
3 E. Lappi J. Ferm Toyota Yaris WRC +1:56.3
4 H. Paddon S. Marshall Hyundai i20 Coupe WRC +2:55.2
5 M. Østberg T. Eriksen Citroën C3 WRC +3:10.9
6 C. Breen S. Martin Citroën C3 WRC +4:31.7
7 J.M. Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +11:22.1
8 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +12:38.2
9 J. Kopecky P. Dresler Škoda Fabia R5 +13:14.6
10 T. Suninen M. Markkula Ford Fiesta WRC +15:30.4

Voorlopige tussenstand 2018 FIA World Rally Championship na ronde 7

1 T. Neuville 149
2 S. Ogier 122
3 O. Tanak 79
4 E. Lappi 70
5 D. Sordo 60
6 A. Mikkelsen 56
7 E. Evans 46
8 K. Meeke 43
9 J.M Latvala 37
10 C. Breen 34
11 M. Østberg 26
12 T. Suninen 24
13 H. Paddon 22

Voorlopige tussenstand 2018 FIA World Rally Championship voor constructeurs' na ronde 7

1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 212
2 M-Sport Ford World Rally Team 184
3 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 161
4 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 129

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet