Rally WRC Italie: Sardinië keerpunt in het WRC seizoen van 2018? | Rally

WRC

Rally WRC Italie: Sardinië keerpunt in het WRC seizoen van 2018?

De rally van Portugal had grote gevolgen voor het verloop van het kampioenschap: de aspiraties van Ogier om zijn vijfde kampioenschap binnen te hengelen liepen een flinke deuk op en vlak voor de start liet de FIA bovendien nog weten dat het beroep van zijn werkgever M-Sport, was afgewezen. De aftrek van punten voor een overtreding in Mexico bleef staan. In vergelijking daarmee was het verloop van de wedstrijd nog vervelender. Door een relatief kleine fout werd hij genoodzaakt tot achtervolgen zonder de mogelijkheid om echt punten te scoren. En inderdaad zijn voorsprong in het kampioenschap van 10 punten op Thierry Neuville slonk naar 19 punten achterstand. Niet desastreus maar psychologisch een zware dreun. Zeker omdat de Belg overtuigend won. Dat was dus een flinke boost voor de kansen van de Belg. In Sardinië zal hij het komende weekend weliswaar als eerste moeten starten maar dat levert Ogier niet zo heel veel op. Hij start maar een plek achter de Belg en in de Sardijnse omstandigheden is dat niet genoeg.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR


2018PORTUGAL AUS 8006 Thierry Neuville was de grote winnaar in Portugal, hij verkeert in uitstekende vorm dus geldt ondans dat hij 'stof moet vegen' als een van de favorieten in Sardinië

2018006234 AL
Sebastien Ogier kijkt serieus in de richting van zijn grote opponent van dit jaar. Hij zal zijn huid dan ook duur verkopen tijdens het Sardinië weekend.


Meeke
Het seizoen is nu halverwege en er is dus nog niets beslist en de Franse wereldkampioen staat niet bekend als iemand die snel de handdoek in de ring gooit. Voor een andere rijder had Portugal veel verder strekkende gevolgen. Zoals bekend raakte Kris Meeke van de weg. Dat was niet de eerste keer in zijn carrière maar voor Citroën was hiermee de maat vol. Op staande voet werd de Brit ontslagen. In de sociale media wed het besluit met afkeer ontvangen. Dat was vooral om de manier waarop. Op de bewuste dag plaatse Meeke een stuk op Facebook met een genuanceerd verhaal over zijn ongeval. In dat stuk bedankte hij Citroën voor het in hem gestelde vertrouwen. Nog geen half uur later (!) stuurde Citroën een koel zakelijk bericht rond. "Wegens een bovenmatig aantal ernstige ongelukken kan het merk de verantwoordelijkheid niet meer nemen om Meeke te laten starten in onze auto." Een heel grote verrassing was het niet. De bekende stijl van Meeke past niet bij het Franse merk. Dat werd vorig jaar al duidelijk toen de sterrijder van het team een aantal wedstrijden tot rust mocht komen. Portugal was dus een brug te ver. De kosten hebben hierbij zeker een rol gespeeld. (Het steeds weer opnieuw opbouwen van een verkreukelde rally auto is niet goedkoop) Ook het feit dat de man uit Noord-Ierland slechts 48 punten wist te verzamelen in het huidige kampioenschap pleit niet voor hem. Maar deze zaken worden niet aangegeven als reden voor het ontslag. Het team kan zich niet veroorloven dat levens (in dit geval die van de rijders) gevaar lopen. Ook Citroën weet natuurlijk dat rallysport niet ongevaarlijk is maar het aantal heftige ongevallen waarbij Meeke en bijrijder Paul Nagle betrokken zijn is wel bovengemiddeld hoog. De agressieve rijstijl maakt Meeke voor zijn fans juist heel aantrekkelijk maar als er iets tragisch zou gebeuren dan kan Citroën zich niet meer verschuilen achter de zinsnede: in deze sport kan altijd wat gebeuren. Het team is voldoende gewaarschuwd door een aantal gebeurtenissen. Daarmee willen we zeker de manier niet goed praten waarop de rijder zijn congé kreeg. Maar het is iets te makkelijk om alleen het Franse merk de schuld te geven van dit debacle. Voor Meeke en ook voor zijn fans, is het een zeer bittere pil. De kans dat hij snel ergens anders weer een stoeltje vindt lijkt ons voorlopig nog niet heel groot. Dat betekent dan dat we de flamboyante rijstijl niet zeer binnenkort weer kunnen zien en dat is jammer.

2005013-h7jw44p089-whr
Kris Meeke kreeg na Portugalzijn ontslag bij Citroën. Dit beeld zullen we dus helaas voorlopig niet meer zien.

Sardinië
Op Sardinië dus geen Kris Meeke. Voor Citroën zullen (zoals al eerder gepland) Mads Østberg en Craig Breen aantreden. Bij Hyundai is naast Neuville en Mikkelsen ook Paddon weer aanwezig. Volgens eigen zeggen is hij, na zijn heftige uitstapje in Portugal, weer helemaal fit en klaar voor de nieuwe strijd. Bij Toyota vieren ze vooraf al een klein feestje: Miikka Anttila start hier voor de 200e keer in een WK rally. Hopelijk kan hij bij de finish van de rally een nieuw feestje vieren met een goede eindklassering voor hem en zijn rijder Jari-Matti Latvala.

TGR 0046
Miikka Anttila viert op Sardnië zijn 200e WK start.

Verder komen op het Italiaanse eiland alle bekende rijders aan de start. Onder hen natuurlijk ook Sebastien Ogier die vast van plan is om de opgelopen schade zo snel mogelijk weer te herstellen. De rijders starten donderdagavond met een korte showproef op het voormalige motorcross terrein van Ittiri maar de echte rally begint pas op vrijdag als de rijders in oostelijke richting rijden voor vier proeven die elk twee keer worden gereden. Zaterdag is de langste dag met onder andere de beroemde Monte Lerno proef met de beruchte Micky's Jump. Zondag zijn er twee proeven even ten noorden van rallyhoofdstad Alghero. Ook deze twee proeven moeten elk twee keer worden afgelegd. De laatste proef van dit boucletje is de Sassari proef die om 12:18 als PowerStage zal worden gereden. Uiteraard is dit alles weer voor een groot deel live te volgen via WRC+ All Live. 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet