WRC

Rally WRC Argentinie: Tanak ontketend

Hij maakt er geen geheim van, Ogier wil heel graag winnen in Argentinië. Niet alleen omdat hij daarmee zijn positie aan de kop van het klassement van de wereldtitel kan verstevigen maar vooral omdat het de enige wedstrijd in het huidige WK is die hij nog niet heeft gewonnen. Maar de jonge garde zit ook niet stil dus is er een mooie strijd gaande in deze vijfde rally van het lopen de WK seizoen.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

TGR 0001 Ott Tänak doet goede zaken in Argentinië, voorlopig leidt hij 

Op de eerste (show)proef in Carlos Paz eiste Thierry Neuville nog een eerste plek op en was hij de eerste leider in de rally. Vrijdagmorgen was het Ogier die zich aan de top meldde. Hij werd een beetje geholpen door het feit dat hij weliswaar de route moest openen maar daarbij gooide hij zo veel stof in de lucht dat de achtervolgers er last van hadden. De organisatie reageerde snel en vergrootte het gat tussen de rijders van twee minuten naar drie. Andreas Mikkelsen zag zijn kans en reed een snelle tijd die hem aan kop bracht (leider nummer 3 in even zovele proeven. Ogier als straatveger verloor bijna 18 seconden. Maar man van de proef was Ott Tanak die zijn eerste proef won in dit evenement. Alleen had hij op de eerste ochtendproef een uitglijer gemaakt en daarbij verloor hij 23 seconden. Voorlopig moest hij dus genoegen nemen met een derde plek algemeen. Ook de volgende proef bracht hij op zijn naam en hij klom op naar de tweede plaats, één tel achter Mikkelsen. Op de vijfde proef passeerde Tanak Mikkelsen. Tanak gaf daarna de zaak niet meer uit handen. Mikkelsen liep een lekke band op en raakte verder achterop.

unnamed 18
Kris Meeke moet toegeven dat Tanak voor hem nu te snel is.

Te snel
Kris Meeke, die aan het einde van vrijdag als tweede binnen kwam, was eerlijk. "Ik had nog een lekke band maar dat verklaart mijn achterstand niet. Tanak is eenvoudig weg niet bij te houden." Tanak leidt met ruim 22 seconden. Dat had nog veel meer kunnen zijn als hij de fout aan het begin niet had gemaakt. "Dat was een domme fout, ik ramde een rots en toen brak er iets in mijn stuurinrichting. Gelukkig hebben de monteurs het euvel kunnen verhelpen en kon ik 's middags voluit. Derde man was Neuville die op de laatste proef team collega Sordo passeerde.

2018ARGENTINA FD 082
Onder het toeziend oog van zijn trouwe fans scoort Neuville voorlopig een derde plaats.

GM201805097
Sebastien Ogier deed zijn uiterste best om de schade vrijdag te beperken. Maar lipe toch een dikke halve minuut achterstand op.


Pech
Jari-Matti Latvala heeft de strijd om het kampioenschap al opgegeven en jaagt volgens eigen zeggen alleen nog maar op een aantal overwinningen in individuele rally's. Dat gaat in Argentinië niet lukken. Op de eerste proef op vrijdagavond scoorde hij nog een derde tijd en lag hij ook algemeen derde. Een proef later ging het mis. Hij had op dat moment de snelste tussentijd mar raakte een rots en brak daarbij zijn voorwielophanging. Later bleek ook in het oliesysteem iets geraakt te zijn, dus waar hier voor hem de wedstrijd over. "Ik had bij het ingaan van een bocht wel een steen in mijn notes staan. Die raakte ik dus niet maar bij het uitkomen bleek in de schaduw onder een boom er nog een te liggen en die had ik er niet in staan. Ik knalde er vol op met het bekende gevolg."

Tussenstand in de YPF Rally Argentina na vrijdag
1. Tänak-Jarveoja (Toyota Yaris WRC) 1:30:38.6
2. Meeke-Nagle (Citroën C3 WRC) + 22.7
3. Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC) + 28.6
4. Sordo-Del Barrio (Hyundai i20 WRC) + 29.5
5. Ogier-Ingrassia (Ford Fiesta WRC) + 36.4
6. Breen-Martin (Citroën C3 WRC) + 41.2
7. Mikkelsen-Jaeger (Hyundai i20 WRC) + 58.5
8. Lappi-Ferm (Toyota Yaris WRC) + 1:07.9
9. Evans-Barritt (Ford Fiesta WRC) + 1:10.3
10. Suninen-Markkula (Ford Fiesta WRC) + 1:33.7

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet