Rally WRC Corsica: Ogier op stoom | Rally

WRC

Rally WRC Corsica: Ogier op stoom


Het hele WRC circus streek de afgelopen week weer in Europa neer. Deze keer is het de beurt aan Corsica, het toneel voor de vierde ronde in het WK en tevens de eerste echte asfaltronde. Het domein van mannen als Ogier, Sordo en... Loeb. Eigenlijk bestaan er geen echte 'asfaltmannen' meer de meeste toprijders voelen zich op alle ondergronden wel thuis. Maar iedereen kijkt wel uit naar de prestaties van Sebastien Loeb die hier aan zijn tweede WK optreden begint.

2018004499 AL Sebastien Ogier is goed op stoom en voert het tussenklassement voorlopig aan.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Op vrijdagmorgen konden de rijders meteen hun borst nat maken. De eerste proef was maar liefst 49 kilometer lang. Ogier blijkt uitgeslapen. Als eerste gestart neemt hij meteen resoluut het voortouw met een super snelle tijd. Maar ook Loeb heeft er zin in want hij is net geen 10 seconden langzamer. Iedereen heeft last van het water dat na de overvloedige buien van de laatste dagen zo hier en daar nog over de weg komt lopen van hoger gelegen berg gebieden. Dit resulteert in modder die zich met het passeren van de rijders verspreid over de weg met als gevolg dat lastig is de juiste rempunten te vinden.

2018TOURDECORSE FD 109 1
Thierry Neuville houdt druk op de ketel en is tweede, wel op 33 seconden...

De volgende proef is met 13.5 kilometer een stuk korter, Loeb komt echter niet verder dan 400 meter. Bij een flauwe rechterbocht raakt hij iets uit balans door het gebrek aan grip door het gras aan de binnenkant van de bocht. Hij komt niet daardoor niet goed uit voor de volgende bocht, schiet rechtdoor van de weg en komt tot stilstand tegen een boom. De schade is beperkt maar bij het wegrijden blijft hij steken in een greppel waar hij op de heenweg overheen gevlogen is. Met het linker achterwiel diep in de greppel komt hij niet meer weg. Het veelbelovende gevecht tussen Seb en Seb is inde kiem gesmoord. Ogier gaat inmiddels onverdroten verder en pakt weer een 'scratch'. Hij wordt gevolgd door Lappi en Meeke op 2 tellen. De voorsprong van Ogier op Meeke is inmiddels opgelopen tot ruim 21 seconden. Als tevreden man kan hij terug naar de middagservice. Na die service gaat hij nog even vol op het gas en is 9 tellen sneller dan bij de eerst doorkomst. Neville komt dichterbij. Was het bij de eerste doorloop nog ruim 2§1 seconden, nu is het 'nog maar' 10. Het gezicht van Neuville spreekt oekdelen. Hiermee is hij zeker niet tevreden. Op de laatste proef van de dag laat Ogier het gas wat los. Lappi en Latvala zijn sneller op die proef. Ook Neuville was sneller maar het verschil van 0.1 seconde op zijn aartsrivaal is geen reden tot juichen. Ook Kris Meeke had meer verwacht van zijn eerste dag hier en moet genoegen nemen met een derde plek.

unnamed 16
Meeke houdt de Franse eer hoog met plaats 3

Tanak en Lappi maken de top vijf vol. Een speciale vermelding is er voor Elfyn Evans. Hij moet het doen zonder zijn vaste navigator Dan Barrett die nog aan het herstellen is van een hersenschudding opgelopen tijdens de rally van Mexico. Op Corsica rijdt Evans met Phil Mills ooit navigator bij onder andere Petter Solberg. Het is altijd wennen met een nieuwe copiloot maar kennelijk lukt dat goed, want Evans staat op een voorlopige 6e plek.

unnamed 17
De eerste vier wagens zijn allemaal van een andere constructeur. Tanak op vier rijdt in een Toyota

Er zijn in Corsica niet zoveel proeven maar ze zijn wel lang. Op zaterdag staan er zes proeven op het programma met een lengte van net geen 137 kilometer. Dat is in ons land een volwassen complete rally. En nog altijd ruim 22 kilometer per proef. De eerste proef start om 07:37 uur en is natuurlijk weer live te volgen op WRC+ All Live.

Voorlopige tussenstand in de Corsica Linea Tour de Corse na vrijdag:

1. Ogier 1:19:39.0
2. Neuville +33.6
3 Meeke +38.7
4. Tänak +44.2
5. Lappi +1:13.5
6. Evans +1:13.8
7. Sordo +1:14.4
8. Latvala +1:25.0
9. Mikkelsen +1:29.2
10. Bouffier +1:44.8

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet