WRC

Rally WRC Mexico: Ogier doet waar hij goed in is: winnen!

Bij de start van de laatste rallydag, zondagmorgen, had Ogier een redelijk comfortabele leiding van ruim 35 seconden. Kris Meeke op de tweede plek was echter niet van plan de winst zo maar naar de Fransman te laten gaan en ging vol uit. Een ochtend vol spanning en tactiek eindigde in Guanajuato onder het toeziend oog van het standbeeld van de Mexicaanse volksheld Juan José de los Reyes Martínez Amaro, of zoals hij in de volksmond heet El Pipila. El Pipila torende hoog boven Ogier uit maar toch was Sebastien Ogier de grote winnaar. En passant werd hij ook nog tweede op de PowerStage, een bijna maximale score dus.


MEX ASN Day 3-1
Het duurde tot zaterdagmiddag, maar toen had Ogier de zaak weer onder controle

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal, Rally-eMag

Nog voor Ogier gestart was, volgden de livebeelden van WRC+ onder andere Kris Meeke. Hij leek over de proef te vliegen maar bij de overgang van het onverhard naar een stukje weg geplaveid met kinderkopjes, ging het mis. Vol onderstuurd door het verlies aan grip gleed hij van de weg af. Helaas voor de Citroënrijder zat er naast de weg een diepe geul. De C3 kantelde en bleef op zijn zij liggen. Gelukkig was er voldoende publiek aanwezig om de wagen weer op de wielen te zetten. Behalve een afgebroken achtervleugel bleef de schade beperkt en kon het team weer verder, maar de bijna zekere tweede plek was weg. Even later had ook Sordo een momentje. Met een lekke band kwam hij over de finish, maar zijn tweede plek kwam niet in gevaar. Ogier liet nog even zien wie er hier echt de beste was en pakte de snelste tijd op de PowerStage tot op dat moment.

MEX ASN Day 3-3
Dani Sordo reed snel en behoudend en dat betaalde zich uit in een mooie tweede plaats

MEX ASN Day 3-2
Kris Meeke vloog zondagmorgen weg in 'maximum attack' modus. Het kostte hem een plekje maar hij landde toch nog op het podium.


Tactiek
Achter hem waren twee rijders die het Zweedse voorbeeld van Ogier volgden. Zowel Tanak als Neuville pakten straftijd voor een betere startpositie op de PowerStage. Voor Tanak werkte het goed. Uiteindelijk won hij de PowerStage en daarmee vijf extra punten. Zowel voor hemzelf als voor zijn Toyota Gazoo WRT bewees hij dat zowel de nieuwe rijder als de Yaris snel zijn. Ook Latvala scoorde met een derde plek op de laatste proef en mocht dus ook wat extra punten mee naar huis nemen. Achter Latvala was Thierry Neuville de vierde man op de PowerStage. Bij hem had de tactiek dus niet voldoende gewerkt. Toch mocht hij twee extra kampioenschapspunten bijschrijven. In Corsica start hij echter niet meer als leider in het kampioenschap. 

MEX ASN Day 3-4
Ott Tanak was snel maar zijn auto gaf hem wat problemen. Zijn 'tactische' overwinning op de PowerStage maakte zijn weekend toch nog enigszins goed.


Ogier
De overwinning van de Fransman volgde een duidelijk pad. Op de eerste dag hield hij, ondanks zijn tweede startplek de schade beperkt. Toen op zaterdag alle stof was weg geveegd sloeg hij zijn definitieve slag. Van een halve minuut achterstand naar een halve minuut voorsprong. De laatste dag was bijna een formaliteit. Maar Ogier blijft gaan en zijn zelfvertrouwen en bekwaamheid bezorgden hem de overwinning die duidelijk maakt dat hij nog steeds de man is die moet worden verslagen als je het kampioenschap wilt binnen halen

Loeb
Sebastien Loeb was vooraf vooral nieuwsgierig. Waar sta ik in dit geweld, was de vraag die hij zichzelf stelde. Op zaterdag was hij erachter: hij hoort er nog helemaal bij! De fout die hem een superklassering kostte ziet hij zelf als een domme fout: "We stonden nog in Dakar modus," gaf hij toe. "als je daar een lekke band hebt ga je onmiddellijk wisselen, hier had ik beter door kunnen rijden!" Hoewel zijn motivatie wel 'anders' werd zoals hij later zei. Had hij er nog steeds erg veel plezier. "Dat slippen en glijden op een onverharde weg vind ik nog steeds erg leuk!" De vette glimlach op zijn gezicht verraadde dat dit geen PR praatje was. Voor Citroën was het, ook door de podiumplek voor Meeke, dus een goede rally.

ASN Mexicohvv-0598
Sebastien Loeb was heel positief over zijn voorlopige terugkeer.


Teams
Bij de rijders staat Ogier dus weer aan kop, maar de strijd bij de teams is nog steeds in handen van Hyundai. Hun voorsprong op M-Sport bedraagt nog 12 punten. Citroën en Toyota volgen op heel korte afstand.

Voorlopige einduitslag 15e Rally Guanajuato México 2018

1. Ogier Ford Fiesta WRC 3:53:58.0
2. Sordo Hyundai i20 WRC +1:13.6
3. Meeke Citroën C3 WRC +1:29.2
4. Mikkelsen Hyundai i20 WRC +1:48.4
5. Loeb Citroën C3 WRC +2:34.6
6. Neuville Hyundai i20 WRC +9:13.0
7. Tidemand Skoda Fabia R5 +10:34.7
8. Latvala Toyota Yaris WRC +15:47.1
9. Greensmith Ford Fiesta R5 +17:19.3
10. Heller Ford Fiesta R5 +24:28.1
11. Lappi Toyota Yaris WRC +31:07.8
12. Suninen Ford Fiesta WRC +33:16.3
14. Tänak Toyota Yaris WRC +1:02:52.8

Wereldkampioenschap voor rijders, voorlopige tussenstand na Rally Mexico (ronde 3 van 13)
1. Ogier 60
2. Neuville 51
3. Mikkelsen 34
4. Meeke 32
5. Latvala 30
6. Tänak 26
7. Lappi 23
8. Breen 20
9. Sordo 18
10. Loeb 10
== Paddon 10

Wereldkampioenschap voor constructeurs, voorlopige tussenstand na Rally Mexico (ronde 3 van 13)

1. Hyundai Shell Mobis WRT 84
2. M-Sport Ford WRT 72
3. Citroën Total Abu Dhabi WRT 71
4. Toyota Gazoo Racing WRT 67




Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet