WRC

Rally WRC Zweden: Neuville in illuster gezelschap na winst in Zweden

SUN Neuville

Op de korte afsluitende dag kwam de overwinning van Thierry Neuville nooit meer in gevaar. De Belg wist dat als hij geen fouten maakte, zijn concurrenten hem op snelheid niet meer konden achterhalen en kon dus met enige reserve rijden. Dat deed hij, waardoor hij de Rally van Zweden won en tot een illuster gezelschap toetrad.


Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Drie proeven
De slotdag van de Rally van Zweden bestond uit slechts drie proeven met een totale lengte van krap 52 kilometer. Neuville begon de dag met een voorsprong van bijna 23 seconden op naaste belager Craig Breen en wist dus dat hij, technische problemen daargelaten, alleen zelf zijn overwinning nog kon vergooien.

Onze zuiderbuur heeft er wel eens handje van om dat te doen. Vorig jaar voerde hij in Zweden het klassement ook fier aan toen hij op zaterdag op de korte superspecial in de fout ging. Om dit jaar een serieuze gooi te doen naar de wereldtitel zal hij dergelijke foutjes moeten uitbannen en in Zweden lukte dat.

Scandinavië
De Rally van Zweden was decennia het jachtterrein van de Scandinaviërs. Zweden en Finnen maakten er de dienst uit tot in 2004 eindelijk een 'zuiderling' die ban wist te breken. Sebastien Loeb won dat jaar de rally. Om nog eens te benadrukken hoe bijzonder dat is, de negenvoudig wereldkampioen moest daarna 'gewoon' weer zijn Scandinavische collega's voor laten. In 2013 evenaarde naamgenoot Ogier, Loeb's prestatie en dit jaar werd Neuville de derde niet Scandinaviër die in Zweden wist te winnen.

Een lach en een traan
Achter Neuville kwam Craig Breen als tweede binnen. De emotionele Ier is in zijn carrière al menig maal tot tranen geroerd na goede prestaties maar dit keer was het slechts een hele brede lach die zijn gezicht tooide. Het is Breen's beste prestatie ooit in het WRC en hij lijkt duidelijk te maken dat het op zijn zachtst gezegd een wonderlijke keuze van Citroën is geweest om hem dit jaar slechts een gedeeltelijk programma te laten rijden. In Mexico, Corsica en Spanje moet hij zijn auto afstaan aan de grote meester zelf, Sebastien Loeb.

SUN Breen
Breen is wederom de presterende Citroën coureur, maar moet toch zijn plaats afstaan aan Loeb in Mexico. 

Frustratie overheerst bij de top drie van de vorige rally in Monte Carlo. Ogier, Tanak en Latvala moesten de weg schoonvegen en speelden de hele rally geen rol van betekenis. Omdat het verschil door de startposities zo evident was laaide de discussie daaromtrent weer op. Beloon je de leider in het kampioenschap door hem achterin te laten starten? Of nivelleer je door juist de achterliggers een grotere kans op succes te geven? Er is eigenlijk geen eerlijke oplossing en gezien de spanning en vele winnaars die het huidige systeem vorig jaar opleverde lijkt de kans miniem dat de WRC Promoter of de FIA de regels zullen willen wijzigen.

SUN Lappi
Ondanks Ogier's truc, won Lappi de Powerstage.

Ogier, slim of vals?
Sebastien Ogier wist de aandacht (en toorn van sociale media) op de Powerstage nog op zich gericht. De Fransman moest als vierde starten, maar verscheen niet aan de start. Ott Tanak had hem op de verbindingsroute niet gezien en vermoedde dat hij zich 'verstopte'. In werkelijkheid wist iedereen natuurlijk al lang hoe laat het was. Ogier stond tiende, met een ruime marge op teamgenoot Elfyn Evans. Door later te starten op de Powerstage moest hij een tijdstraf pakken, maar kon hij daarna ook met een veel gunstiger uitgangspositie starten. Zo gezegd zo gedaan en Ogier denderde naar de tweede tijd achter Lappi. Het leverder hem vier punten op voor het kampioenschap. Hoewel de consensus online lijkt te zijn dat het onsportief gedrag van Ogier is (nadat hij vorig jaar eindelijk de harten van vele rallyfans wist te stelen), kan anderzijds gesteld worden dat Ogier binnen de regels van de sport handelde en deze optimaal benutte. Het zal weer een nieuwe puzzel voor de Promoter en/of FIA worden om dergelijke acties uit te bannen, maar zoals de regels nu zijn was de actie van Ogier volstrekt legaal en gezien zijn frustrerende weekend ook wel enigszins begrijpelijk.

SUN Hyundai

Uitslag Rally Zweden
1. T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC 2:52:13.1
2. C. Breen S. Martin Citroën C3 WRC +19.8
3. A. Mikkelsen A. Jæger Hyundai i20 Coupe WRC +28.3
4. E. Lappi J. Ferm Toyota Yaris WRC +45.8
5. H. Paddon S. Marshall Hyundai i20 Coupe WRC +54.4
6. M. Østberg T. Eriksen Citroën C3 WRC +1:15.3
7. J. M. Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +2:04.9
8. T. Suninen M. Markkula Ford Fiesta WRC +2:52.2
9. O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +3:44.4
10. E. Evans D. Barritt Ford Fiesta WRC +5:27.4

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet