Rally: Kevin Abbring: “Nederland is niet gewend om in rallysport te investeren” | Rally

WRC

Rally: Kevin Abbring: “Nederland is niet gewend om in rallysport te investeren”

retromobile-2018-73

Afgelopen week vergezelde rallycoureur Kevin Abbring AUTOSPORT.NL naar de Rétromobile-beurs in Parijs. Intussen spraken we met hem over zijn afgelopen seizoen en zijn plannen voor 2018 – met morgen de Rally Sweden alweer voor de deur.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Abbring (boven en onder op de foto met de mooiste auto die hij in zijn ogen op Rétromobile aantrof) is al een tijd de landgenoot die in de internationale rallywereld het dichtst tegen de top aankruipt. Maar ondanks dat hij diverse proeven op zijn naam heeft gezet, laat de grote doorbraak laat vooralsnog op zich wachten. Daar heeft de Brabander zo zijn theorieën over – waarover later meer – maar intussen heeft hij wel een reputatie opgebouwd als tester en ontwikkelaar van rallyauto's van diverse grote fabrikanten. Zo begon ook het voorbije seizoen voor hem, vertelt hij.

"In de maanden voorafgaand aan 2017 was ik druk bezig met het ontwikkelen van de nieuwe Hyundai R5. Vlak nadat hij was gehomologeerd, wonnen we de Rallye du Var van 2016, waardoor we het jaar mooi konden afsluiten." Begin 2017 besloot Hyundai vervolgens last minute om zich toch in te schrijven voor de Monte Carlo en zo de auto te promoten. "Dat is altijd een 'tricky one'," vertelt Abbring. "We hadden weinig tot geen kennis van de auto op sneeuw en überhaupt was er acht maanden eerder nog niet eens een auto! Wij deden in zeven maanden wat bijvoorbeeld Skoda in iets meer dan vier jaar deed: een auto vanaf niks opbouwen en ontwikkelen. Op de asfaltstukken was de pace megagoed ten opzichte van de WK-concurrentie. We waren steeds eerste of tweede in de WRC2-klasse en we wonnen de Turini-proef. Maar op sneeuw en ijs hadden de auto en ik 't moeilijk."

Maar na de Monte kwam er geen vervolg. Abbring legt uit waarom. "Hyundai dacht dat de auto daarna zichzelf wel zou verkopen. Dat betekende dat ik alleen testwerk zou doen en niet zou rijden, wat ik niet had verwacht." De rest van het jaar stilzitten was niet wat Abbring voor zijn seizoen 2017 voor ogen had. En dus had hij al snel een aanvullend programma gevonden. "Met Peugeot heb ik altijd een goede relatie gehad, ondanks het feit dat ze de ontwikkeling van hun R5 allang zijn gestopt. Peugeot België had een snelle rijder nodig. Kampioen worden zou op papier onmogelijk zijn, maar een van de grootste wedstrijden van Europa, de Ypres-rally, winnen was wel een target. Ik was al eerder heel dicht bij de overwinning daar en Peugeot had al drie jaar geen rally meer gewonnen."

Dat de Belgische Peugeot-vestiging een Nederlander voor dat streven inhuurde, deed bij de zuiderburen wel wat wenkbrauwen fronsen. "Bij Peugeot België zien ze me gelukkig als een halve Belg, want waarom een Nederlander? Nou, welke Belg die niet al onder contract staat, kan zomaar op het podium in Ieper eindigen?" Abbring zocht meteen contact met Pieter Tsjoen en een bijzonder duo werd geboren. "Met weinig mensen heb ik zo'n goede klik als met Pieter. Hij is acht keer Belgisch rallykampioen, maar hij is ooit begonnen als navigator. En hij had er geen problemen mee om dat nu weer te doen."

retromobile-2018-71

Het werd een mooi jaar voor Abbring en Tsjoen. Ze wonnen Ieper en Wallonie en we werden tweede in de Condroz. "Winst in twee grote wedstrijden. En in het hele seizoen heb ik één velg kapotgereden. Die keer heeft me trouwens wel een overwinning gekost. Dat was in Spa, mijn eigen fout, ik zat nog te veel in de test- en ontwikkelmodus. Er was veel regen en modder en ik lag een minuut voor. Maar mijn 'ontwikkelhoofd' zei: je moet nu ook pushen, want dan ontdek je hoe je de auto verder kunt verbeteren. Daar heb ik de wedstrijd mee weggegooid. In een wedstrijd moet je zo natuurlijk niet denken. Dan moet je je voorsprong managen."

Het koppel Abbring/Tsjoen krijgt in 2018 een vervolg – of heeft zelfs al een vervolg gekregen, want het Nederlands-Belgische tweetal kwam al in Monte Carlo aan de start. Verder staan Zweden en Ieper op het programma en mogelijk nog twee WK-wedstrijden in WRC2, in een Ford Fiesta R5 met Pirelli als bandenpartner.

"In Monaco kregen we al op de eerste proef problemen met de remmen, waardoor we minuten verloren. Dat was jammer, want we gingen verder heel goed. Ik heb ooit één wedstrijd met een Ford gereden, maar we zaten geregeld vóór de fabrieks-Fords en waren soms de snelste in WRC2. Qua performance was 't dus prima, maar we kwamen om het af te maken." Zweden staat komend weekend al op de rol en wordt een redelijk nieuwe ervaring voor Abbring. "Ik heb die rally ooit één keer gedaan, in 2015. Je moet echt leren om op sneeuw snel te zijn. Ik ga mezelf dus eerst wat tijd gunnen, maar ik word wel heel blij van het vooruitzicht!"

En zou de stap van WRC2 naar WRC er toch nog in zitten? Twee keer stond Abbring op het randje, maar hij haalde het beide keren net niet. Hoe kon dat? "Ja, dat vraag ik me ook weleens af!" zegt hij lachend, om vervolgens toch met een paar verklaringen te komen. "Bij Hyundai lag de prioriteit op ontwikkelen. Dat is een grote verantwoordelijkheid, dus dat werd de hoofdlijn in mijn activiteiten. Pas als er een vierde auto plus onderdelen zou zijn, dan reden we. Alsnog een megamooie ervaring natuurlijk, maar als sportman wil je en moet je zeker in de rallysport gewoon het hele seizoen achter het stuur zitten!"

Maar ook zijn nationaliteit beschouwt Abbring als een handicap. "In Nederland sta je echt met 10-0 achter als je ergens aan begint. Ik ben onder meer op karakter zover gekomen, maar in de top gaat het ook om het geld. In Frankrijk en Scandinavië heb je bovendien management dat gewend is om geld bij elkaar te zoeken voor een coureur, dat kun je van Nederland niet zeggen. Verstappen maakt nu wel iets los, maar dat is een uitzondering – en daarbij is F1 ook een stuk bekender dan het wereldkampioenschap rally. In het algemeen kun je zeggen dat Nederland niet gewend is om iets voor de autosport opzij te zetten. Sterker nog, bij een van mijn vorige werkgevers hebben ze letterlijk gezegd: je hebt het verkeerde paspoort. Anyway, ze zijn nog niet van me af. Ik hoor bij de top."

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2018 15:08

    ben ik deels mee eens, maar als je ergens nieuws over abbring zoekt kom je ook altjd bedrogen uit, twitter heeft niks, facebook verteld vrij weinig, misschien ook een deel jezelf intressant maken voor sponsors

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 februari 2018 17:39

    Also herr Abbring Sie haben.....???

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet