WRC

Rally WRC Monte Carlo: De Monte toont haar vertrouwde gezicht

De Rallye Monte Carlo van 2018 manifesteerde zich als een échte "Monte". De legendarische wedstrijd toonde alle aspecten waarom deze rally zo beroemd is. Eén van de belangrijkste aspecten is de onvoorspelbaarheid. Ook dit jaar was dat weer het geval, alhoewel als we naar de eindstand kijken, de deelnemers op het podium waren dezelfde als vorig jaar. De plaatsen twee en drie waren weliswaar verwisseld maar de bovenste trede was weer gereserveerd voor twee mensen: Sebastien Ogier en Julien Ingrassia.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

NK201801497
Het zelfde podium als vorig jaar alleen Tanak (tweede van links) en Latvala (rechts) wisselden van plaats en Tanak bovendien van overall.


De eerste klap van Ogier
De eerste klap is een daalder waard gaat ook dit jaar in Monte Carlo weer op. Sebastien Ogier liet zich verrassen door een gladde sectie in de eerste proef, maar hij ving na een slippertje zijn auto op, raakte niets en reed zonder kleerscheuren verder om de proef winnend af te sluiten. Het was maar een klein gaatje maar toch stond hij op de eerste plek in het klassement. Hij zette Ott Tanak, naar later zou blijken, zijn grootste rivaal, op maar liefst een dikke halve minuut. Vrijwel iedereen had 'dingetjes' met de proef. Grootste slachtoffer was Thierry Neuville. Hij gleed zijwaarts van de weg af en het duurde ruim vier minuten voor hij zijn weg kon vervolgen. Een ander slachtoffer van de eerste proef was Kevin Abbring. "Ik volgde gewoon de lijnen en sneed daarbij een bocht aan. Helaas liepen we daarbij een lekke band op. Bovendien begaven de remmen het. Daarna zijn we rustig naar de finish gereden, maar dat is natuurlijk iet hoe je de wedstrijd wil beginnen. Hij revancheerde zich de volgende proef door vlak achter de top in WRC2 als vierde te eindigen. De volgende proef was droog en daardoor waren de verschillen bij de toprijders wat kleiner. Maar het beeld was duidelijk Ogier lag aan de leiding met Mikkelsen bijna 18 achter zich.

NK201801324 Ogier gaf weer rally les Maar zijn leerlingen houden de druk erop

Ogier maakt foutje
De tweede dag was 'Tanak dag. De Est die dit jaar overstapte van M-Sport naar Toyota voelde zich goed thuis in zijn nieuwe auto en streed de hele dag met Ogier. Maar op de een na laatste proef raakt hij in een spin en in plaats van even achteruit te steken, probeert hij vooruit weer weg te rijden maar komt dan vast te zitten in een greppel. De onmiddellijk toegeschoten toeschouwers weten de schade tot een halve minuut te beperken. Aan het einde van de dag heeft hij daarom een voorsprong van 'slechts' 19 seconden. "Dat had meer dan een minuut kunnen zijn," filosofeerde Ogier. "Ik zal er morgen harder aan moeten trekken."

NeuvilleZON
Neuville is met zijn Hyundai de snelste combinatie, kijk maar naar zijn inhaal race. Toch moet hij voor het kampioenschap nog wat constanter rijden, daar kan hij nog iets leren van de grote meester.

SNEEUW!
Na de zon en de regen van vrijdag was het zaterdag een dik pak sneeuw gevallen. Ogier hield woord, hij pakte bijna anderhalve minuut op Ott Tanak. Een typische Ogier aanval. Hij was boos op zich zelf over 'de stomme fout', zoals hij het uitstapje van vrijdag betitelde en nam een gecontroleerd risico. Geholpen door zijn startpositie vloog hij over de proef waar allerlei mensen de grootste problemen hadden. Zo meldde de, naar later zou blijken, snelste man op deze proef, Andreas Mikkelsen dat hij op een recht stuk gespind was door heel even het gas los te laten. Ook Dani Sordo kan ervan mee praten hij gleed van de weg maar kon niet meer verder en viel dus uit.
Na de dreun die Ogier toebracht aan de aspiraties van Ott Tanak begon bij Ogier al een beetje het spelletje banden sparen voor de laatste dag. Tanak daarentegen bleef voluit gaan en bracht de minuut achterstand terug tot een dikke halve minuut. Ogier bleef, ondanks een griepje, glimlachen. Het plan was dertig seconden voorsprong te hebben, ik heb er 33 dus ik ben tevreden."

TGR 0035
Ott Tanak was toch wel een verrassing met de, voor hem, nieuwe auto maar hij toonde zich in Monte Carlo een man om rekening mee te houden. Net als het merk Toyota trouwens met twee podiumplekken horen ze duidelijk uit het goed hout gesneden. 

Finale
Zondagmorgen stonden er nog vier proeven op het programma. Twee keer de proef over de beruchte Col de Turini en twee keer over de Col de Braus. De laatste diende rond het middaguur als PowerStage. Met name de Turini was weer een scherprechter. Naar de top toe was het allemaal redelijk droog maar naarmate de rijders dichterbij de col kwamen werd het steeds gladder door sneeuw resten en het berucht black ice. De dunne laag ijs die de weg spiegelglas maakt. Diverse rijders gleden van de weg maar konden allemaal weer verder. Ogier toonde zijn klasse door (erg) hard te rijden waar het kon en wat gas terug te nemen waar het nodig was. Jij vergrootte het gat naar Tanak naar 45 seconden. Dat bleek de genadeklap. Zowel Tanak als Ogier namen gas terug. Op de PowerStage waren er twee mensen met een missie. Neuville en Mikkelsen. Hun kansen in het eindklassement hadden averij opgelopen en daarom wilden ze de PowerStage punten binnen halen. Mikkelsen reed als een van de eersten over de proef en was erg snel, maar toen Neuville klaar was bleek het niet snel genoeg. De Belg versloeg zijn Noorse teamgenoot met een dikke twee tellen. En toen kwam Kris Meeke, na zijn problemen op de eerste dag was hij enigszins geruisloos in het klassement omhoog gekomen. Hij won de PowerStage en pakte en passant de vierde plek van Esapekka Lappi. De jonge Finse Toyota rijder zag zijn prachtige vierde plaats in rook opgaan toen ij op de PowerStage van de weg raakte. Het duurde ongeveer een halve minuut en daarmee tuimelde hij in het klassement naar een zevende plek. Neuville stak op de PowerStage Evans nog voorbij om nog maar eens aan te geven hoe de verhoudingen op dit moment liggen. Ogier en Tanak zijn de mensen om in de gaten te houden Latvala, Neuville en Evans de mensen die dat moeten doen, uiteraard hoort ook Mikkelsen bij dit rijtje. De volgende stop is over een kleine drie weken in Zweden.

1909700-kvqbyl6hpm-whr
Kris Meeke werd steeds vrolijker naarmate de wedstrijd vorderde en was aan het einde van de rally ineens PowerStage winnaar. Een goed teken voor de Brit en voor Citroën

Doek valt voor Kevin Abbring, maar Vossen haalt doel.
Op het 'Mikkelsen-rechte-eind' gleed hij bij het aan remmen rechtdoor. Hij kon weer snel de weg op maar heeft waarschijnlijk bij die terugkeer iets geraakt onder de auto want de radiator bleek lek te zijn. Aan het einde van de proef had hij wel de snelste tijd van de WRC2 concurrentie gedraaid maar de motor had te veel geleden van de over verhitting, die wilde niet verder. Op de trailer moest de Fiesta de weg vervolgen. (Voor onze deelname in Zweden heeft dit gen gevolgen," zei navigator Tsjoen, maar het hielp natuurlijk niet voor het budget om dit jaar nog meer te rijden in het WK." Ondanks dit foutje heeft Abbring toch weer bewezen goed mee te kunnen draaien met de top in de WRC2. Maar uiteindelijk is het toch weer een teleurstelling voor onze landgenoot dat hij die goede resultaten niet in klinkende munt (een goede eindklassering) kon omzetten. Henk Vossen haalde aan de finish wel zijn doelstelling: hij wilde hoger eindigen dan vorig jaar. Dat is gelukt. Was hij vorig jaar 39e, dit jaar eindigde hij als 30ste!

Voorlopige einduitslag - Rallye Monte-Carlo 2017

1 S. Ogier J. Ingrassia Ford Fiesta WRC 4:18:55.5
2 O. Tänak M. Järveoja Toyota Yaris WRC +58.3
3 J. M. Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +1:52.0
4 K. Meeke P. Nagle Citroën C3 WRC +4:43.1
5 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +4:53.8
6 E. Evans D. Barritt Ford Fiesta WRC +4:54.8
7 E. Lappi J. Ferm Toyota Yaris WRC +4:57.5
8 B. Bouffier X. Panseri Ford Fiesta WRC +7:39.5
9 C. Breen S. Martin Citroën C3 WRC +9:06.7
10 J. Kopecky P. Dresler Skoda Fabia R5 +16:43.0
30. H. Vossen R. van Hoek Ford Fiesta R5 +1:33:22.7

2018 FIA World Rally Championship for Drivers
Tussenstand na ronde 1 van 13

1 S. Ogier 26
2 O. Tanak 18
3 J.M Latvala 17
4 K. Meeke 17
5 T. Neuville 14
6 E. Evans 8
7 E. Lappi 6
8 B. Bouffier 4
9 A. Mikkelsen 3
10 C. Breen 2
11 J. Kopecky 1

2018 FIA World Rally Championship for Manufacturers
Tussenstand na ronde 1 van 13

1 M-Sport Ford World Rally Team 33
3 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 33
3 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 18
4 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 14


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet