WRC

Rally WRC Monte Carlo: Een echte 'Monte'

Vrijdagavond werd er al druk over gespeculeerd: er zou sneeuw vallen op de zaterdag proeven. Toen iedereen zaterdagochtend wakker was, was er in Gap nog weinig van te merken. Het was erg nat maar geen sneeuw met een temperatuur van ongeveer 5 graden boven nul. Bij zonsopkomst kwamen de eerste beelden van de proef binnen, niet alleen lag er een dik pak sneeuw, het sneeuwde nog steeds toen Craig Breen als eerste moest starten.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

20180011657AL
Ogier controleerde zijn voorsprong en was tevreden.


Martelgang
Agnières en Dévoluy – Corps, is een proef van net geen dertig kilometer, die later door Sebastien Ogier werd betiteld als 'de moeilijkste proef van zijn leven'. Esapekka Lappi zei het nog iets duidelijker: "Je moet gestoord zijn om hier op volle snelheid doorheen te gaan." Hij deed dan ook bijna 1,5 minuut langer over de proef dan de snelste man Andreas Mikkelsen. Maar ondanks dat Sebastien Ogier wordt geplaagd door een griepje liet de Fransman geen twijfel over zijn bedoelingen: Hij reed de tweede tijd een dikke minuut sneller dan Ott Tänak die hem belaagt voor de tweede plek. In één proef groeide zijn voorsprong van 15 seconde naar 1 minuut 18. De tijdverschillen waren enorm. Craig Breen, die dus als eerste startten, deed maar liefst 3,5 minuut langer over de martelgang dan winnaar Mikkelsen. Voor Mikkelsen's teamgenoot Dani Sordo komt er al eerder een einde aan deze rally. In het sneeuw-, modder- en ijs gevecht glijdt hij van de weg en kan niet meer verder. "Het stelde niet zoveel voor," vond Sordo. "Maar we stonden net een beetje vervelend waardoor we niet op eigen kracht weg kwamen."

TGR 0019
Ott Tanak houdt de druk hoog

Na deze proef is Tanak ontketend hij wint de twee volgende proeven en wordt op de een na laatste zaterdagproef alleen verslagen door Thierry Neuville. Ogier doet het schijnbaar wat rustiger aan. Op de service voor de laatste proef geeft hij uitleg: "Mijn plan voor vandaag was om 30 seconden voorsprong te hebben voor de laatste dag. Het zijn er nu 39 dus het doel is nu bereikt, maar we moeten nog een proef rijden. Toch ga ik geen onnodige risico's nemen, ik houd mijn eigen ritme en hoop dat dat genoeg is. Ott Tänak kan allen maar lachen: "Malcolm Wilson, mijn teambaas van vorig jaar vroeg of ik wat langzamer kon rijden, maar ik heb hem gezegd dat ik me niets aantrek van zijn teamorders." 

1908572-pcbus72j2m-whr
Kris Meeke reed naar een voorlopige vijfde plek

Wisselingen
Een stralende zon belichtte aan het eind van de zaterdag de laatste proef. Het verschil met de eerste proef kon niet groter zijn. Een grijs lint dat zich door het landschap slingerde gaf aan dat het asfalt droog was. Alleen in de bochten waren vette zwarte plekken te zien. Die gaven aan dat er veel werd gesneden en dus kwam er veel modder op de weg. Dat maakte het lastig voor de later gestarte rijders want in de zwarte gebieden was de grip een stuk minder. Een listige proef dus. Een paar rijders zagen kans hun positie te verbeteren. Zo pakte Esapekka Lappi zijn vierde plek terug ten koste van Kris Meeke. De snelste man was Neuville, hij pakte Bryan Bouffier maar kwam niet veel dichter bij Elfyn Evans die op deze proef d tweede tijd reed. En Ogier? Hij gokte een beetje door als een van de weinigen zachte banden te kiezen in plaats van de super zachte, maar hield verder een veiligheidsmarge in zijn rijstijl. "Ik wilde een buffer van 30 seconden aan het einde van de dag, ik heb er nu een van 33,5 dus ik ben tevreden." De rijders stappen na de service weer in hun auto's en moeten dan nog zo'n 3,5 uur rijden om de auto in Monte Carlo in het parc fermé te zetten. Zondagochtend om half negen gaat het verder.

2018MONTECARLO HEM 223
Neuville ploegt door de sneeuw van het begin van deze dag en was niet ontevreden met zijn snelle tijden.

Abbring
Een kleine sensatie was de tijd van Kevin Abbring. Op de eerste proef van vandaag reed hij de tiende tijd algemeen in zijn Fiesta R5, maar liefst 5 seconden sneller dan fabriekspiloot Teemu Suninen. Hij rijdt hier in eenzelfde auto als onze landgenoot. Verderop in dit jaar mag hij acht wedstrijden in een WRC rijden voor het M-Sport Ford fabrieksteam. De derde man in het WRC2 klassement was Eric Camilli, Ook hij rijdt voor hetzelfde team en verloor bijna een halve minuut op onze landgenoot, die en passant door stootte nar de tweede pek in het WRC2 klassement. Helaas was het daarna over voor Abbring. De radiator had het begeven en zonder koeling kom je niet ver. De Fiesta van Abbring en Tsjoen vervolgde haar weg op de trailer. "Ontzettend jammer maar er zijn ook veel positieve punten om op terug te kijken," was zijn commentaar. Henk Vossen gaat ondertussen onverdroten verder en steeg naar een 31e plaats.

Tussenstand aan het einde van zaterdag avond:
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +2:07:15.4
2. Ott Tänak / Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) + 33.5
3. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +1:32.7
4. Esapekka Lappi / Janne Ferme (Toyota Yaris WRC) +4:38.5
5. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroen DS3 WRC) +4:40.4
6. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) +5:00.2
7. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +5:33.6
8. Bryan Bouffier / Xavier Panseri (Ford Fiesta WRC) +5:43.4
9. Craig Breen / Scott Martin (Citroen DS3 WRC) +8:49.0
10. Jan Kopecky / Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) +14:04.4
31. Henk Vossen-Radboud van Hoek (Ford Fiesta R5) +52:54.1

Reacties

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 27 januari 2018 19:43

    Ik weet dat dit niet de juiste rubriek is , maar waarom wordt hier niets geschreven over de formule 1 op het circuit van Assen. Het lijkt wel of alles hier alleen draait om het circuit van Zandvoort. Assen hoeft maar 2 miljoen neer te leggen om het goedgekeurd te krijgen , voor Zandvoort geldt ongeveer het tienvoudige ! Asls er een kans is dat de formule 1 naar Nederland komt is het op Assen , vele malen moderner dan Zandvoort .

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 27 januari 2018 20:07

    Een echte Monte inderdaad. :) Wat betreft Assen. Het is natuurlijk aan de eigenaren van deze site wat ze publiceren maar het is wel opmerkelijk dat er niks over gemeld is. Je zou bijna zeggen dat Assen geboycot wordt, zo lijkt het althans.

    • 4
    • 0
     
    Quintin03 27 januari 2018 20:07

    Er is geen Formule 1 op Assen en voorlopig is er geen nieuws. Dat het circuit een stuk makkelijker geschikt gemaakt zou kunnen worden voor Formule 1 was al tien jaar bekend. Betekent nog steeds niet dat dat zo maar zal gebeuren. Het TT-circuit zal geen compromis maken voor de motorsport en 2 miljoen is niet een bedrag waar je "maar" over zegt. Het is al met al een verhaal dat voor de leek interessanter lijkt dan het voor de enthousiasteling werkelijk is. Dat daar geen aandacht aan wordt besteed kan ik dan goed begrijpen. Nou kunnen we hier over op houden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 januari 2018 21:55

    Twee miljoen is voor Assen geen enkel probleem volgens de de eigenaar. Er komt daar genoeg geld binnen van Engels Superbike , wk Superbike , TT , Gammadagen enz. Inblikt het Fred vinden dat er hier niets over wordt geschreven.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet