WRC

Rally WRC Australie: Neuville op weg naar vierde overwinning

Op zaterdag (Australische tijd,) legde Thierry Neuville een stevige basis voor zijn vierde overwinning dit jaar. Na een lange dag onder wisselende omstandigheden heeft de Belg nu een voorsprong van 20 seconden op zijn naaste belager Jari-Matti Latvala. Ott Tänak, ten slotte moet er voor zorgen dat M-Sport dit jaar tijdens alle wedstrijden op het podium heeft gestaan. Hij is nu derde maar achter hem ligt Craig Breen op de loer om de laatste podiumplek over te nemen.

2017AUSTRALIA AUS 8243
Thierry Neuville werd geen wereldkampioen maar is wel de rijder met de meeste overwinninhgen en daar kan hij er nog eentje aan toevoegen......

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's PR

In het bovenstaande verhaaltje missen we twee namen. Allereerst van Andreas Mikkelsen die zaterdagochtend als leider in de wedstrijd begon en die van Kris Meeke. Hij stond derde toen de karavaan vertrok voor de langste dag van de rally. Mikkelsen begon met een derde tijd op de eerste proef maar op de volgende proef ging het mis. "We braken wat uit in een snelle bocht", meldde hij aan de finish van de proef. "Toen raakten we iets in de berm en ik voelde meteen dat het mis was. Ik dacht dat het een lekke band linksachter was. Maar al snel bleek ook de linker voorband lek, we gaan dus nergens meer heen vandaag, want ik heb maar één reservewiel bij me." Wat later op de dag viel ook Kris Meeke uit. Hij raakte iets op een smal bruggetje en brak daarbij de wielophanging. Na een reparatiepoging voorbij de stopfinish viel hij in overleg met het team uit. Yves Matton, teambaas bij Citroën, verklaarde later waarom. "Na overleg met de technici vonden we het binnen onze veiligheidsmarges niet verantwoord om hem de lange proef die als volgende proef op de lijst stond te laten rijden." Meeke zelf had wel verder willen rijden, zeker toen later bleek dat die lange proef werd afgelast omdat een brug in het traject niet meer veilig was nadat een (andere) rijder er eerder tegenaan gereden was. In ieder geval kan hij de laatste dag weer starten en wellicht nog iets doen op de PowerStage. Hetzelfde geldt voor Mikkelsen, maar hij zal dus zijn winst van vorig jaar hier niet prolongeren.

unnamed 13
Jari-Matti Latvala heeft het naar zijn zin in Australië; "Alles loopt lekker en dan weet je dat we tot veel in staat zijn," lachte hij aan het einde van de tweede dag.

De finale op zondag
Er staan zondag nog zes proeven op het programma. Eén daarvan neemt de helft van het nog resterende aantal kilometer in. Dat is de bijna 32 kilometer lange Bucca proef . Daarnaast zijn er nog twee kortere proeven die elk twee keer gereden worden. Eén daarvan draagt de romantische naam Wedding Bells die midden in de nacht (Nederlandse tijd) twee keer op WRC+ live te volgen is. De eerste keer even na middernacht en als PowerStage om ongeveer 04:15. Maar gelukkig kunnen de fans aan deze kant van de globe de uitzendingen terug kijken op elk gewenst moment van de zondagochtend.

AV201714047
Ott Tänak wil in stijl afscheid nemen van M-Sport en is daarom extra gebrand om zijn podiumplek vast te houden.

unnamed 12
Het moet sneller, had Yves Matton aan zijn jonge rijders gezegd. Craig Breen maakte het waar en staat nu vierde


Voorlopige tussenstand Kennards Hire Rally Australia
1. Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (Hyundai 120 Coupe WRC) 2:05:11.6
2. Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +20.1
3. Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Fiësta WRC17) +40.6
4. Craig Breen-Scott Martin (Citroen C3 WRC) +1:05.2
5. Hayden Paddon-Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +1:21.1
6. Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford Fiësta WRC17) +1:48.2
7. Stephane Lefebvre-Gabin Moreau (Citroen C3 WRC) +3:00.2
8. Elfyn Evans-Daniel Barritt (Ford Fiësta WRC17) +3:25.3
9. Esapekka Lappi-Janne Ferme (Toyota Yaris WRC) +4:20.3
10. Nathan Quinn-Ben Searcy (Mitsubishi Lancer Evo IX) +17:35.2

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet