Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally NK: Vijfde winst voor Kuipers, titels voor Kobus

'Verwacht en verdiend' zo mag de vijfde zege op rij van Dennis Kuipers (Ford Fiësta RS WRC) wel omschreven worden. Kuipers was in Hellendoorn opnieuw het snelst op alle proeven, al moet die uitslag nog wel definitief bevestigd worden. Voor de meeste emotie na de finish moet misschien wel gekeken worden naar Hermen Kobus (Škoda Fabia R5). Bij zijn terugkeer in Nederland behaalde hij in Hellendoorn de gestelde doelen; de titel in het Open Nederlands kampioenschap en die in de Eurol R5 Challenge. Een derde plaats was daarvoor voldoende.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Podium Kuipers
Voor de vijfde keer in zijn carrière mocht Dennis Kuipers in Hellendoorn met de champagne spuiten


Ten Brinke verrast even
Voor de wedstrijd is er maar een vraag; "Is er iemand die het Dennis Kuipers lastig kan maken?" Op papier luidde het antwoord 'nee', maar na twee proeven stond op rallytiming toch echt dat Ten Brinke (Škoda Fabia R5) leidde. "We moesten best wel even wennen de eerste KP. De tweede proef ging beter, maar we verloren wat tijd achter de 0-auto" aldus Kuipers. Bernhard ten Brinke reageerde nuchter op zijn leidende positie. "Niet verwacht, maar we hebben mooi gereden. Beetje gepusht, niet over het randje. Ik denk dat dit van korte duur is, Dennis gaat zo wat stapjes nemen" verklaarde de Škoda rijder. In de tweede boucle kwam die voorspelling uit en begon Kuipers te bouwen aan een voorsprong. Hij ging slapen met een voorsprong van 25,5 seconden, zo bleek zaterdagochtend, want van de scratch van Ten Brinke was ineens niets meer te zien. De tijden werden klaarblijkelijk gecorrigeerd en de dominantie van Kuipers hersteld.

Ten Brinke1
Heel even liet Bernhard ten Brinke iedereen zijn achterkant zien maar al snel stelde Kuipers orde op zaken.

Glibberen en glijen
Vrijdagavond is traditioneel in Hellendoorn de avond waarop de beslissing in de wedstrijd al valt. Ook dit jaar waren de gaten direct aanzienlijk, maar toch liet de zaterdagochtend op papier nog ruimte voor grote verschillen. Met proeven van respectievelijk 18,5 en 21 kilometer kan het kleinste foutje al zorgen voor tientallen seconden verlies. Dat zouden alle hoofdrolspelers overigens ook zelf ondervinden. De rundkurs op de Mageleresch was het voorgerecht waar Bernhard ten Brinke nog maar eens agressief opende. Met twee over het randje aanrem momenten in een hairpin onverhard af, verloor hij zichtbaar tijd op een efficiënt rijdende Kuipers. Ten Brinke leek met die momenten de kans op (alsnog) een scratch te hebben laten liggen en finishte met een plus van 1,2 seconde op Kuipers. Op de proef Hellendoorn gebeurt hem iets vergelijkbaars, maar dit maal is het verschil serieuzer. Een plus van 20 seconden op Kuipers. De strijd om de overwinning, als die er al was, valt definitief in het slot.

Fatale fout
Met de strijd om plek 1 redelijk veilig wordt het tijd om te kijken naar die andere strijd. Die om de Eurol R5 Challenge en daaraan gekoppeld, ook die in het Open Nederlands kampioenschap. Meer bepaald de tweestrijd tussen Bob de Jong en Hermen Kobus. De Jong (DS3 R5) opende op vrijdagavond sterk, maar zag Kobus in het donker ijzersterk voorbij komen. De zaterdag begint voor De Jong dramatisch. In de onverharde hairpin op de rundkurs valt de DS3 R5 stil en slaat af. Voordat De Jong de auto weer aan de praat heeft gaan tientallen seconden voorbij. Net als het publiek bijspringt slaat de auto aan en kan hij zijn weg vervolgen. Tot overmaat van ramp gaat het de proef daarna definitief mis. Op een punt waar alle toppers even doorglijden, valt De Jong pas stil in een greppel. Met vier wielen los van de grond is er geen beginnen aan om de auto los te trekken en dus valt hij uit. Jammer voor de strijd, vond ook Kobus. "Ik had me verheugd op de strijd vandaag. Ik weet dat we op het gladde iets beter zijn, maar je moet 't wel waar maken. Op het onverhard ben je af en toe passagier. Jammer dat Bob zich liet verrassen. We hebben dit in Sulingen ook gehad, op een stukje gras. Daar hebben we ons verremd. Dat hebben we gebruikt als lering voor vandaag. Misschien als Bob in Sulingen was geweest, dat hij dit niet had gehad" meent Kobus.

Kobus champ
Hermen Kobus is er nog wat beduusd van maar 2017 kan voor hem niet meer stuk. Open Nederlands Kampioen, Eurol R5 Challene winnaar en eerder werd hij al onbereikbaar in de FIA Benelux Rally Trophy. Alle doelen gehaald!

Onveranderd
Op de proeven die volgen blijft de top in stand. Kuipers rijdt solide naar de zege en het lijkt allemaal heel makkelijk te gaan. Aan de finish bleek het niet zo makkelijk als het eruit zag om die vijfde overwinning op rij binnen te slepen. "Van de vijf was dit absoluut de moeilijkste. We hebben wel eens een avond of een middag moeilijk weer gehad, maar nu was het gewoon de hele rally. Een schuivertje gedaan... We zijn allemaal op hetzelfde punt rechtdoor geschoten, dat was wel even schrikken" laat Kuipers weten. Op de vraag of hij volgend jaar wel de handschoen opneemt met een auto uit de R5 klasse? "Volgend jaar is nog ver weg, dus... wie weet" lacht hij met een bekende Kuipers lach de vraag weg. Ook Ten Brinke sprak van zijn moeilijkste Hellendoorn ooit. Hij had de extra druk van de vele gasten die naar Hellendoorn trokken. "We hebben bijna 400 man gehad. Ik denk dat we door ondersteuning van Škoda Nederland en Eurol een hele mooie dag hebben gehad. Škoda had een try-out om volgend jaar meer in de rallysport te doen" aldus Ten Brinke.

Deijne
Het R5 debuut van Kevin van Deijne smaakte naar meer.

Debuut Van Deijne smaakt naar meer
Op het podium was er natuurlijk de opluchting bij Kobus, die als derde aan de meet kwam. Zijn titels zorgde nog voor een beetje vertwijfeling. "Ik besef 't me nog niet echt goed. We zijn naar Nederland terug gekomen eigenlijk met dit doel en dat het dan direct lukt is te gek!" liet hij optekenen. Achter hem was er nog een drietal R5's te vinden. Van Deijne (Fiësta R5), de Zweed Jonasson (Fabia R5) en good-old Henk Vossen (Fiësta R5). Voor eerstgenoemde was het een verdienstelijk R5 debuut. "Het was wel even spannend, want je weet niet wat je mag verwachten. Het waren voor Nederlandse begrippen heel lastige omstandigheden. Ik denk dat we heel veel progressie hebben geboekt en dat met een mooi resultaat hebben kunnen afsluiten. Sowieso smaakt het naar meer in zo'n geweldige auto. Als je de laatste proeven in het droog ziet hoe hard zo'n auto gaat en hoeveel grip hij heeft..!" straalt Van Deijne. Wellicht dus toekomstmuziek in zijn project, maar hij gaat eerst naar Frankrijk om in de Clio Trophy een podiumplaats te halen.

Altena
Bertram Altena werd snelste tweewielaandrijver en tiende algemeen, opovallend? of misschien toch niet?

Top tien
Ontbrekend in de top tien was Bas van Kamperdijk. Hij viel ongelukkig met de Evo X uit de top vijf na aandrijvingsproblemen en alsof de gifbeker helemaal leeg moest, verdween hij later nog in een slootje (net als Ger Haverkate). Opvallend, of misschien wel helemaal niet; de naam van Bertram Altena (Opel Manta) in de top tien. Elk jaar presteert hij goed en nu was hij zelfs snelste tweewiel aandrijver. "Super! We hebben het geprobeerd, ik had niet gedacht dat ik het zou redden tegen Timo. Ik weet niet waar ik 'm heb gepakt, maar het is gelukt met een seconde. Geprobeerd en gelukt, dat geeft een supergevoel!" liet Altena optekenen. Van der Marel (Adam R2) wist wel waar het verschil zat. "We zaten er de hele dag al een beetje op te wachten. Zijn auto is bizar snel, op het zand komen wij zoveel tractie tekort. We hebben alles gegeven! Het is jammer dat we uiteindelijk hier nooit met gelijke auto's kunnen strijden. Het wordt tijd dat de RC4 klasse een keer gepromoot wordt. Daar moet de KNAF 's een keer wat aan doen. Het is de beste klasse om in te stappen, meest betaalbaar en het makkelijkst om hard te leren rijden met een auto" zo sluit Van der Marel af. Zijn leuke strijd met Jan de Winkel (Clio R3) werd eerder op de dag beslist op het onverhard van Mageleresch door een lekke radiator. Iets vergelijkbaars overkwam ook Stijn van Bree (BMW).

Shortrally
Wat in de GTC rally niet lukte, is in Hellendoorn dan wel gelukt. Mats van den Brand won met de BMW M3 de Shortrally. "Op de eerste KP konden we gelijk een gat slaan. Muilwijk en Schapers kwamen nog wel heel dichtbij, maar op de laatste proef hebben we het wel gehaald. In de rally zaten we qua tijden tussen de R5's, dat is wel heel leuk" liet Van den Brand weten. Achter hem streed Janjur Monshouwer voor een andere overwinning, die in het kampioenschap. Hij bleek aan de streep snelste 'sprinter' en had daaraan voldoende om de titel binnen te halen met de Ascona 400.

Cups en meer
In de rally was RC3 titel en Junior titel voor Roald Leemans (DS3 R3). Tot slot de winst in de cups. De 206 cup was een prooi voor Geert ter Harmsel en de BMW 325i Challenge werd gewonnen door Bas Slob. De uitslag van de wedstrijd is nog onder voorbehoud. Een van de rijders uit de 206 cup diende protest in waar nog geen beslissing over genomen is.

Uitslag Eurol Hellendoornrally 2017
1. Dennis Kuipers-Robin Buysmans (NL-B, Ford Fiesta WRC) 1.23.49,3
2. Bernard ten Brinke-Davy Thierie (NL-B, Skoda Fabia R5) + 1.29,5
3. Hermen Kobus-Erik de Wild (Skoda Fabia R5) + 2.29,1
4. Kevin van Deijne-Hein Verschuuren (Ford Fiesta R5) + 6.47,2
5. Jorgen Jonasson-Nicklas Jonasson (S, Skoda Fabia R5) + 7.34,1
6. Henk Vossen-Sander van Barschot (Ford Fiesta R5) + 9.26,3
7. Paul Kirtley-David Jones (GB, Subaru Impreza WRC) + 10.14,8
8. Martin van Iersel-Sylvia Visser (Mitsubishi Lancer Evo X) + 10.25,8
9. Steen Andersen-Mie Aagaard Johansen (DK, Mitsubishi Lancer Evo X) + 11.59,0
10. Bertram Altena-Chris Aaltink (Opel Manta 200) + 12.21,5

Stand Open Nederlands Rally Kampioenschap (officieus)
1. Hermen Kobus 134 punten (kampioen);
2. Bob de Jong 53;
3. Joakim Grahn (S) 42

Stand Nederlands Rally Kampioenschap (officieus)
1. Jasper van den Heuvel 129 punten (kampioen);
2. Steen Andersen (DK) 72;
3. Lambert Parren 68

Uitslag Eurol Hellendoorn Shortrally 2017
1. Mats van den Brand-Eddy Smeets (NL-B, BMW M3) 44.36,8
2. Gerben Brouwer-Lisette Bakker (Audi Coupe S2) + 0.18,1
3. Wim Muilwijk-Nadia Muilwijk (BMW M3 3.2) + 0.33,3

Stand Nederlands Short Rally Kampioenschap (officieus)
1. Janjur Monshouwer 107 punten (kampioen);
2. Rick Lubberding 75
3. Justin Hendriks 68

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet