WRC

WRC: Nederlandse brigade maakt progressie in Duitsland

00 WRC GER ASN ZAT-6

Op de tweede dag van de Deutschland Rallye waren de weergoden de deelnemers een stuk gunstiger gezind. Na de hevige regenval van gisteren waren de Nederlandse equipes opgelucht dat ze vandaag vooral de zon zagen.


Tekst en foto's: Steven van Veenendaal / Rally-eMag

Ten Brinke nadert top tien in WRC 2
Net als na de eerste dag is Bernhard ten Brinke de hoogst geplaatste Nederlander. Hij stuurde zijn Skoda Fabia R5 naar een elfde plaats in het WRC 2 en de twintigste plek algemeen.

"Gezien die stand dacht ik dat het minder ging dan vorig jaar, maar we hebben de tijden vergeleken van een aantal proeven die vorig jaar ook in de wedstrijd zaten en we zijn sneller geworden. Er zijn nu gewoon meer snelle jongens in het WRC 2, dat is echt een heel sterk startveld."

Net als op vrijdag is ten Brinke nog wel op zoek naar de juiste afstelling. "We rijden met een andere setting dan waarmee ik vorig jaar in Catalunya, Nederland en hier reed. Daardoor mis ik tractie bij het uitkomen van de bochten. We hebben zojuist de dempers, vering en settings veranderd waardoor het morgen hopelijk beter gaat. Daarmee nemen we wel een risico maar we hebben eigenlijk niks te verliezen."

Ten Brinke is met zijn uiterst competitieve instelling altijd op zoek naar verbeteringen en had wellicht toch op iets meer gehoopt. "Het begon vanochtend goed, maar we hebben in de middag niet de verbetering door kunnen zetten zoals dat eigenlijk zou moeten. Aan de andere kant zien we dus wel dat we sneller zijn dan vorig jaar en het belangrijkste, we zijn er nog! Dus al met al ben ik best tevreden met hoe het vandaag gegaan is."

Van der Marel richting het podium
Timo van der Marel verrichte op de eerste doortocht van de lange Panzerplatte proef een klein wonder toen hij te maken kreeg met een leeglopende achterband. Met nog tien kilometer te gaan liep de band leeg en moest van der Marel proberen de auto heelhuids naar de finish van de loodzware proef te loodsen.

00 WRC GER ASN ZAT-8
Na een goede dag staat van der Marel tweede in de RC4 klasse, waarmee hij Opel mooie 1-2 kan geven in hun thuiswedstrijd. 

"We hadden geluk dat het loopvlak erop bleef, daardoor sloeg er niets kapot en konden we naar de finish komen. Toen bleek dat we ook nog eens een goede tijd hadden gereden en we naar de tweede plek in onze klasse waren geklommen. Het had nog beter gekund, maar daar zijn we natuurlijk zeer tevreden mee."

Van der Marel bevindt zich nu een beetje in een niemandsland, hij ligt zo'n twee minuten achter leider Hutunen en een minuut voor Julius Tannert die derde ligt in de RC4 klasse.

"We gaan morgen rustig naar huis toeren, als er geen gekke dingen gebeuren kunnen we eigenlijk niet meer stijgen of dalen. Bovendien is de tweede plek harstikke mooi, en Opel zal ook wel blij zijn met een 1-2."

Schuin tegenover de servicetent van van der Marel wordt de Corsa R5 gepresenteerd door Holzer Motorsport. De auto is klaar om doorontwikkeld te worden maar daarvoor is een homologatie door Opel zelf nodig. Van der Marel wacht de ontwikkelingen daaromtrent geïnteresseerd af.

"Zodra Opel (Duitsland) de homologatie wil doen kunnen ze beginnen met het door ontwikkelen van de auto." Zijn er dan ook mogelijkheden dat jij in die auto gaat rijden in Nederland? "De homologatie door Opel is een harde eis, dat moeten we dus afwachten, maar Opel Nederland heeft zeker interesse om de auto te laten rijden. We hebben nog geen concrete plannen maar dat zou dan waarschijnlijk om een Nederlands programma gaan. Ik heb er wel zin in om eens met een R5 de strijd aan te gaan met de mannen in Nederland met vergelijkbaar materiaal!"

Vossen klimt op
Onder de Rally 2 regels kon Henk Vossen vandaag herstarten in de rally. Vossen had de gang er goed in getuige de diverse velgen die hij krom reed op het slechte asfalt van de Panzerplatte. Er is nog veel te verbeteren, maar de ervaren piloot begint zich ook steeds meer thuis te voelen in de Fiesta R5.

00 WRC GER ASN ZAT-3
Henk Vossen klimt gestaag in het klassement.

"We rijden nu al veel gedurfder dan in Monte Carlo. Daar startten we voor het eerst met deze auto en troffen we vervolgens op bijna iedere proef sneeuw en ijs aan. Inmiddels ken ik de auto veel beter. We hebben alle settings nog niet helemaal geoptimaliseerd, maar je ziet bijvoorbeeld dat op de korte Panzerplatte proef, die ik inmiddels wel kan dromen, gewoon een 35e tijd rijden en een seconde sneller gaan dan onze concurrent Boland, daar is natuurlijk helemaal niks mis mee."

Wie denkt dat Vossen puur voor het rijplezier rijdt en niet te veel naar de tijden kijkt heeft het duidelijk mis. Vossen startte vandaag met een doelstelling om tien plaatsen te stijgen in het klassement en was dan ook dik tevreden dat dit gelukt was.

"Die andere Nederlandse jongens met R5's hebben hier een week getest en hebben verschillende settings voor de verschillende ondergronden. Dat hebben wij niet en dat merk je toch, niet dat ik excuses wil zoeken hoor. Het gaat niet slecht, misschien kunnen we morgen nog een paar plaatsjes stijgen."

Schilt (definitief?) exit
Wie we morgen in elk geval niet meer in actie zullen zien is Edwin Schilt. Op de tweede doorkomst op de Panzerplatte schoot hij van de weg af tussen twee van de beruchte "hinkelsteinen" door.

00 WRC GER ASN ZAT-7
Na een schuiver op de Panzerplatte besloot Schilt zich terug te trekken uit de wedstrijd.

De schade aan de viel mee, maar Schilt en Bakker konden de auto niet meer op eigen kracht terug op de weg krijgen en omdat er weinig publiek ter plaatse was betekende dit het einde van hun dag.

Hoewel de monteurs er vertrouwen in hadden dat ze de auto weer op konden lappen om onder de Rally 2 regels op zondag te herstarten vond Schilt het wel mooi geweest. Uit betrouwbare bronnen vernamen wij dat hij er klaar mee was, niet alleen met de wedstrijd maar met de rallysport (en de vele tijd die het vraagt) in het algemeen. Het is dan ook maar de vraag of we Schilt over een maandje aan de start zullen zien van de Hellendoorn rally. Hij gaf vandaag in elk geval aan van niet, laten we hopen dat het de frustratie was die doorklonk.

Klassering Nederlandse equipes na de tweede dag van de Deutschland Rallye
20. B. ten Brinke – D. Thierie Skoda Fabia R5 +15.27,7 (11e WRC 2)
31. T. vd Marel – R. vd Marel Opel Adam R2 +27.21,9 (2e RC4)
46. H. Vossen – S. Van Barschot Ford Fiesta R5 +48.42,3 (22e RC2)

Uitgevallen
E. Schilt – L. Bakker Skoda Fabia R5

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet