WRC

Rally WRC Finland: Lappi de beste

Nadat Jari-Matti Latvala zaterdag moest afhaken vanwege een technische defect, leek de strijd om de eerste plek gestreden. Esapekka Lappi had vijftig tellen voorsprong op Teemu Suninen en met Juho Hänninen daar weer kort achter leek een compleet Fins podium nog slechts een formaliteit.


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

TGR 0135
De Finnen zijn terug en één van hen is Esapekka Lappi

Toen kwam zondag, op de allereerste proef kwam een goed rijdende Hänninen langszij bij Suninen. Hij had het minieme verschil van 1 tel terug gebracht tot 0 seconden. Op de tweede proef gaat Evans helemaal voluit, op jacht naar de twee voor hem. Hij rijdt een zeer snelle tijd en passeert Hänninen die in het begin van de proef een klein foutje maakte. De stand is dus nu Lappi, Suninen, Evans, Hänninen. Op de een na laatste proef. Slaat het noodlot toe voor Suninen. "De auto brak uit", verklaart de Fin. "Toen spinden we en daarbij raakten we iets." Wat dat 'iets' was weten we niet maar de voorkant van zijn Fiësta vertoonde er wel de gevolgen van. De complete bumper en delen van de spatborden waren verdwenen. De radiateur was op miraculeuze wijze heel gebleven dus de auto kon verder. Maar zowel Hänninen als Evans gingen hem voorbij. Het verschil tussen Hänninen en Evans was nog 0,9 seconde in het voordeel van de Fin. Of het nog niet genoeg was, kwam ook Lappi met een ongerust gezicht bij de finish. "Wat is er?" De Fin schudde zijn hoofd: "Ik weet het niet." Even verderop stopte hij en begon een scheef staand achterwiel te wisselen. Bij het uitkomen van een bocht was hij een beetje uitgebroken en had hij iets geraakt. Bij de hergroepering kon het team opgelucht adem halen. De schade beperkte zich tot een gebroken wiel, dat inmiddels gewisseld was.

2017010458AL
Elfyn Evans leverde een felle strijd en kan tevreden zijn met ziijn tweede plek


Hänninen vs Evans
Op de PowerStage moest dus de beslissing vallen. Lappi had nog een flinke marge en zijn auto was gezond verklaard door het team. Daar dus geen zorgen. Maar wat zou de Fins-Britse slag opleveren? Ott Tänak, de outsider in dit gevecht, reed alle frustraties van de afgelopen rally weg en reed de snelste tijd. Hij won dus de extra bonuspunten. Neuville en Latvala op absoluut volle snelheid, verloren respectievelijk 2 en 2.3 seconden. Evans reed toen alles uit de kast. Hij kon Tänak net niet pakken maar werd tweede op 1,5 seconde van de Est. Ook Hänninen reed alles of niets en haalde het net niet. 0,3 seconde scheidden hem van de tweede plek. Een derde plek was zijn troostprijs. Teemu Suninen moest de laatste proef zonder aero pack aan de voorzijde rijden. Op de snelle Finse proeven is dat een enorme handicap. Maar hij hield de vierde plek vast. "Ik ben erg teleurgesteld, ik had tweede willen worden," sprak de Fin somber. "Maar morgen zal ik wel wakker worden met de gedachte dat ik het toch goed gedaan heb." In dit gezelschap was het voor de nog jonge rijder inderdaad een fantastische prestatie.

BreenZON
Craig Breen was als vijfde algemeen, de beste Citroënrijder.

Lappi
Een nog mooiere prestatie was er voor Esapekka Lappi. In het begin van het seizoen werd hij bij Toyota voorgesteld als de testrijder, die een paar wedstrijden zal rijden. Inmiddels is duidelijk dat hij in de rest van het kampioenschap alles zal rijden. Rally Finland maakt duidelijk waarom team manager Tommi Mäkinnen deze keuze maakte. Dit is de ware sportman die ook erg hard kan rijden. Eigenlijk had hij liever de sportieve strijd uitgevochten met zijn team genoot Latvala, maar ook hij begrijpt dat autosport een mechanische sport is en dat hij dus zijn kansen moet grijpen als ze er zijn. Verder weet de Fin precies waar zijn sterke en zwakke punten liggen. "Het komt goed" glimlachte hij vanmorgen. Niet over het paard getild maar gewoon omdat hij wist dat hij de senlste was. En hij maakte het helemaal waar. In zijn vierde wedstrijd in een World Rallycar van de 2017 generatie wint hij maar meteen een van de zwarste wedstrijden uit het kampioenschap.

TGR 0164
Esapekka Lappi

Kampioenschap
Thierry Neuville had hier zijn slag kunnen slaan. Ogier was uitgevallen dus elk punt dat de Belg zou scoren ging af van het gat tussen hem en de Fransman. Neuville voelde zich echter niet op zijn gemak. De Hyundai is een erg goede auto maar is om de een of andere duistere reden niet geschikt voor de Finse wegen. Met deze wetenschap in het achterhoofd moeten we dan ook stellen dat Neuville toch een goede wedstrijd heeft gereden. Zijn zesde plek in het totaal klassement en zijn derde in de PowerStage maken dat hij nu even veel punten heeft als zijn aarts rivaal Ogier. Daarmee wordt het laatste deel van het seizoen een zeer interessant deel. Te beginnen over twee weken in Duitsland, vlak bij huis dus je kunt deze titanenstrijd volop volgen.

2017FINLAND RM 074
Thierry Neuville worstelde en kwam toch nog boven. Hij is nu de gedeelde leider in het WK

Kampioenschap nog helemaal open
De zondag was weer een opwindend dagje. De WRC Promotor wilde de spanning terug brengen in het kampioenschap en na deze wedstrijd kunnen we vast stellen dat die opzet geslaagd is. De voornaamste reden is natuurlijk de vernieuwing van de reglementen die ervoor zorgden dat we dit jaar compleet nieuwe auto's hebben. Auto's die veel beter aan elkaar gewaagd zijn dan vorige jaren toen er een dominerende fabrikant was. Ook de startvolgorde lijkt goed te werken en de PowerStage speelt de rol die WRC Promotor Oliver Ciesla ons een aantal jaren geleden al voorspiegelde. "Iedereen wil op zondag op een vast tijdstip, voordat de F1 begint, nog even leuke spannende autosport zien. Daar moeten ze bijvoorbeeld voor naar de pub komen. Maar dan moet het in de PowerStage ook wel ergens over gaan." Hij is in Finland en eigenlijk het hele jaar al, op zijn wenken bediend. Tot de laatste auto's bleef het spannend en de mooie beelden die het Finse landschap door de ogen van TV regisseur Marko Viitanen oplevert zijn dan de bonus. Een autosport liefhebber die dat nog niet gezien heeft onthoudt zichzelf iets bijzonders.

Voorlopige einduitslag Neste Rally Finland,
10e ronde (van 13)FIA World Rally Championship,

1. Lappi - Ferm (Toyota Yaris WRC) 2:30:02.9
2. Evans - Barritt (Ford Fiesta WRC17) +36.0
3. Hänninen - Lindstrom (Toyota Yaris WRC) +36.3
4. Suninen - Markkula (Ford Fiesta WRC17) +1:01.5
5. Breen - Martin (Citroën C3 WRC) +1:22.6
6. Neuville - Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:33.1
7. Tänak - Jarveoja (Ford Fiesta WRC17) +1:53.6
8. Meeke - Nagle (Citroën C3 WRC) +3:12.6
9. Sordo - Marti (Hyundai i20 WRC) +4:11.5
10. Østberg – Eriksen (Ford Fiesta WRC17) +4:21.2

FIA World Rally Championship, rijders
1. Sébastien Ogier - 160
= Thierry Neuville - 160
3. Ott Tänak - 119
4. Jari-Matti Latvala - 114
5. Dani Sordo - 84
6. Elfyn Evans - 79
7. Craig Breen - 53
8. Hayden Paddon - 51
9. Juho Hänninen - 46
10. Esapekka Lappi - 45
11. Kris Meeke - 31
12. Teemu Suninen - 25
13. Stephane Lefebvre - 22
14. Andreas Mikkelsen - 21
15. Mads Østberg - 19

FIA World Rally Championship, Constructeurs
1. M-Sport WRT - 285
2. Hyundai Motorsport - 251
3. Toyota Gazoo Racing WRT - 196
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT - 139

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet