Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: GTC Rally dit jaar wel prooi voor Bob de Jong

DRE GTC-18

Roosendaal – De geboorte van de R5 Challenge, een secondeduel en natuurlijk zijn thuiswedstrijd. Alles kwam dit weekend samen op 'den Goubergh' in Roosendaal voor Bob de Jong (Citroën DS3 R5). De wedstrijd die emotioneel zoveel meedraagt voor hem, was al een paar jaar niet meer zijn prooi. Dit jaar werd het weer zo spannend als vorig jaar, maar trok De Jong wel aan het langste eind. "We hebben 't voor onszelf heel erg spannend gemaakt. Het blijkt dat we ten opzichte van vorig jaar vooruit zijn gegaan" sprak De Jong aan de finish. Jasper van den Heuvel (Mitsubishi) werd tweede en Hermen Kobus parkeerde de Fabia R5 op plek drie.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Moeilijke start voor Heuvel, Kobus leidt
Toegegeven, de wedstrijd startte voor Jasper van den Heuvel verre van ideaal. Met de crash van Ieper nog in het achterhoofd was het tot kort voor de wedstrijd nog onduidelijk of Van den Heuvel überhaupt kon deelnemen. "Mijn auto deed 't niet, deze auto is net terug van een gravelevenement van 400 kilometer. Dan bouw je 'm halsoverkop om naar asfalt zonder test of shakedown" aldus Van den Heuvel na de wedstrijd. Dat het allemaal nog wat moeizaam draaide blijkt als de eerste boucle achter de rug is. Van den Heuvel opent wel het snelste, maar Hermen Kobus neemt de leiding. Bob de Jong is solide tweede en Van den Heuvel heeft al ruim zeventien tellen moeten toegeven.

DRE GTC-9 Ondanks het fraaie driftwerk had van den Heuvel moeite met zijn auto. 

Onwillige wastegate
Net als het lijkt dat Kobus afstand gaat nemen van de rest slaat voor hem het noodlot toe. Problemen met de wastegate werpen hem ver terug in tijd en hij zakt naar de derde plaats met een totaal verlies van zo'n 2 minuten. Een streep door de rekening. "Echt balen, vandaag hebben we gereset en 25 seconden dichtgereden op twee mannen die strijden voor de zege. Progressie geboekt met de auto, wat kunnen testen met de afstellingen, want we hoefden niet meer zo zeer. Dan zie je toch dat de tijden goed zijn" meende Kobus na de wedstrijd. De gretigheid om de concurrentie te verslaan lijkt alleen maar toe te nemen bij Kobus, want ook de confrontatie in de Hellendoorn gaat hij alvast niet uit de weg. "Kuipers heeft in Hardenberg laten zien dat hij snel is. Ik denk dat hij het daar vooral op het onverhard heeft gedaan, maar ik mag toch hopen dat we Kuipers ook gewoon kunnen hebben" meent Kobus die daarmee de eerste messen voor Hellendoorn alvast slijpt.

DRE GTC-11
Bij de GTC kon Kobus door een defecte wastegate niet meedoen voor de zege maar hij kijkt al uit naar het onverhard in Hellendoorn waar hopelijk een zeer competitief deelnemersveld staan.

Tweestrijd
Met Kobus relatief kansloos voor de zege, blijven De Jong en Van den Heuvel over. Die laatste begint langzaam zijn draait te vinden, maar nog niet genoeg om sneller te zijn dan De Jong. Als de rijders zich opmaken voor de derde rit over 'De Hel' op een tijdstip dat de echte 'Nacht van Achtmaal' wordt verreden, besluit de wedstrijdleiding de proef te schrappen. Als reden wordt opgegeven dat de wedstrijd te ver uitloopt. Iets waar onder andere een onhandig rondje op de eerste proef debet aan is. De wedstrijd startte noodgedwongen met 30 minuten vertraging omdat stof en stenen het onverantwoord maakte om twee auto's gelijktijdig op de proef te hebben. Over de reden van het afbreken van de avond gingen overigens buiten het officiële verhaal, ook diverse andere verhalen de ronde op de service. Er zou door enkelen zelfs zijn aangegeven dat ze niet wilden starten.
Hoe dan ook, De Jong gaat na de zaterdagetappe slapen met een gezonde voorsprong van 17,7 seconden op Van den Heuvel.

Fataal foutje in België?
Op zondag trekt de GTC Rally voor het eerst naar België. Een jarenlang gekoesterde wens van de organisatie komt uit met de proef 'Nieuwmoer'. Bob de Jong laat zich verrassen op die proef "We hebben ons vergist in de grip. Links betonplaten en rechts klinkers en we remden te laat... We stonden zomaar achterstevoren" legt De Jong uit. Hij verliest de leiding en ziet Van den Heuvel een minimale marge van 1,4 seconde nemen. Zo lijkt de wedstrijd weer af te stevenen op een secondeduel, zoals dat vorig jaar al tussen beide kemphanen zich afspeelde. Nog vóór het einde van de boucle zet Bob zijn foutje recht en neemt weer een voorsprong van 5,6 seconden. Toch legt Jasper zich er nog niet bij neer. "Het hangt een beetje van Bob af. Hij is het hele weekend eigenlijk net iets sneller. Het zal van deze afhangen en de volgende" verklaard Van den Heuvel voor de tweede keer Nieuwmoer.

DRE GTC-4
Een foutje op zondag kost de Jong bijna de overwinning. 

Hernieuwde climax, andere winnaar
Heuvel houdt woord. Hij pakt 3,8 en 2,7 seconden terug op De Jong en daarmee tevens de leiding. Dat duurt welgeteld één proef, want in Etten Leur pakt De Jong weer revanche. Zo zijn de rollen precies omgekeerd met vorig jaar, want toen leidde Van den Heuvel met nog één proef te gaan. Een overeenkomst: Bob was vorig jaar op de resterende proef sneller geweest. Dat was dit jaar ook zo, want in Rucphen was De Jong de eerste omloop ruim vijf seconden sneller. Hij weet die verwachting waar te maken, al moest navigator Bjorn Degandt daar wel aan te pas komen. "Dit jaar hebben we iets meer vertrouwen en iets meer ritme. Het was superspannend en je hebt de neiging om te veel te willen. Ik ben ook even teruggeroepen door de baas, de navigator. Dat omdat ik de auto iets aan het 'overdriven' was en dat is niet sneller. Dat was aan het begin van de laatste proef, we moesten even herpakken en we hebben het netjes afgemaakt" betoogd een hevig zwetende, maar extreem blije De Jong.

DRE GTC-6
Na een fel gevecht met van den Heuvel wint de Jong 'zijn' GTC Rally.

Van den Heuvel analyseert
Voor de winnaar pur sang, Jasper van den Heuvel, was er toch wel wat teleurstelling te proeven na zijn tweede plaats. Hij krijgt 't steeds lastiger met de R5's. Hij reageerde met een uitgebreide analyse "Ik heb niet hard genoeg gevochten. We hebben ons teruggeknokt in de wedstrijd. Wat je ziet is dat als het veel snel rechtdoor is en snelle bochten, dan hou je het niet bij met een Evo, ondanks de lagere top van de R5. Het zat er net niet in... Was het proefje hier op 'den Goubergh' hetzelfde gebleven, was de uitslag misschien anders geweest" lachte Van den Heuvel. De wijziging waar hij op duidde was dat vanwege stof en stenen de organisatie terug ging van twee rondjes naar één rondje op het Mickey Mouse proefje. Juist die proef lag Van den Heuvel erg goed.

DRE GTC-7
'Het zat er net niet in' aldus van den Heuvel die juist op de verkorte 'stenengooiproef' winst kon pakken op de Jong. 

Meer te vieren in top 10
In de top tien was er na het drietal plek genoeg voor andere strijd. Bijvoorbeeld Ronald Leemans die zijn oude Evo nog 's van stal haalde. Hij vocht een stevig duel uit met Martin van Iersel en werd nipt de bovenliggende partij. "Vierde, ik had het echt niet verwacht. Ik ben meer dan tevreden. Het was aanvallen vanaf het eerste moment. Ik heb ook vandaag echt nog heel veel gas moeten geven om Van Iersel achter me te houden. Anders was hij beste Brabander geworden en ik wou 't graag zelf zijn" laat de man uit Hank weten. De prijs in de Belgische M-cup ging naar Wim Muilwijk terwijl Roald Leemans het familiefeest compleet maakte met zijn tiende plaats en snelste tweewiel aandrijver.

DRE GTC-13
Snelste tweewiel aandrijver werd Roald Leemans die net als zijn vader (vierde) in de top tien eindigde.

Vd Brand sterk in de Shortrally
De Jumbo Shortrally leek lange tijd een prooi te worden voor Mats van den Brand. De rijder uit Sint-Oedenrode was veruit het snelste in de jankende BMW M3, maar een klein foutje op laatste proef van de wedstrijd zorgde voor de nodige schade. De winst ging zo over in handen van Marco Schapers in de Evo X. Janjur Monshouwer zette de Ascona 400 op plek twee en een knappe prestatie was er voor Rick Lubberding met de Opel Adam. Hij werd derde.

DRE GTC-15
De dwarse Short Rally deelnemers staan altijd garant voor spektakel. Mats van den Brand voerde lange tijd de wedstrijd aan tot een foutje op de laatste proef. 

Historic en Legend
Bij de historics dook Antoine Biesheuvel nog 's op met de Talbot Lotus. In een veld vol nostalgische auto's stond er geen maat op hem. Anton Moree kon in theorie lang mee voor plek twee, ware het niet dat al vroeg in de wedstrijd een onwillige zekering zorgde voor minuten tijdsverlies. Zo werd de knetterende BMW van Wouter Koenderink tweede en moest Moree zich tevreden stellen met plaats drie. De Legendrally tot slot kreeg een internationaal tintje. Jean Lois Renard won daar aan het stuur van een Austin Healey.

DRE GTC-1
Prachtig materiaal bij de Historics. Antoine Biesheuvel was de snelste in zijn Talbot Lotus.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet