WRC

Rally WRC Polen: In Polen is het herfst

Hoewel de kalender zegt dat het zomer is, geldt dat kennelijk niet voor Polen. Daar is de herfst volop ingetreden. In de dagen tot de rally spraken vele weerberichten over de regen die zou komen. Maar over het algemeen bleef het droog. Alle afstellingen waren dus vooral gebaseerd op droog weer. Maar woensdagnacht veranderde dat met bakken kwam het uit de hemel en de shakedown was één grote modderpoel. Het bleef regenen en zelfs de ceremoniële start moest worden afgelast.

01NeuvillePolen17 Thierry Neuville was de beste modder worstelaar van vrijdag en voert het klassement aan.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Toch van start
De SuperSpecial die de rally traditioneel opent op donderdag avond werd wel verreden en De rondjes op de speciale baan aan de rand van Mikolajki werd gewonnen door Elfyn Evans, Neuville, Ogier, Latvala en Tänak volgden binnen1,4 seconde. Ook donderdagnacht bleef het regenen met als gevolg dat de proeven drijfdoornat waren met veel grote plassen. Voor een keer had Ogier, als leider in het kampioenschap dus geen probleem dat hij de weg van stof moest ontdoen. Maar als eerste over deze proeven gaan is zeker ook geen pretje. Als je op volle snelheid door de enorme plassen moet heb je bijna meer aan speedboot ervaring dan aan rally ervaring. Grote waaiers van water vlogen omhoog als Ogier erdoor heen reed. Voor de volgers was dat dan wel weer wat beter want de plassen verdwenen tijdelijk. Vanaf de derde proef was het Latvala die zich aan de kop van het klassement nestelde. Na de eerste loop van vrijdagmorgen la hij 4.5 seconde voor op Neuville, die op zijn beurt op 0,5 seconde gevolgd werd door Tänak.

GM201709069
Ott Tanak verkeert in uitstekende vorm en bewees dat ook weer in Polen na dag 1 is hij tweede

Citroēn
Bij Citroën liep het opnieuw niet lekker. Vooraf had Mikkelsen een aantal veranderingen voorgesteld onder andere aan de afstelling van de dempers maar ook aan de verdeling van de krachten tussen de voor en achter wielen door aanpassingen aan het tussen differentieel. "We hebben dat hier getest en dat liep goed," zei Mikkelsen vooraf. "Maar," moest hij later constateren. "Toen was het droog, en in deze kletsnatte condities werken die aanpassingen niet." Even later bleek dat juist, hij brak wat uit en knalde op een rots. Met een half los wiel haalde hij de finish van de proef en later na een noodreparatie onderweg zelfs de service maar verloor op de proef wel tijd. Craig Breen verging het niet veel beter. Hij kreeg te kampen met een transmissie probleem. Dat werd weliswaar opgelost in de service maar dat kostte wel wat teveel tijd waardoor hij straf tijd kreeg toebedeeld. Erger nog was zijn mentale conditie: "Ik krijg geen vertrouwen," zei hij. "Ik ben voortdurend bang van de weg te gaan. Kortom de gifbeker is het Franse beker nog niet voorbij.

unnamed 9
Bij Citroën loopt nog niet alles op rolletjes maar Mikkelsen ziet mogelijkheden.


Middag in Polen
De stormachtige regen is nu veranderd in wat droger weer met af en toe een flinke bui dat maakt wel dat de omstandigheden snel kunnen veranderen. De eerst middagproef wordt afgelast omdat het publiek weigert onveilige plaatsen te verlaten. Het is leuk als het publiek enthousiast is maar hun veiligheid heeft natuurlijk de hoogste prioriteit. Op de eerste middag proef die wél gereden wordt vinden we ineens een redelijk nieuwe naam Teemu Suninen de nieuwste ontdekking van M-Sportbaas Malcolm Wilson die deze rally voor het eerst in een Fiësta WRC rijdt met de 2017 specificaties. Op de tweede run van 'Wieliczki' is hij de snelste man. Hij profiteert hierbij enigszins van zijn statpositie want na de onophoudelijke regen van vrijdagmorgen zijn alle diepe sporen volgelopen met water. Dus nu geen losse plassen meer maar watergoten in de ideale lijn van bijna alle bochten. We zien het aan de tijden van de toppers. Latvala, Neuville en vooral Ogier worden als eerste rijders in hun opmars gestuit door de grote water overlast. Alleen Tänak lijkt zich niets aan te trekken van dit slecht weer en rijdt een derde tijd op de proef, en klimt hiermee naar de derde plek ten koste van Neuville. Op proef 8 pakt hij zelfs de leiding voor Latvala en Neuville. Op de laatste 'echte' proef van de dag regent het weer gewoon continu en neemt Neuville de leiding, anderhalve seconde voor Tänak. Zij worden gevolgd door Latvala, Ogier en Paddon.

TGR 0014
Ook Latvala was weer van de partij en eindigde op een voorlpig derde plaats

De laatste proef van vrijdag werd verreden op de bekende superspecial van Mikolajki, Net als gisteren is Elfyn Evans de snelste man, hij wordt gevolgd door Tänak en Neuville. Daarchter vinden we Andreas Mikkelsen. Bij de service heeft hij bepaalde zaken laten veranderen en dat hielp. "Het gaat nu een stuk beter, ik kan weer pushen," glundert hij.

De tussenstand verandert weinig, Neuville, Tänak en Latvala liggen minder dan 7 seconden bij elkaar vandaan. Dus zij zullen zaterdag de eerst strijd aan gaan. Sebastien Ogier ligt inmiddels een heel dikke halve minuut achter maar hij zal zich niet makkelijk gewonnen geven, In ieder geval hoeft hij morgen niet als eerste te starten. Het festijn begint met de Branowo proef die de laatste jaren als PowerStage werd gereden, maar nu dus gewoon in de route is opgenomen. Vanaf 08:00 is de proef op zaterdagmorgen live te zien op WRC+. Rond 14:00 uur wordt de proef voor de tweede keer gereden en ook dan toont WRC+ de live beelden.





Tussenstand 74e Orlen Rally Poland na dag 1.


1. Neuville Hyundai i20 Coupé WRC 56:21,2
2. Tanak Ford Fiësta WRC 2017 +1.3
3. Latvala Toyota Yaris WRC +6.6
4. Ogier Ford Fiësta WRC 2017 +35,1
5. Paddon Hyundai i20 Coupé WRC +39,6
6. Sordo Hyundai i20 Coupé WRC +51,7
7. Suninen Ford Fiësta WRC 2017 +1:11,0
8. Hänninen Toyota Yaris WRC +1:28,9
9. Lefebvre Citroën C3 WRC +1:37,0
10. Ostberg Hyundai i20 Coupé WRC +1:42,7
11. Evans Hyundai i20 Coupé WRC +2:02,3
12. Mikkelsen Citroën C3 WRC +2:48,5

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet