BRC

Rally – BRC: Nederlands feest in Ieper

De dit weekend verreden Rally van Ieper werd een Nederlands feest. Kevin Abbring schreef geschiedenis door als eerste Nederlander de prestigieuze wedstrijd te winnen maar ook de andere Nederlanders lieten zich van hun beste kant zien.

ASN Report-10

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

Het startveld in Ieper was deze editie één van de sterkste ooit. Dat de wedstrijd niet meer meetelt voor het Europees kampioenschap, werd ruimschoots goed gemaakt door de toevoeging van diverse andere kampioenschappen. Naast het Belgisch kampioenschap, telde de wedstrijd ook mee voor het Brits kampioenschap, de FIA Benelux Rally Trophy (BRT) en de Tour European Rally (TER).

Dit zorgde ervoor dat er een startveld stond om je vingers bij af te likken. Naast de Belgische en Britse top en de kanonnen uit de BRT en TER verschenen bovendien vicewereldkampioen Thierry Neuville (Hyundai i20 R5) en de snelle Frasman Bryan Bouffier (Skoda Fabia R5) aan de start. In totaal vertrokken er maar liefst 36 R5 auto's en waren alle merken vertegenwoordigd.

ASN Report-2
Thierry Neuville maakte een uitstapje uit het WK om in Ieper te rijden.

Om met dergelijke competitie een aansprekend resultaat te behalen zou een klein wonder zijn, maar dit weekend bleek dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn.

Kevin Abbring begint sterk aan de wedstrijd en ligt na de eerste boucle derde achter Neuville en Bouffier. "We zijn begonnen zoals we dat altijd doen. Zo hard als we kunnen en vervolgens kijken waar we staan. Het gaat precies zoals we gehoopt hadden, we staan derde en hebben al een snelste tijd genoteerd. Bovendien staan we voor Verschueren en Princen die het hier supergoed kennen. We gaan natuurlijk niet over de limiet, maar zitten er wel tegenaan, op de snelle stukken zitten we regelmatig in de limiter. Daar verliezen we wat tijd, maar dat wisten we van tevoren dus ik ben tevreden met hoe het gaat."

ASN Report-7
Abbring weet inmiddels hoe je moet snijden in Ieper.

Op proef zes gaat Neuville van de weg en is het einde wedstrijd voor de Belg. Bouffier, die nauwelijks iets toegaf op Neuville, schuift hierdoor een plaatsje op naar de leiding terwijl Abbring tweede ligt. Hij houdt deze plek vast tot het einde van de dag en is tevreden met de gang zaken. "Ik heb anders leren rijden dit jaar. Ik rijd nu voor het eerst sinds jaren een volledig kampioenschap. Toen ik drie, vier wedstrijden per jaar reed was het elke keer 'push like hell'. Zo begon ik dit jaar ook, maar toen heb ik ook een paar goede resultaten verspeeld. Dat hebben we geanalyseerd en ik ben nu rustiger. Als je een heel kampioenschap rijdt moet je de auto stap voor stap beter leren kennen en zo gaandeweg steeds sneller gaan. Ik rijd mijn eigen hoge tempo en schrik niet meer als ik dan een paar proeven niet win. Je kunt niet alles winnen, het gaat erom dat je constant vooraan mee zit om resultaten te boeken."

Zaterdag begint met een zeer technische boucle. Abbring houdt de druk er op bij Bouffier en levert over de eerste drie proeven slechts 2 seconden in. Op proef twaalf krijgt Bouffier te kampen met versnellingsbakproblemen. De Fransman verliest zijn derde versnelling en levert bijna veertig seconden in ten opzichte van Abbring. De Nederlander pakt hierdoor de leiding en ligt veertien tellen voor de Fransman.

ASN Report-3
Na het wegvallen van Neuville was Bouffier de grootste concurrent voor Abbring.

Op de twee volgende proeven is het probleem verholpen en loopt Bouffier direct weer in op Abbring, het gat slinkt naar 8 seconden. Op de daaropvolgende passage over de beruchte Kemmelberg is het echter weer Abbring die terug slaat en de marge weer vergroot tot 10 seconden. Bouffier houdt echter de overhand in de boucle en nadert Abbring tot 5 seconden bij het ingaan van de slotboucle.

"Ik heb slechts twee seconden gewonnen deze boucle dus het gaat niet makkelijk worden om Abbring nog te achterhalen" aldus Bouffier. "Gewoonlijk ben je op de tweede doortocht altijd wat sneller, maar ik heb de vorige doortochten zonder derde versnelling gedaan, dus dat maakt het lastig" dekt hij zich alvast in. "Het komt er gewoon op neer dat ik heel snel zal moeten zijn om Abbring te pakken, maar ik ga er voor!"

Abbring gaat mee in de tweestrijd "Ik ga het hem niet cadeau geven! Maar we moeten realistisch zijn, hij zal waarschijnlijk 2 a 3 seconden per proef sneller zijn, deze proeven liggen zijn auto veel beter, maar we gaan er natuurlijk wel voor."

Op de eerste van de drie afsluitende proeven pakt Abbring 1,6 seconden op Bouffier en vergroot hij dus juist zijn marge in plaats van dat de Fransman dichterbij komt. De spanning is te snijden in het servicepark in Ieper, het zal toch niet... Op de voorlaatste proef is Bouffier weer sneller waardoor Abbring met een voorsprong van vier tellen de laatste proef in gaat. En toen werden dromen werkelijkheid. Als Abbring binnen komt bij de stopfinish duurt het tergend lang voordat de tijden bekend gemaakt worden.

Plots roept iemand "Vier seconden sneller!" Maar wie is sneller? Is Bouffier gelijk gekomen met Abbring, of heeft de Nederland zijn marge verdubbeld? Het verlossende woord komt en Abbring blijkt inderdaad de marge te hebben verdubbeld. Hij wint daarmee de Rally van Ieper en schrijft geschiedenis door de eerste Nederlander te worden die het ooit lukt om de grootste rally van België te winnen.

ASN Report-9
Kevin Abbring vliegt naar de overwinning in Ieper

Onder luid gejuich wordt Abbring als winnaar onthaald in Ieper. Na de nodige omhelsingen en felicitaties spreekt hij redelijk onderkoeld over zijn prestatie. "Dit is natuurlijk een fantastische overwinning, deze wedstrijd winnen stond al heel lang op mijn lijstje en in 2014 waren we er al zo dichtbij! Maar dit is zeker net zo mooi voor het hele team en Peugeot. Ze hebben er zo hard voor gewerkt, ze verdienen het echt." Het lijkt nog niet helemaal ingezonken te zijn wat hij hier gepresteerd heeft, maar dat zal de komende dagen wel komen. Abbring plaatst zichzelf met de zege in een zeer illuster rijtje, met louter grote kampioenen.

Nederlands feest
Abbring is als winnaar natuurlijk de gevierde man, maar ook de andere Nederlanders doen zeer goede zaken in Ieper.

Hermen Kobus / Erik de Wild (5e algemeen)
"Gezien het startveld zou het echter super zijn als we in de top kunnen eindigen" aldus Hermen Kobus voorafgaand aan de wedstrijd. Hij heeft inmiddels de nodige ervaring in Ieper en weet dat het een slijtageslag is die je moet overleven. "Je moet constant top tien tijden om in de top vijf te kunnen komen. Je moet er constant bij zitten, maar niet laten verleiden om te veel risico's te nemen, want dan is een lekke band zo veroorzaakt, of erger."

ASN Report-4
Hermen Kobus en Erik de Wild werden prachtig vijfde algemeen.

De wedstrijd begint slecht voor Kobus. "We worstelen met de afstelling, ik heb 0 vertrouwen in de auto." Hij staat dan ook teleurstellend twaalfde aan het einde van de dag. De afstellingsproblemen worden echter verholpen en op zaterdag voelt alles een stuk beter aan.

Het is te merken aan de tijden en Kobus klimt langzaam maar zeker op in het klassement. Bij het ingaan van de laatste boucle is hij opgeklommen naar een zesde plaats, met tweevoudig Europees kampioen Giandomenico Basso in het vizier. "De auto voelt nu al de hele dag goed aan, het gaat lekker. Jammer dat we gisteren te veel hebben laten lopen, toen lukte het gewoon niet om top tien tijden te rijden. Dat is vandaag gelukkig anders, we hadden gehoopt Basso nog te pakken maar veertien seconden goedmaken wordt wel lastig." Heb je nog wat over? "Ja, nieuwe banden! Dus we gaan er zeker voor, maar die Basso rijdt ook wel gewoon hard hoor."

Niet hard genoeg. Kobus dendert over de laatste proeven en nader Basso met rasse schreden. Voor de laatste proef is het verschil minder dan een seconden en ruiken Kobus en navigator de Wild bloed. "Aan de start van de laatste proef dachten we maar aan een ding; winnen!" Aldus de Wild. Dat zou ook lukken. Ze gaan ruim twee seconden sneller over de laatste proef dan Basso en pakken zo op de valreep nog de gewilde vijfde plaats. "Super gevoel om toch nog vijfde te worden! Jammer dat het vrijdag niet lekker ging, daar hebben we veel laten liggen, anders had het misschien nog wel beter gekund maar een vijfde plaats is top!"

Jim van den Heuvel / Jouri Dockx (19e algemeen)
Heuvel Motorsport kwam weer met een heel regiment aan Evo's richting Ieper. Twee daarvan waren voor 'de Heuvels' zelf, Jim en Jasper. Helaas ging het op vrijdag al mis voor Jasper die van de weg raakte. "We gingen net iets te hard" was het nuchtere commentaar. Aan de staat van de auto te zien was de klap daarna wel behoorlijk hard. Gelukkig konden zowel Jasper als navigatrice Lisette Bakker de auto ongedeerd verlaten, hoewel ze nog wel de spierpijn zullen overhouden aan het incident.

ASN Report-5
Het doel was uitrijden, maar het werd uiteindelijk ook een uitstekend klassement voor Jim van den Heuvel en Jouri Dockx.

De jongere telg Jim deed het een stuk beter. Voorafgaand aan de wedstrijd gaf hij al aan niet al te veel naar het klassement te zullen kijken "We rijden hier vooral om te finishen. Het belangrijk om hier ervaring op te doen en zoveel mogelijk kilometers te maken. We hebben de Rally van Wervik ter voorbereiding gereden, dat was de eerste keer dat we in deze omgeving reden. Het lastige is het snijden, dat moet je echt met ervaring leren, hoewel het ook meteen al behoorlijk goed ging."

Jim rijdt een sterke wedstrijd en noteert continu competitieve tijden waardoor hij voor de slotboucle twintigste staat, slechts een seconde achter Boon, zijn referentiekader die ook met een productieauto rijdt. "Ik weet nog niet of we nog echt gaan jagen, we hebben het achterspatbord al kapot, dus we zitten erg dicht op de limiet." Boon achterhalen lukt net niet, maar ze klimmen nog wel een plaatsje en halen de finish. Bovendien winnen ze de ERT2 klasse van de FIA Benelux Rally Trophy waardoor die mooie internationale titel steeds dichterbij komt.

Timo van der Marel / Rebecca van der Marel (25e algemeen)
Het snelste echtpaar van Nederland reed ook een goede wedstrijd met hun Opel Adam R2. "We hebben dit jaar een mooi programma met diverse mooie wedstrijden waarin we ons kunnen meten met de fabrieksrijders. Zo reden we hier tegen Chris Ingram, die ons niet veel ontliep. We hadden in eerste instantie wat moeite om te versnellen op de tweede doortocht maar dat ging vandaag een stuk beter."

ASN Report-8
Zich meten met de fabrieksrijders is wat Timo dit jaar wil doen, en dat doet hij met verve.

Van der Marel ligt met nog drie proeven te gaan 3e in de RC4 klasse achter Ingram en de Mevius en beraadt zich op de strategie voor de laatste proeven. "Ik twijfel, we liggen veertien seconden achter, gaan we er dan nog een keer vol voor? Het is eigenlijk net te veel. Aan de andere kant, een lekke band is genoeg en dan moet je er wel bij zitten natuurlijk." Het blijkt een goede beslissing om de druk er op te houden. Ingram bezwijkt onder de druk en gaat twee proeven voor het eind van de weg waardoor de van der Marels nog opschuiven naar de tweede plaats in hun klasse.

Uitvallers
Naast Jasper van den Heuvel halen twee andere Nederlandse equipes de finish helaas ook niet. Henk Bakkenes en Jeannette Kvick moeten de strijd staken als de versnellingsbak het begeeft. Van Iersel en Van den Einde eindigen hun wedstrijd op zaterdag in een greppel.

ASN Report-1
Henk Bakkenes haalde finish niet, maar gelukkig won navigatrice Jeannette Kvick nog wel de bonbon-maak-wedstrijd voor de rally.

Uitslag Ypres Rally
1. Abbring-Tsjoen Peugeot 208 T16 2.20.46,8
2. Bouffier-Dini Skoda Fabia R5 +8,0
3. Verschueren-Hostens Skoda Fabia R5 +46,9
4. Casier-Vyncke Ford Fiesta R5 +1.37,2
5. Kobus-de Wild Skoda Fabia R5 +3.32,4
6. Basso-Granai Hyundai i20 R5 +3.34,1
7. Cronin-Galvin Ford Fiesta R5 +4.13,5
8. Princen-Kaspers Skoda Fabia R5 +4.38,1
9. Geusens-Cuvelier Ford Fiesta R5 +4.59,9
10. Edwards-Garrod Ford Fiesta R5 +5.31,6



Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet