BRC

Rally BRC: IJzersterke opening Abbring in Ieper

De Ypres rally maakt dit jaar voor het eerst sinds jaren geen deel uit van het Europees Rally Kampioenschap. Wie denkt dat dat ten koste gaat van de kwaliteit of de kwantiteit van het deelnemersveld heeft het echter mis. Maar liefst zesendertig R5's verschenen aan de start in de kattenstad, met onder hen niemand minder dan vice-wereldkampioen Thierry Neuville.

ASN BRC 05 YPR Dag 1-4

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal


Geen Europees kampioenschap dus dit jaar, maar met de komst van het Brits kampioenschap komt er wel een heel contingent Engelsen het kanaal overgestoken. Tel daarbij de inbreng van de Tour European Rally (met onder andere de Italiaan Giandomenico Basso en het Zuid-Koreaanse Hyundai talent Chewon Lim) en de FIA Benelux Rally Trophy (aangevoerd door Hermen Kobus) en er staat al een spectaculair startveld. Ieper trekt ook altijd een paar bijzondere namen met dit jaar als absolute kanonnen Thierry Neuville en Bryan Bouffier.

Zoals verwacht leidt Neuville aanvankelijk de dans, maar de snelle Belg valt op proef zes ten prooi aan een van de beruchte greppeltjes. Neuville gaat van de weg en moet met een zwaar beschadigde Hyundai de strijd staken.

ASN BRC 05 YPR Dag 1-1
Alle ogen waren vooraf gericht op Thierry Neuville.

Nederland is ook vertegenwoordigd met een sterke delegatie. Kevin Abbring kwam in het verleden al dichtbij de overwinning in Ieper en ook Hermen Kobus mocht al aan het podium ruiken. Abbring opent de wedstrijd ijzersterk en ligt aan het eind van de eerste dag op de tweede plaats. Als je goed scoort wil iedereen wat van je en Abbring is dan ook een gewild man. Na en korte maaltijd moet hij al snel weer door en echte veel tijd voor een interview is er niet,

Gezamenlijk banen we ons een weg over het serviceterrein op weg naar de volgende verplichting en al lopend licht Abbring zijn eerste dag toe "We zijn de wedstrijd begonnen zoals we altijd doen, zo snel mogelijk en dan kijken waar we staan. Het gaat nu precies zoals we gehoopt hadden, misschien zelfs wel beter dan verwacht. Tweede algemeen en al een proef gewonnen is natuurlijk top. Bovendien staan we voor Verschueren en Princen, jongens die hier veel ervaring hebben. We gaan natuurlijk niet over de limiet, maar we zoeken hem wel op, af en toe zitten we vol in de limiter, dan verliezen we wel wat, maar goed, dat wisten we van tevoren dus we zijn zeer tevreden."

ASN BRC 05 YPR Dag 1-3
Kevin Abbring had reden tot lachen aan het einde van dag een.

Bij Kobus is het een heel ander verhaal. Voor de wedstrijd legde hij ons nog uit waar de sleutel tot succes in Ieper ligt. "Het zou super zijn als we top vijf kunnen rijden in dit startveld en om in Ieper top vijf te rijden, moet je constant top tien tijden rijden. Het gaat zo hard dat je niet kunt verwachten altijd top vijf tijden te rijden, maar er worden ook altijd de nodige fouten gemaakt waardoor er veel uitvallers zijn. Als je constant top tien tijden kunt neerzetten kun je je aan het eind van de rit in de top vijf rijden."

De grootste uitdaging van Ieper is het snijden van de bochten. Doe je het te heftig heb je een grote kans op lekke banden, doe je het te voorzichtig verlies je tijd en doe je het niet kom je op het stof van de anderen terecht en heb je grote kans van de weg te raken. Kobus ligt toe "Freddy Loix (10-voudig winnaar in Ieper) heeft het me een keer uitgelegd. Bij het verkennen bepaal je hoe ver je kunt snijden en tijdens de wedstrijd ga je nooit dieper. Je ziet dat in het heetst van de strijd mensen steeds dieper proberen te snijden en dan gaat het vaak mis. Aan de andere kant, het is ook gewoon een beetje een kwestie van geluk..."

Het geluk was duidelijk niet aan Kobus' zijde. Halverwege de avond spreken we hem op het serviceterrein, maar op de vraag hoe het gaat spreekt het korte antwoord boekdelen "Daar ga ik nu niks over zeggen!" Even laten komt hij ietwat afgekoeld weer langs. "Laat ik het zo zeggen, we worstelen enorm met de afstelling van de auto waardoor ik nul vertrouwen heb, hopelijk kunnen we het een en ander verbeteren." Een teleurstellende start dus voor Kobus, die desondanks toch nog op een aardige twaalfde plaats staat.

ASN BRC 05 YPR Dag 1-5
Hermen Kobus heeft te kampen met afstellingsproblemen.

Voor Jasper van den Heuvel verliep de avond nog veel slechter. Na een getroubleerde voorbereiding waarbij hij continu in discussie met de organisatie is en van de ene klasse naar de andere wordt gestuurd moet hij de rally vanaf een moeilijke 35e startplaats beginnen. "De eerste vijftien rijden wel goede lijnen, maar daarna komen de wat minderen. Die rijden verkeerde lijnen waardoor je grind in de juiste lijnen krijgt. Het zal vanavond dus een kwestie van doorkomen zijn, misschien dat we morgen wat verder naar voren kunnen starten en nog wat kunnen doen." Zo ver komt het echter niet. Als van den Heuvel langs moet komen op proef 3 blijft het lang, te lang, stil. Even later volgt het nieuws dat de proef geannuleerd is omdat van den Heuvel van de weg is geraakt en de weg blokkeert. Gelukkig zijn de eerste berichten dat van den Heuvel en navigator Lisette Bakker het naar omstandigheden goed maken. De Mitsubishi heeft het een heel stuk zwaarder en zal naar alle waarschijnlijkheid morgen niet herstarten.

Broertje Jim doet het een stuk beter. Hij sluit de dag op een keurige vijfentwintigste plaats af. Voor de wedstrijd gaf hij nog aan vooral uit te willen rijden en tevreden te zijn met een top dertig klassering, die doelstelling is in elk geval binnen handbereik. Evo-genoten Martin van Iersel en Henk Bakkenes sluiten de dag respectievelijk als 40e en 51e (officieus) af. Ze moeten Timo en Rebecca van der Marel voor laten die in hun kleine maar snelle Opel Adam 35e staan en bovendien de derde plek in het RC4 klassement hebben ingenomen achter de aanvoerder van het ERC juniorenkampioenschap, Chris Ingram en lokaal talent Guillaume de Mevius.

ASN BRC 05 YPR Dag 1-6
Jim van den Heuvel scoort voorlopig naar verwachting.

Stand na 8 van de 20 proeven:
1. Bouffier-Dini Skoda Fabia R5 48.47,4
2. Abbring-Tsjoen Peugeot 208 T16 +21,9
3. Verschueren-Hostens Skoda Fabia R5 +28,9
4. Princen-Kaspers Skoda Fabia R5 +34,4
5. Casier-Vyncke Ford Fiesta R5 +55,2
6. Demaerschalck-Eelbode Citroen DS3 R5 +1.04,1
7. Basso-Granai Hyundai i20 R5 +1.17,3
8. Cronin-Galvin Ford Fiesta R5 +1.20,4
9. Henry-Rowan Skoda Fabia R5 +1.41,2
10. Cave-Morgen Ford Fiesta R5 1.43,6

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet