WRC

Rally WRC Italië: Paddon loopt averij op

Het leek allemaal zo mooi, Hayden Paddon leidde in Sardinië en waar anderen faalden omzeilde hij de problemen. Acht proeven ging dat meer dan goed toen sloeg het noodlot (of een klein momentje van concentratie verlies) toe. Ott Tänak had hele dag op de loer gelegen en pakte xijn kans.

Tanak zaterdag
Ott Tänak reed een solide wedstrijd en stond klaar toen de leider een foutje maakte


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

"Het was een amateuristische fout, Ik heb mijn hele team in de steek gelaten," met deze woorden komt Hayden Paddon bij de finish van proef 13. "Ik stuurde iets te vroeg in en raakte de binnenkant van de weg. Ik denk dat er een aandrijfas gebroken is of zo. De Hyundai van de man die tot dat moment al acht proeven aan de leiding lag in de Rally Sardinië zag er verre van vers uit. Het rechter achterspatbord stond haaks op de auto en het achterwiel aan die zijde maakte zware slagzij. Het verbaasde dan ook niemand dat niet veel later het bericht door kwam van het team dat de Nieuw Zeelander zijn auto langs de kant had gezet en dat het 'game over' was voor zaterdag. "We balen natuurlijk als een stekker," gaf navigator Marshall toe, maar dit soort dingen gebeurt nu eenmaal. We komen morgen sterker terug,"

Latvala zaterdag
Ook Jari-Mtti Latvala was bij de les en staat op een virtuele podiumplek met zijn Toyota Yaris

Ondertussen was er in het M-Sport kamp een heel klein feestje. Ott Tänak had de hele dag goed gereden en nam dankbaar de eerste plaats over met zijn Ford Fiësta. "Ik denk dat in het algemeen gezegd wel kunt stellen dat we een goed dagje hadden." Glimlachte de man uit Estland. Hij staat aan de vooravond van zijn allereerste overwinning in het WRC. Maar ja ergens zal in zijn achterhoofd ook wel iets knagen. Iets minder dan een jaar geleden stond hij er in Polen net zo voor. Toen ging het de laatste dag mis. Maar hij is in ieder geval vol zelfvertrouwen. "Ik zie niet in waarom Jari Matti sneller zou moeten zijn dan wij," zei hij.

NeuvilleZaterdag
Thierry Neuville was getergd doordat zijn remmen weigerden: "Met goede remmen had ik aan de leding gelen," meldde hij.

Hij Doelde op Jari-Matti Latvala die zijn Toyota geruisloos naar de tweede plek had gestuurd. De marge tussen hem en leider Tänak. Achter hem bivakkeert Thierry Neuville, die zijn was naar de top gestuit zag door onwillige remmen. Hij ligt nu bijna anderhalve minuut achter Tänak en lijkt zich al gewonnen te hebben gegeven. In de loop van de middag gebruikte hij banden die hij ook tijdens de shakedown had gebruikt. "Om banden te sparen voor de shakedown," verklaarde hij zijn opzienbarende actie. Op de plekken vier en vijf bewijzen Esapekka Lappi en Juho Hänninen dat deToyota zich redelijk thuis voelt in deze zware wedstrijd. Voor Lappi verdient hierbij een pluim want hij rijdt hier pas zijn tweede wedstrijd voor het team.

Op plek zes vinden we regerend wereldkampioen Sebastien Ogier. Hij kampte de hele dag met overmatig onderstuur en zat niet helemaal in zijn ritme. We verwachten nog wel een offensief van de Fransman want Thierry Neuville gaat in de huidige positie het gat verkleinen tussen de eerste en tweede plaats in het kampioenschap. O de owerStage mogen we dus nog een aardig gevecht zien tussen deze twee kemphanen.

Mads Østberg aanvankelijk meestrijdend in de top, klaagde over vreemd gedrag aan zijn wagen. "Als ik rem trekt hij naar één kant. Dat rijdt niet fijn dus ik heb wat gas moeten terug nemen voor de veiligheid. Eén plek achter Østberg, op de achtste plek dus, ligt Andreas Mikkelsen. Hij rjdt voor het eerst sinds lange tijd weer in een echt World Rallycar maar voelt zich nog niet op zijn gemak. "Ik heb nog weinig wedstrijd kilometer in de C3," verklaart de Noor, dus ik moet even aan de auto wennen. "Maar ik heb besloten mijn eigen stijl te handhaven. Die is in het verleden effectief gebleken, dus waarom dan nu niet meer. Ik zal dus de auto zo moeten afstellen tot mijn stijl hier tot zijn recht komt. En dat kan even duren." Hoewel dit optreden slechts eenmalig is, wordt er in wandelgangen luidkeels geroepen dat het niet bij dit ene optreden zal blijven. Citroën nu sterrijder Meeke niet de verwachte prestaties levert. Meeke's stoeltje staat nog niet onder druk maar hoe het met Lefebvre zal gaan? De toekomst zal het leren.

MikkelsenZaterdag
Mikkelsen is weliswaar de best geklasseerde Citroën piloot, maar dat maakt het weekend voor het Franse team nog niet optimaal.

Voorlopige tussenstand Rally Sardinië na zaterdag:

1. O Tänak-M Jarveöja EST Ford Fiesta 17 WRC: 2hr 56min 37.3sec
2. J-M Latvala-M Anttila FIN Toyota Yaris WRC + 24.3sec
3. T Neuville-N Gilsoul BEL Hyundai i20 Coupé WRC  + 1min 02.2sec
4. E Lappi-J Ferm FIN Toyota Yaris WRC + 2min 10.8sec
5. J Hänninen-K Lindstrom FIN Toyota Yaris WRC + 2min 42.1sec
6. S Ogier-J Ingrassia FRA Ford Fiesta17 WRC+ 3min 26.1sec

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet