Rally - BRC: Spanning terug in Belgisch kampioenschap
Vincent Verschueren is momenteel de te kloppen man in België. Zowel Princen als Abbring hebben de snelheid om de strijd aan te gaan, maar presteren te wisselvallig om echt een vuist te maken tegen de man met nummer 46. Het gevolg? Verschueren heeft na vier wedstrijden bijna even veel punten als zijn twee naaste belagers tezamen.
Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR BRC
Kris Princen is weer volledig hersteld van zijn blessure uit de Spa Rally en laat zich weer van voren zien.
Na twee podiumplekken, waarvan een op het hoogste schavot liet Kevin Abbring de Sezoensrally aan zich voorbij gaan. Het is nog onbekend of onze landgenoot de rest van het kampioenschap af kan maken en in wat voor auto dat dan zou zijn. Peugeot BeLux sprak na Abbring's overwinning in de Rally de Wallonie nog de hoopgevende woorden dat de overwinning precies op tijd kwam. Dat leidt vooralsnog niet tot extra wedstrijden. Ook in Ieper staat Abbring nog niet op de deelnemerslijst, hoewel de inschrijving daarvoor nog geopend is.
Zonder onze landgenoot mogen de twee Belgische sterkhouders, Verschueren en Princen, het samen uit gaan vechten. Beide hebben de beschikking over een Skoda Fabia R5, dus het zal puur op de rijderskwaliteiten uitkomen om te bepalen wie er met de zege vandoor kan gaan.
Al direct blijkt dat de heren bijzonder aan elkaar gewaagd zijn. Verschueren pakt op de eerste proef 3,8 seconden op Princen maar op de daaropvolgende proeven weet hij die voorsprong amper uit te bouwen. Verschueren houdt constant de leiding maar het gat naar Princen wordt nooit groter dan 5,5 seconden.
Op de dertiende van in totaal vijftien proeven gaat het mis voor Verschueren als hij een bocht net te diep snijdt en een steen op zijn weg vindt. "Ik moest gewoon met mijn rechterwiel in het spoor blijven, anders was ik door het grind van de baan geschoven. Daardoor zaten we misschien een centimeter te ver in de koord en raakten we die grote steen." Een minimaal foutje, met maximale consequenties. De klap met de steen zorgde ervoor dat de schokdemper door de motorkap naar boven kwam, einde verhaal voor Verschueren.

Een steen betekende het einde van de wedstrijd van Verschueren en sloeg een flinke deuk in zijn titelaspiraties.
Zo kon Princen uiteindelijk op zijn gemak naar de overwinning rijden, hoewel hij de Spa Rally ongetwijfeld in het achterhoofd gehad zal hebben, waar hij in vergelijkbare positie hard van de weg ging. Dit keer liep alles echter volgens plan voor Princen waardoor hij de zege kon grijpen en Verschueren in het kampioenschap tot op acht punten nadert. Net over de helft van het kampioenschap is alles weer open, hoewel het inmiddels wel duidelijk lijkt dat Verschueren en Princen onderling uit gaan maken wie zich aan het eind van het jaar kampioen van België mag noemen.
De Nederlanders Wim en Nadia Muilwijk domineerden ondertussen de M-Cup en kwamen uiteindelijk op een zeer verdienstelijke 7e plaats algemeen binnen. Net buiten de top tien eindigden Michiel Becx en Edwin Kuijpers als elfde met hun Citroen DS3 R3T.

Wim en Nadia Muilwijk zagen een sterke wedstrijd bekroond worden met de 7e plaats.
Uitslag Sezoensrally:
1. Princen-Kaspers Skoda Fabia R5 1.38.27,4
2. Geussens-Cuvelier Ford Fiesta R5 +1.14,0
3. Wright-Smeets Ford Fiesta R5 +2.54,1
4. Langenakens-Delvaux Mitsubishi Lancer Evo X +3.40,0
5. Allart-Fernandex Peugeot 207 S2000 +4.17,4
6. de Mevius-Louka Peugeot 208 R2 +10.14,1
7. Muilwijk-Muilwijk BMW M3 E46 +10.54,6
8. Vanbellingen-Vanrijkelen Mitsubishi Lancer Evo X +11.11,3
9. Monnens-Declerck Ford Escort MK2 +12.02,9
10. Truyens-Willekens BMW M3 E36 +12.34,2
Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR BRC

Na twee podiumplekken, waarvan een op het hoogste schavot liet Kevin Abbring de Sezoensrally aan zich voorbij gaan. Het is nog onbekend of onze landgenoot de rest van het kampioenschap af kan maken en in wat voor auto dat dan zou zijn. Peugeot BeLux sprak na Abbring's overwinning in de Rally de Wallonie nog de hoopgevende woorden dat de overwinning precies op tijd kwam. Dat leidt vooralsnog niet tot extra wedstrijden. Ook in Ieper staat Abbring nog niet op de deelnemerslijst, hoewel de inschrijving daarvoor nog geopend is.
Zonder onze landgenoot mogen de twee Belgische sterkhouders, Verschueren en Princen, het samen uit gaan vechten. Beide hebben de beschikking over een Skoda Fabia R5, dus het zal puur op de rijderskwaliteiten uitkomen om te bepalen wie er met de zege vandoor kan gaan.
Al direct blijkt dat de heren bijzonder aan elkaar gewaagd zijn. Verschueren pakt op de eerste proef 3,8 seconden op Princen maar op de daaropvolgende proeven weet hij die voorsprong amper uit te bouwen. Verschueren houdt constant de leiding maar het gat naar Princen wordt nooit groter dan 5,5 seconden.
Op de dertiende van in totaal vijftien proeven gaat het mis voor Verschueren als hij een bocht net te diep snijdt en een steen op zijn weg vindt. "Ik moest gewoon met mijn rechterwiel in het spoor blijven, anders was ik door het grind van de baan geschoven. Daardoor zaten we misschien een centimeter te ver in de koord en raakten we die grote steen." Een minimaal foutje, met maximale consequenties. De klap met de steen zorgde ervoor dat de schokdemper door de motorkap naar boven kwam, einde verhaal voor Verschueren.

Een steen betekende het einde van de wedstrijd van Verschueren en sloeg een flinke deuk in zijn titelaspiraties.
Zo kon Princen uiteindelijk op zijn gemak naar de overwinning rijden, hoewel hij de Spa Rally ongetwijfeld in het achterhoofd gehad zal hebben, waar hij in vergelijkbare positie hard van de weg ging. Dit keer liep alles echter volgens plan voor Princen waardoor hij de zege kon grijpen en Verschueren in het kampioenschap tot op acht punten nadert. Net over de helft van het kampioenschap is alles weer open, hoewel het inmiddels wel duidelijk lijkt dat Verschueren en Princen onderling uit gaan maken wie zich aan het eind van het jaar kampioen van België mag noemen.
De Nederlanders Wim en Nadia Muilwijk domineerden ondertussen de M-Cup en kwamen uiteindelijk op een zeer verdienstelijke 7e plaats algemeen binnen. Net buiten de top tien eindigden Michiel Becx en Edwin Kuijpers als elfde met hun Citroen DS3 R3T.

Wim en Nadia Muilwijk zagen een sterke wedstrijd bekroond worden met de 7e plaats.
Uitslag Sezoensrally:
1. Princen-Kaspers Skoda Fabia R5 1.38.27,4
2. Geussens-Cuvelier Ford Fiesta R5 +1.14,0
3. Wright-Smeets Ford Fiesta R5 +2.54,1
4. Langenakens-Delvaux Mitsubishi Lancer Evo X +3.40,0
5. Allart-Fernandex Peugeot 207 S2000 +4.17,4
6. de Mevius-Louka Peugeot 208 R2 +10.14,1
7. Muilwijk-Muilwijk BMW M3 E46 +10.54,6
8. Vanbellingen-Vanrijkelen Mitsubishi Lancer Evo X +11.11,3
9. Monnens-Declerck Ford Escort MK2 +12.02,9
10. Truyens-Willekens BMW M3 E36 +12.34,2