WRC

Rally WRC Portugal: Ogier op oorlogspad

Terwijl de eerste deelnemers van de Rally van Portugal, na een zware dag, het servicepark in Matosinhos weer inrijden maken we de balans op van een bizarre dag. Bijna elke nieuwe proef zorgde voor een nieuwe leider in het klassement. Uiteindelijk was het Ott Tänak die als snelste alle vrijdag proeven heeft gereden en dus aan de leiding staat. Ook spraken we voor de rally met Sebastien Ogier over zijn seizoenstart.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal (Rally-eMag)

Portugal17Vrijdag-3352 Ott Tänak leidt na de eerste dag in Portugal


Donderdag avond werd de openings superspecial op het rallycross circuit van Lousada gewonnen door Mads Østberg en Thierry Neuville. Op vrijdag ochtend was Hayden Paddon goed uitgeslapen en hij pakte de leiding met een uitstekende tijd op de eerste proef van de dag. Een proef verder was het Latvala die zijn Toyota goed de sporen gaf en de leiding overnam. Proef 4 was het Meeke die er vandoor ging maar net niet snel genoeg om de leider in te halen. Op proef 5 was het wel zover. De Citroën C3 van Meeke pakte met een voorsprong van 0,2 seconde de leiding. Niet voor lang want op de volgende proef was het Ott Tänak die de leiding overnam. Hij behield die uiteindelijk tot het einde van de dag, ondanks heftige aanvallen van Sordo en Ogier, de nummers 2 en 3 van vandaag. 

Portugal17Vrijdag-3361
Dani Sordo, volgens teambaas manager Penasse de beste tweed rijder die je kunt hebben bewees dat ook weer in Portugal waar hij nu tweede is.

Problemen
Voor veel rijders waren er vandaag problemen. Lefebvre liep flinke schade op bij een uitstapje en kon na een spoedreparatie tijdens de reguliere service gelukkig weer verder. Maar kennelijk was de tijd niet voldoende geweest om de auto optimaal te repareren want de hele middag klaagde hij over allerlei akkefietjes. Kris Meeke beschadigde zijn ophanging en moest na proef 7 de strijd (tijdelijk) staken. Hayden Paddon werd geplaagd door een elektrisch probleem. En Jari-Matti Latvala rolde zijn auto maar kon met een danig verbouwd koetswerk de strijd vervolgen. Thierry neuville had daar veel last van want hij bleef hangen in het stof van Latvala.

Zaterdag gaat de strijd verder. De verschillen in de top zijn klein met iets meer dan 18 tellen tussen nummer 1 en nummer 5. Ongetwijfeld weer een interessant dagje dus op zaterdag.

Portugal17Vrijdag-3322
Sebastien Ogier had naar eigen zeggen een goed dagje

Sebastien Ogier
Voor de wedstrijd spraken we even met Sebastien Ogier. Hij is nog steeds leider in het kampioenschap maar de dominantie van het vorige seizoen lijkt weg. Wat vindt hij daar zelf van?

"We wisten vooraf al dat dit een lastig seizoen zou worden. We hebben vooraf nauwelijks kunnen testen omdat pas heel laat bekend werd dat we niet meer bij Volkswagen zouden rijden. Nu zijn we dus druk bezig de zaak onder controle te krijgen. Het belangrijkste voor mij is dat we goede punten hebben kunnen scoren. We winnen niet zoveel proeven, Thierry (Neuville, HvV) bijvoorbeeld, wint veel meer proeven dan wij, maar uiteindelijk interesseren die proeventijden me niet zoveel. Het gaat om de punten. We leiden nog steeds in dat kampioenschap dus we moeten iets goed doen. Maar we moeten wel alert blijven. Ik let vooral op Thierry en Jari-Matti (Latvala) Daarnaast moeten we veel testen. De tests gaan goed en we concentreren ons op het onderstel en met name de dempers. Ik moet daar een goed gevoel mee krijgen. In de test lukt dat al maar het is er nog niet op de proeven. In Argentinië bijvoorbeeld voelde ik me niet op mijn gemak. En dat zie je aan de tijden.

Wat vindt je van de nieuwe auto's?
Het was een goede move, die technische veranderingen. De auto's zijn sneller en wat dynamischer en ze zien er vooral opwindend uit en dat is goed voor de fans. Als rijder ben ik er ook blij mee want voor mij is het ook leuker om met deze auto's te rijden. De aerodynamica is optisch leuk, maar het heeft niet overal effect op de snelheid. In sommige rally's zeker wel maar in andere weer niet. Voor mijn rijstijl maakt het niet veel uit. Je hebt wat meer grip, maar de auto's gaan ook sneller, dus je kan niet gaan relaxen. Maar zoals gezegd alles bij elkaar toch een goede move.

Wat zijn je kansen hier?
Dat is moeilijk te zeggen. Op de eerste dag moet ik vooraan starten dus dan is het een kwestie van bijblijven, ik hoop dan ook dat het vrijdag regent, vervolgt hij lachend. Maar de verwachtingen zijn wat dat betreft niet goed. Het is eigenlijk veel te mooi weer voor mij! Maar, zonder gekheid, voor de rest van de rally hoop ik dat het goede gevoel dat ik bij de tests vooraf had ook in de wedstrijd blijft bestaan. Maar het belangrijkst is ook hier om goed punten te scoren en mijn kampioenschapskansen levend te houden.

Na afloop van de vrijdag gingen we nog heel even langs bij de regerend wereldkampioen. We troffen een lachende Ogier die heel tevreden was. "We hadden een goed dagje en ik ben tevreden met het resultaat. We hebben nu de eerste dag gehad, die is altijd het moeilijkst omdat je als leider in het klassement als eerste moet starten. Maar laten we morgen nog maar eens kijken hoeveel mensen er nog voor mij staan!" Het is dit jaar waarschijnlijk de eerste keer dat we de Fransman aan het einde van de eerste dag zo positief horen praten. Wordt vervolgd op zaterdag!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet