Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BRC

Rally – BRC: Abbring heerst in Wallonië

Na twee opeenvolgende opgaves in de Spa en TAC rally's kon Kevin Abbring dit weekend in de Rally de Wallonie zijn klasse eindelijk omzetten in een topklassering. Onze landgenoot greep al vroeg in de wedstrijd de leiding en liet die niet meer los.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR BRC

BRC WAL-3


De vierde ronde van het Belgian Rally Championship vond dit weekend plaats rondom Namen, waar de 34e editie van de Rally de Wallonie het strijdtoneel vormde. Maar liefst 100 deelnemers trokken naar Namen, een recordaantal dit seizoen, om gedurende drie dagen de strijd aan te binden over 25 klassementsproeven.

Traditiegetrouw start de rally met een twee showproeven rond de citadel van Namen. De deelnemers vermaken het publiek op het onverhard van de paardenbaan naast de citadel alvorens middels diverse hairpins de weg naar beneden wordt ingezet. Xavier Bouche is het snelst op de korte proeven en pakt een bescheiden leiding van krap twee seconden op Abbring. Het zou de laatste keer zijn dat Abbring niet vooraan stond.

BRC WAL-1
Ghislain de Mevius reed een sterke wedstrijd en werd daarvoor beloond met een podiumplek. 

Op zaterdagochtend slaat Abbring toe en wint hij alle drie de proeven van de openingslus. Hiermee slaat hij direct een gaatje van 12 seconden op naaste belager Vincent Verschueren. De Skoda piloot ging op de tweede proef op zaterdag even rechtdoor en verloor daarmee een seconde of vier, maar kon ook gewoon het tempo van Abbring niet volgen.

Achter Abbring is het spannend. Verschueren blijft aardig in het spoor van onze landgenoot en vindt kort achter zich Cedric Cherain (Citroën DS3 R5) en twee jongelingen, Ghislain de Mevius (Skoda Fabia R5) en Guillaume Dilley (Hyundi i20 R5). Cherain gaat op proef negen in de fout als hij iets te ver uitbreekt en een stoeprandje raakt. De impact breekt zijn achterwielophanging en hoewel zijn rechterachterwiel nog wel onder de auto zit, gaat het allerminst in een rechte lijn. Diverse spins zijn het gevolg alvorens zijn wedstrijd definitief in het struweel eindigt.

Gedurende de middag bouwt Abbring zijn voorsprong langzaam uit tot zo'n 15 seconden. "We rijden een goed ritme. Ik ben hier pas één keer eerder geweest in 2009, dus het is niet handig om elke bocht vol aan te vallen. Ik rijd liever op 98% en dat lijkt nu genoeg te zijn. Dat biedt de ruimte om net iets minder agressief te snijden en zo lekke banden te voorkomen."

BRC WAL-5
"Iets minder aggressief snijden" voor Abbring ziet er zo uit. Het bracht hem in elk geval de eerste zege van het seizoen. 

Wat Verschueren en consorten ook proberen, Abbring houdt zijn voorsprong van 15 seconden in tact. Als twee proeven voor het einde Verschueren vervolgens lek rijdt is de strijd gestreden. Abbring wint voor de Mevius en is voor iedereen blij. "We zijn super tevreden met dit resultaat, voor het team, voor Peugeot, en voor onszelf natuurlijk!" Navigator Pieter Tsjoen wint voor de negende keer de Rally de Wallonie, de voorgaande acht allemaal als rijder.

Verschueren doet nog belangrijke zaken voor het kampioenschap door op de laatste proef Guillaume Dilley nog net te achterhalen. Hij blijft de Hyundai-piloot een halve seconde voor en komt zo toch nog op het podium terecht en pakt weer wat extra punten voor zijn kampioenschapsplannen.

BRC WAL-7
Op de laatste proef knokt Verschueren zich toch nog terug naar het podium.

Edwin Schilt en Lisette Bakker eindigen als tweede Nederlandse equipe op de twaalfde plaats met hun door Wevers Sport geprepareerde Skoda Fabia R5. Jacco Hartog en Maurice Kuijstermans eindigen met hun Opel Astra als 45e en Diter Toprek en Roy Clijnk als 53e in hun Nissan 350 Z.

BRC WAL-6
Edwin Schilt en Lisette Bakker kwamen als tweede Nederlandse equipe over de finish.

BRC WAL-2
Diter Toprek driftte zijn 350 Z naar de finish.

Einduitslag Rally de Wallonie:
1. Abbring-Tsjoen Peugeot 208 T16 1.57.49,1
2. de MeviusJalet Skoda Fabia R5 +46,4
3. Verschueren-Hostens Skoda Fabia R5 +53,7
4. Dilley-Leyh Hyundai i20 R5 +54,2
5. Demaerschalk-Eelbode Citroën DS3 R5 +1.34,9
6. Fernémont-Maillen Ford Fiesta R5 +1.57,0
7. Bouche-Royer Skoda Fabia R5 +2.05,0
8. Geusens-Cuvelier Ford Fiesta R5 +2.34,6
9. De Cecco-Humblet Peugeot 208 T16 +3.09,3
10. Albert-Mergny Skoda Fabia WRC +3.17,0
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet