Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Van den Heuvel sterkste in Centraal Nederland Rally

Barneveld – Jasper van den Heuvel is opnieuw het snelst gebleken in zijn achtertuin. Rondom Putten en Barneveld won hij met zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4. Tweede werd Bob de Jong, nog voor het jongere broertje van Jasper, Jim van den Heuvel. De Shortrally bleek een prooi voor Piet-Hein van der Heijden in zijn debuut met een Ford Fiesta R5.

Tekst: Dre Galiart
Foto's: Dre Galiart en Steven van Veenendaal

Opening voor 'Heuvel'
Het viel te verwachten dat Jasper van den Heuvel sterk zou zijn in zijn achtertuin, maar een 'walk-over' werd het niet. Erik van Loon was met de Subaru Impreza WRC S14 op voorhand een te duchten concurrent. Van Loon beschikt echter over veel minder ritme met de Subaru en dat was zichtbaar op de eerste twee proeven. Jasper slaat een gat van bijna tien seconden met de WRC. Bob de Jong zit op het vinkentouw met twaalf seconden achterstand op de thuisrijder, maar Van Loon maakt een aanvalsplan.

Jasper van den Heuvel-1
In zijn 'achtertuin' is Jasper van den Heuvel moeilijk te verslaan.

Van Loon neemt het initiatief
Na de terugkeer van de eerste service zet Van Loon zijn plan in. Hij verbetert zijn tijd met acht seconden op de eerste proef en verkleind de achterstand op Van den Heuvel tot 7,2 seconden. Op de lange proef van ruim 22 kilometer zet hij de stijgende lijn door en brengt het gat naar 1,6 seconde. De zege ligt dus voor het grijpen voor Van Loon, want het gevoel van wedstrijdritme neemt constant toe. Van den Heuvel verklaard dan al tegen omstanders dat het een lastige klus zal worden. Bob de Jong is dan al afgehaakt en moet met bijna een halve minuut achterstand de twee kemphanen laten gaan. Achter hem is een dito gat zichtbaar naar de andere 'Heuvel', Jim. Het gevecht in de wedstrijd moet écht voorin gezocht worden.

Bob de Jong-1
Bob de Jong moet aan het begin van den Heuvel en van Loon laten gaan.

Pech voor Van Loon
Als op proef vijf Van Loon een extra push voor de zege lijkt te geven gaat het mis. Harmen Scholtalbers legt uit. "Halverwege de proef riep Erik, 'De stuurbekrachtiging doet het niet goed, de stuurbekrachtiging doet het niet goed'. We rijden dan wel zo hard mogelijk de proef uit, maar als de bochten krapper werden ging de stuurbekrachtiging ook steeds slechter werken" legt hij uit. Het team was, voor de problemen, wel op weg om de leiding over te nemen. Onderweg naar proef zes besluiten ze om te kijken of het probleem opgelost kan worden. "We hebben telefonisch contact opgenomen met de service om te kijken wat het zou kunnen zijn, maar het toetsenbord met parameters voor me, gaf aan dat de stuurbekrachtiging wel zou moeten werken" vervolgt de navigator van Van Loon. Vanwege veiligheidsoverwegingen besluit het team te stoppen, ondanks dat de verloren tijd tot onder de seconde beperkt bleef op proef vijf en er theoretisch nog wel kans was op winst.

Erik van Loon-1
Een haperende stuurbekrachtiging betekende einde verhaal voor Erik van Loon en Harmen Scholtalbers

Heuvel bewijst suprematie
Even wordt het dan nog spannend, want als de organisatie bekend maakt dat naast de achtste ook de zevende proef niet meer verreden zal kunnen worden, stopt de nul auto bij de start. Zou proef zes ook afgelast worden? Nee, de proef wordt verreden en Van den Heuvel bevestigt zijn suprematie door opnieuw de snelste tijd op de tabellen te zetten. Door het wegvallen van Van Loon schuift Bob de Jong naar plek twee en kleurt het podium 66% Barnevelds met Jim van den Heuvel op plek drie. "Natuurlijk is thuis winnen mooi, Jim op de derde plaats, ook supergoed. Geen van onze auto's uitgevallen met technische problemen. Dat is ook goed want we waren met veel auto's aan de start. Ik denk dat we heel tevreden terug kunnen kijken" meent Van den Heuvel.

Podium-1
Bij de finish mocht van den Heuvel en Lisette Bakker weer met de champagne spuiten.

Verder in de top 10
Met het wegblijven van de WRC van Vierimaa, bleven er nog een aantal buitenlanders over voor een topklassering. Steen Andersen viel helaas uit met de Evo X van Heuvel Motorsport, maar de Brit Robert Woodside, die we nog kende van Zandvoort 2015, deed goede zaken. "Ik heb genoten; het weer was goed, de rally was goed. We deden hier een shakedown van de auto. Vergeleken met de Fiesta R5 die we in BRC reden is het wel een behoorlijk verschil op gebied van wegligging. We gaan de TER series rijden, dus nu gaan we met deze auto nog naar Roemenië en ook Ieper. We hebben vandaag vooral wat afstellingen geprobeerd" liet de Brit weten. Henk Bakkenes, de andere TER Series rijder, finishte als vijfde en Gerben Brouwer reed zich opnieuw tussen de Evo's met zijn zesde plaats. "Dit zijn wel lekkere puntjes voor het kampioenschap. Mooi weer, mooie proeven en ook nog eens hoog geëindigd voor onze doen" aldus Brouwer. Lambert Parren, inmiddels overgestapt naar een Evo, werd zevende en Ger Haverkate was met de BMW de snelste tweewiel aangedreven auto. Hij finisht nog voor de talentvolle Roald Leemans in de DS3 R3.

Gerben Brouwer-1
Tussen al het Evo-geweld nestelden Gerben Brouwer en Niels Kroeze zich op een keurige zesde stek.

Shortrally voor Van der Heijden
In de Shortrally was er één auto die op voorhand al met kop en schouders boven de rest uitstak. De Ford Fiesta R5 van Piet-Hein van der Heijden. Maar de R5 debutant kwam vooral een droom verwezenlijken rondom Barneveld. "Het is spannend en ontzettend snel. Als ik naar de tijden kijk is het zeer indrukwekkend. Ik rij absoluut niet voor het klassement, als dat wel lukt is het meegenomen, maar niet mijn prioriteit" verklaart de Brabander halverwege de wedstrijd. Hij heeft dan al een fors gat geslagen met Janjur Monshouwer in de Ascona 400. Hij komt er eigenlijk alleen op de eerste proef een aan te pas, maar gezien het verschil in auto's is het niet meer dan logisch. Marc Schipper wordt derde met de BMW M3. In de 206 cup was er winst voor Ard Pierik.

Podium-2 Voor het eerst in een R5 en direct winnen, Piet-Hien van der Heijden kan tevreden zijn. 

Huiswerk
Het was in aanloop naar de wedstrijd al duidelijk; de organisatie kreeg af te rekenen met een lastige, zo niet turbulente aanloop naar het evenement. Een proef die op het laatste moment geen vergunning kreeg, een alternatief wat werd afgewezen en tijdsdruk waardoor één van de proeven bij voorbaat al afviel. Tijdens de wedstrijd werd het niet veel anders. Na een late start van de eerste omloop in Putten en een crash van een van de deelnemers, werd er nóg een proef geschrapt. Het was opnieuw een leerzame editie voor de organisatie en rijders vroegen zich af of ze door een extra hergroepering niet met opgewarmd materiaal aan de start hadden kunnen verschijnen. Hoe dan ook is er voldoende huiswerk achtergebleven. Ondanks de leermomenten, die grotendeels ook buiten de directe schuld van de organisatie plaatsvonden, mag wel gezegd worden dat het doorzettingsvermogen geprezen mag worden. Het organiseren van een wedstrijd is een verantwoordelijke klus en dus moet eenieder die zich daaraan waagt sowieso geprezen worden voor het doorzettingsvermogen. Er zijn er immers niet veel meer in Nederland die deze klus aandurven.

Nieuw concept voor ELE Rally?
Richting de ELE Rally is het afwachten hoe het BSR gaat beslissen over het project van Heuvel Motorsport. Desgevraagd of Jasper tijdens de ELE Rally uitkijkt naar het verslaan van de, in het geruchtencircuit opgedoken, Chris van Woensel en zijn WRC antwoord hij; "Van mij hoeven er geen WRC's mee te doen, die zijn gewoon veel sneller. Met de R4 kunnen we leuk partij geven tegen de R5. Iedereen heeft gisteren ons concept kunnen zien met de Fiesta Proto. Daar hebben we hard en lang aan gewerkt. Ik hoop dat we daar in de ELE mee kunnen starten. Dan hebben we een goedkope WRC- achtige auto met de runningcost van een groep N. We zijn hier al twee jaar geleden mee gestart, door alle verschuivingen in de FIA reglementen is er wat ruimte gekomen. We zijn nu hard aan het werk met BSR, om te kijken of we de auto kunnen homologeren en ELE één auto in te zetten en Hellendoorn al twee of drie" Een mooi vooruitzicht als het lukt, maar of het lukt? Antwoord in de aanloop naar de ELE Rally!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet