WRC

Rally WRC Corsica: Dubbel Podium voor Hyundai: Neuville wint

Zondagmorgen stond eerst de mammoet proef van Antisanti naar Poggio di Nazza op het programma. Met net geen 58 kilometer lengte was dit net de langste proef uit de rally. Thierry Neuville nam volgens eigen zeggen geen risico maar was toch de snelste man. Teamgenoot Dani Sordo had eigenlijk geen idee. "De auto voelde net als gisteren, maar ik weet niet echt of we nu heel hard gingen," was zijn commentaar bij de finish van de proef. Uiteindelijk bleek het een uitstekende tijd te zijn want hij eindigde 0,1 seconde achter zijn teammaatje.

Corsica Neuville Eindelijk lukte het allemaal voor Hyundai en Neuville!

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Problemen voor Ogier
Sebastien Ogier was een stuk minder spraakzaam aan de finish. Zijn tussentijden in het begin van de proef waren langzamer en hij verloor nogal wat tijd. In de latere stukken leek hij weer gewone tijden te rijden, in de buurt van de oppositie. Bij de finish bleek hij echter toch ruim 21 seconden verloren te hebben. Zijn gezicht stond op onweer en hij wilde geen commentaar geven bij de stopfinish. Op weg naar de laatste proef zette hij zijn auto langs de kant. Samen met bijrijder Julien Ingrassia liep hij om de auto heen en uit de strakke gezichten bleek dat er iets mis was. De teamleiding meldde even later dat er een 'elektrisch probleem was en dat de rijders in contact stonden met de technici van het team om te zien of hier iets aan te doen zou zijn.

Corsica Ogier Ogier kon toch nog lachen na zijn tweede pllek


PowerStage
De PowerStage in Corsica had alles wat je van zo'n proef verwacht. Harde gevechten om de laatste seconden, en de daarbij behorende winnaars en verliezers. Jari Matti Latvala was de eerste die een aanval deed op de winst in de PowerStage maar meer nog misschien een aanval op Craig Breen, die voor hem op de vierde plaats stond. "Dit was absoluuty alles wat ik kon geven," was zijn reactie bij de finish. "Ik heb heel hard gereden en een paar keer misschien wel wat te hard, maar ik ben blij om binnen te zijn." Breen ging wel op jacht maar was net niet opgewassen tegen de ruim 170 WRC starts die Latvala inmiddels achter de kiezen heeft. "Ik heb er minder dan tien gereden in een World Rally Car dus ik verlies wel een plekje maar ik ben toch heel tevreden met het weekend. Uiteindelijk kwam hij 0,1 seconde te kort. De volgende strijd was die tussen Dani Sordo en Sebastien Ogier. De spanning was af te lezen van het gezicht van Ogier. Er waren allerlei problemen met zijn auto maar hij verkocht zijn huid duur. Latvala was te snel voor hem, maar Sordo, die voor de start van de laatste proef nog 2,5 seconde voorsprong had moest het hoofd buigen voor de regerend wereld kampioen. Uiteindelijk kon Ogier bij het podium toch weer wat lachen. Hij was toch nog tweede geworden. En de winnaar? Dat was Thierry Neuville, hij deed het 'rustig aan' en reed veilig naar de finish als de winnaar van de rally. "Wat heeft Dani (Sordo, ed.) gedaan?" Die is nu derde antwoordde iemand. Heel even verdween een klein stukje van de gulle lach van zijn gezicht. Maar die lach was snel weer terug en de aanwezige fotografen kunnen daarvan meespreken na de champagne douche waarop
Neuville hen trakteerde.

latvala2
Jari Matti Latvala kon ook lachen hij won de PowerStage en werd toch nog vierde. In het kampioenschap is hij nog steeds tweede., meer dan hij verwacht had aan het begin van het seizoen.

Vier rally's, vier verschillende winnaars en alle merken hebben nu ieder een evenement gewonnen. 2017 is nog steeds een heel mooi seizoen.

Eindstand Che Guevara Energy Drink Tour De Corse

1. T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupé WRC 3:22:53.4
2. S. Ogier J. Ingrassia Ford Fiësta WRC 17 +54.7
3. D. Sordo M. Marti Hyundai I20 Coupé WRC +56.0
4. J. Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC +1:09.6
5. C. Breen S. Martin Citroën C3 WRC +1:09.7
6. H. Paddon J. Kennard Hyundai I20 Coupé WRC +2:16.3
7. A. Mikkelsen A. Jaeger Synnevaag Skoda Fabia R5 +8:10.7
8. T. Suninen M. Markkula Ford Fiësta R5 +9:17

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet