ERC

Rally – ERC: Magalhaes wint slijtageslag op de Azoren

Wie dacht dat het Europees Rally Kampioenschap dood en begraven was heeft het mis. Het continentale kampioenschap spreekt in het westen van Europa niet aan, maar in het oosten des te meer. Zo stonden er bij de openingswedstrijd op Sao Miguel, het grootste eiland van de Azoren, niet minder dan 27 R5's aan de start, aangevuld met 10 deelnemers aan het U27 (Junioren) kampioenschap in R2 auto's.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: FIA ERC

ASN Verslag-3

ERC is alive and kicking
Vanuit Nederland, België, Frankrijk en Italië is er weinig animo voor de Europese titelstrijd. Te veel wedstrijden spelen zich op de logistiek lastige (lees: dure) eilanden en de tv uitzendingen spitsen zich te veel toe op een select groepje rijders. Dat waren de argumenten die Hermen Kobus aanvoerde voor zijn terugtrekking uit de serie na vorig seizoen. Het zijn valide argumenten, die klaarblijkelijk gedeeld worden door zijn regiogenoten. Uit Oost-Europese hoek is de interesse echter groter dan ooit.

Regerend tweevoudig kampioen Kajetan Kajetanowicz zet ook dit jaar weer in op een Europees seizoen en treft daarbij zijn inmiddels zeer bekende rivaal Alexey Lukyanuk opnieuw op zijn pad. De Letse sensatie van vorig jaar Ralfs Sirmacis, draait dit jaar ook een volledig programma in een Skoda Fabia R5 samen met land- en teamgenoot Nikolay Gryazin. Spanje stuurt een Peugeot delegatie met twee R5's voor Suarez en Lopez en ook uit Duitsland, Tsjechië, Turkije, Polen, Hongarije en Ierland komen teams die een volledig ERC seizoen gepland hebben. Hoezo geen interessant kampioenschap?

De rally
Hoewel de Azores Rallye bij uitstek een van de rally's op een lastig bereikbaar eiland is (de eilandengroep ligt midden in de Atlantische Oceaan, bijna halverwege tussen Portugal en de VS) is het ook een van de klassieke ERC rally's. Door de ligging van de eilanden is het weer altijd onvoorspelbaar en nooit de hele rally hetzelfde. Bovendien bezit de rally een van de meest iconische proeven ter wereld, Sete Cidades, die de deelnemers over de caldera van een immense slapende vulkaan vuurt en de meest epische rallybeelden ter wereld oplevert.

Door de veranderlijke omstandigheden en smalle wegen staat de rally ook bekend als een autobreker. Dit jaar zou geen uitzondering worden. Naast de auto's ware het dit jaar vooral de banden die het zwaar te verduren hadden. Bijna alle toppers reden wel een keer lek met Nikolay Gryazin als ongekroonde koning. Toen hij op de slotdag voor de zoveelste keer lek reed was de wanhoop hem nabij "Ik heb niet geraakt!" schreeuwde hij bij de finish uit.

Het gevecht voor de winst (of om te overleven)
Door de naam Gryazin kon dus een streep na al zijn rubberellende. Desalniettemin was er vooraan voldoende strijd te vinden. Het waren 'the usual suspects' die vooraan de dienst uitmaakten. De eerste etappe werd op donderdag en vrijdag verreden, om te beginnen met vier korte proeven op de donderdagavond. Kajetanowicz deed zijn status als kampioen eer aan en kwam aan het eind van de dag als eerste binnen, zei het met een nipte voorsprong van slechts enkele seconden.

ASN Verslag-1
Leider na de eerste korte avond: regerend kampioen Kajetan Kajetanowicz

Op vrijdag zet Kajetanowicz de aanval in om zijn voorsprong uit te bouwen. Dat gaat echter op de eerste proef al direct mis. In een hobbelige doordraaier stuitert zijn Fiesta tegen een wal die hier overal langs de weg te vinden zijn. Een flink pak schade zorgt ervoor dat Kajetanowicz in elk geval klaar is voor de dag. Op de slotdag zal hij nog terugkeren om voor de dagpunten te knokken.

De exit van Kajetanowicz maakt de weg vrij voor Lukyanuk. De Rus bouwt gestaag een voorsprong op op zijn naaste Portugese belagers en zit al snel op rozen. Zijn voorsprong kruipt richting de minuut, tot ook Lukyanuk tegen een lekke band aan loopt. Er is nog geen man over boord aangezien hij nog twintig seconden over houdt, maar de Rus is gewaarschuwd. Achter hem vechten de twee locals Magalhaes en Moura (hoewel alleen Moura echt van het eiland komt) om het zilver. Een half minuutje achter Lukyanuk geven ze slechts enkele seconden op elkaar toe maar lopen ze rap weg van de overige ERC rijders.

Het zal toch niet...
Zaterdagochtend, Lukyanuk bevindt zich in een positie waar hij zich al vaker in bevond: ruim aan de leiding, met als enige taak zijn voorsprong consolideren en uitrijden. Een dergelijke opdracht is echter vaak niet aan Lukyanuk besteedt. Zoals het een Rus betaamt is het bij Lukyanuk vaak alles of niets en in het verleden werd het vanuit een dergelijke situatie al te vaak niets. Het zal toch niet weer?

ASN Verslag-4
De donkere wolken komen er weer aan voor Alexey Lukyanuk...

Het antwoord laat tot in de middag op zich wachten. Lukyanuk lijkt alles onder controle te hebben, maar twee proeven voor het einde gaat het toch mis. In een linkerbocht raakt hij iets aan de binnenkant van de weg waardoor hij zijn wielophanging beschadigt. De Rus schreeuwt het uit van frustratie, hij vergooit opnieuw zijn kansen op een overwinning en met de zeldzame uitval van Kajetanowicz, bovendien een uitgelezen kans om direct een eerste tik uit te delen in de kampioenschapsstrijd.

Een proef later gaat ook Moura van de weg waardoor het podium vlak voor het einde nog helemaal overhoop gaat. Magalhaes wint voor Griebel en Moffett die tot hun eigen verbazing plotseling tweede en derde liggen.

ASN Verslag-5
Bruno Magalhaes wint voor de derde ('08 en '10) op de Azoren.

Junioren
Bij de Junioren (of het onder 27 kampioenschap) ging de winst naar Chris Ingram. De Brit vocht een verbeten strijd uit met de piepjonge Fin Jari Huttunen. Op de voorlaatste proef gaat Huttunen zelfs voorbij aan Ingram maar op de laatste proef gaat hij in de fout waardoor de winst toch nog bij Ingram terecht komt.

ASN Verslag-2
Chris Ingriam was de snelste bij de junioren.

Einduitslag ERC Azores Rallye:
1. Bruno Magalhaes – Hugo Magalhaes Skoda Fabia R5 2.37.04,3
2. Marijan Griebel – Stefan Kopczyk Skoda Fabia R5 +1.34,4
3. Josh Moffett – James Fulton Ford Fiesta R5 +4.50,9
4. Jose Lopez – Borja Rozada Peugeot 208 T16 +6.05,9
5. Nikolay Gryazin – Yaroslav Fedorov Skoda Fabia R5 +6.10,9
6. Pedro Meireles – Mario Castro Skoda Fabia R5 +7.29,7
7. Ralfs Sirmacis – Arturs Simins Skoda Fabia R5 +7.33,8
8. Joao Barros – Jorge Henrigues Ford Fiesta R5 +9.06,0
9. Carlos Vieira – Jorge Carvalho Citroen DS3 R5 +9.18,7
10. Luis Rego – Nuno Rodrigues da Silva Ford Fiesta R5 +10.17,5

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet