WRC

Rally WRC Mexico: Oververhitting


De Rally van Mexico gaat de geschiedenis in als de rally met de meest chaotische start van het nog jonge jaar. Het begon in de Shakedown, war het regende. Op donderdag vertrok een karavaan van speciale vrachtwagens met daarop de wedstrijdwagens. Het doel was Mexico City zo'n 400 kilometer verwijderd van Léon het epicentrum van de rally. Op de terug weg ging het mis. Een ongeval op zorgde voor een volledig verstopte autoweg en de karavaan kon niet anders dan wachten...

AV2017003110
Kris Meeke vermaakt het publiek in hartje Mexico City

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR


Mexico City
De proef in de hoofdstad van Mexico gaf wel wat de organisatoren ervan verwachtten. Een feeëriek schouwspel dat de openingsscenes van de James Bond film Spectre, die ook hier plaats vonden, naar de kroon stak. De rally auto's raasden over het beroemde Zócalo plein en de smalle straatjes rondom dat plein. Een aantal malen oesten donuts gedraaid worden om verkeerspleintjes en het vaak uitbundig uitgedoste publiek vond het prachtig. WRC Promoter Oliver Ciesla wreef waarschijnlijk in zijn handen. Dit was wat hij bedoeld had met zijn slogan: breng het WRC dichter bij de mensen. Ook hier speelde de weersgoden weer een rol. Bij het begin van de eerste run regende het. Voor het TV beeld en de foto's prachtig door de vele kleurige spiegelingen in de kletsnatte straten. Voor de rijders was het wat minder. Het gripniveau was heel onvoorspelbaar en er waren dan ook nogal wat glijpartijen en onbedoelde spins. Geen van deze incidentjes leverden ernstige problemen op. Juho Hänninen bracht zijn Toyota Yaris als eerste over de streep tijdens run 1; Ogier deed hetzelfde met zijn Ford Fiësta in de tweede run.

Terug naar Léon
Het resultaat was dat de Fin als leider in de wedstrijd in het vliegtuig kon stappen op weg terug naar Léon. Alle rijders namen dat vliegtuig en kwamen keurig volgens het schema in Léon aan. Helaas kon dat niet gezegd worden van de auto's. De trucks volgeladen met de wedstrijdwagens kwamen hopeloos vast te zitten in een gigantische opstopping. Er was geen weg terug en de wagens konden dus niet anders doen dan wachten. Dat wachten duurde zo lang dat ze nog in de rij stonden toen de eerst proef van vrijdag al had moeten starten.

Toch nog van start
De gemoederen in Léon raakten aardig oververhit, zeer toen de wedstrijdleiding bekend maakte de eerste boucle helemaal afgelast moest worden. "Dat krijg je als je van die gekke dingen doet met proeven zo ver weg!" was een veel gehoorde klacht. Het tijdschema werd weer opgepakt na de middag service en de eerste proef was de beruchte El Chocolate proef, bijna 54 kilometer van rotsige bochtige weggetjes. Waren de gemoederen al oververhit voor de proef, na de proef waren het vooral de auto's. We zouden kunne proberen alle problemen in detail te beschrijven maar het kwam allemaal op het zelfde neer. De nieuwe WRC motoren moesten duidelijk nog wennen aan dit soort omstandigheden: grote hoogte, slechte wegen en relatief hoge buiten temperaturen, alhoewel dat laatste voor Mexicaanse begrippen nog wel meeviel. Bij de auto's hadden de motoren het erg warm. Ook (tussen) differentiëlen en versnellingsbakken gaven aan het niet leuk meer te vinden.

Meeke
Er was één uitzondering en dat was Kris Meeke. Zijn auto leek het allemaal niet erg te vinden en hij kon redelijk ongestoord naar de winst rijden, mede geholpen door zijn gunstige startpositie. Ogier wist de schade beperkt te houden tot een luttele 7 seconden. Daarvoor negeerde een heel arsenaal aan kerstverlichting op zijn dashboard. Alle lampjes gaven aan dat het te warm was. Maar de Fiesta bleef voorlopig gewoon lopen en daarmee hield de Franse grootmeester zijn kansen voor een goed resultaat helemaal open. Op de volgende proef moest Meeke zijn meerdere erkennen in Elfyn Evans, maar het verschil was minimaal, (0,3 seconde). De volgende proeven waren bedoeld als typische publieksproeven en weer veel korter. Daaronder was de Guanajuato Street Stage, volgens velen de mooiste proef uit het WK. Dat geldt zeker voor de fraaie achtergrond die het zilvermijn stadje levert. Voor het klassement levert dat niet zoveel op, Thierry Neuville en Dani Sordo waren het snelste. Teamgenoot Paddon kan dat niet zeggen hij verloor ruim een minuut. (Op een proef van net een kilometer!) Zijn motor vertoont vreemde kuren.

De laatste twee proeven zijn echte showproeven waarbij twee auto's tegen elkaar strijden. Ook hier weer chaos. Dani Sordo valt stil en mag de tweede run niet starten en later toch weer wel. Latvala offert zijn drinkwater op om de radiator van zijn Toyota te vullen en vooral bij Hyundai heerst een vreemd virus, niet alle cilinders lijken mee te doen en dat geldt voor alle auto's van het team. Sordo lijkt het grootste probleem te hebben. Zijn auto huppelt als een Kangaroo over de proef. Om een lang verhaal niet nog langer te maken gaan we snel naar de finish. Kris Meeke doet de beste zaken en leidt, maar Sebastien Ogier volgt op redelijke afstand, dus de strijd is zeker nog niet gestreden.
AL2017003179 OGIER
Sebastien Ogier negeerde waarschuwingslampjes in zijn Fiesta en bleef in de buurt van Meeke


De langste dag
Zaterdag i s de langste dag uit de rally. Iedereen is benieuwd wat de nieuwe generatie rally auto's hier gaan doen. Belangrijk zal vooral zijn om aan de finish te komen. Dat geldt hier meer dan ooit. Zaterdag in het tweede deel van de middag (Nederlandse tijd) gaat het allemaal weer van start. WRC+ geeft een live verslag van proef 11 El Brinco om 18:00 uur op zaterdagavond.

Voorlopige tussenstand
1. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroen C3 WRC) + 1:01:33.8
2. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +20.9
3. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai 120 Coupe WRC) +56.7
4. Juho Hänninen / Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) +1:27.3
5. Ott Tänak / Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC) +1:32.9
6. Stephane Lefebvre / Gabin Moreau (Citroen DS3 WRC) +1:52.8
7. Hayden Paddon / John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) +2:02.1
8. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +2:30.8
9. Pontus Tidemand / Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) +3:24.3
10. Eric Camilli / Benjamin Veillas (Ford Fiesta R5) +3:59.7

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet