WRC

Rally – WRC: Latvala brengt Toyota terug aan de top

In 1999 won Didier Auriol voor het laatst een WRC wedstrijd namens Toyota. Nu, bijna 18 jaar, later herhaalt Jari Matti Latvala dat kunststukje na een spannende ontknoping in de Rally van Zweden.

ASN Zweden D3-4

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Neuville out
Lange tijd was Thierry Neuville de gevierde man. Onze zuiderbuur had de eerste twee dagen het heft stevig in handen en leek op zijn eerste overwinning van het seizoen af te koersen. Net als in Monte Carlo ging Neuville echter in de fout op de laatste proef van de tweede dag. "Dit is niet mogelijk!" schreeuwde de gefrustreerde Neuville toen hij op de korte publieksproef in Karlstad uit het spoor raakte en de betonnen afzetting raakte. Het bleek echter wel mogelijk en zo vergooide hij voor de tweede rally op rij zijn kansen op een overwinning.

ASN Zweden D3-3
Neuville was opnieuw ongelukkig, een klein foutje met grote gevolgen betekende dat hij voor de tweede keer op rij een zeker lijkende overwinning vergooide.

Latvala kreeg door de exit van Neuville de leiding in de schoot geworpen. Deze moest hij op de slotdag nog wel drie proeven lang verdedigen tegen de afvaardiging van M-Sport bestaande uit Ott Tanak en Sebastien Ogier. Het gat met Tanak was minimaal, 3.8 seconden terwijl Ogier daar weer 13 seconden achter volgde. Het was vanochtend dus nog verre van een gedane zaak voor Latvala.

Ogier in de fout
Tegen alle verwachtingen in was het Ogier die als eerste in de fout ging. In letterlijk de eerste bocht van de dag zat de viervoudig wereldkampioen iets te ver aan de binnenkant van de bocht waarna de sneeuw hem van het parcours sleurde. Na een spin kon hij zijn weg zonder noemenswaardige schade vervolgen, maar het tijdverlies betekende direct het einde van zijn charge naar voren. Ogier berustte zich in het feit dat er niet meer in zat dan de derde plek en richtte zijn pijlen op de bonuspunten van de afsluitende Powerstage.

ASN Zweden D3-2
Het was een moeizaam weekend voor Ogier, die uiteindelijk de overwinning uit zijn hoofd moest zetten en voor de punten ging. 

Met Ogier uit de weg werd duidelijk dat er een zeer populaire winnaar zou komen. Tanak was er in het verleden al een paar keer heel dichtbij maar wist nog nooit een wedstrijd te winnen. Aan de andere kant is de gunningsfactor voor de sympathieke Finnen Latvala en, teambaas van Toyota Gazoo Racing WRT, Tommi Makinen ook erg hoog.

Latvala vs Tanak
De dag bestond uit drie proeven, waarvan de eerste twee dezelfde waren. Op de eerste doorloop liet Latvala direct zien in grote vorm te verkeren. Hij klokte zeven seconden sneller in dan Tanak. De Est voelde zicht niet op zijn gemak in de Fiesta en hoopte dat hij iets kon veranderen in de settings waardoor hij op de tweede doorkomst nog een en ander recht kon zetten.

ASN Zweden D3-1
Bij tijd en wijlen vloog Tanak, maar hij was uiteindelijk niet constant genoeg om de winst te kunnen pakken.

Dit bleek ijdele hoop. Met een vergelijkbaar verschil won Latvala ook de tweede proef van de dag waardoor alleen de Powerstage nog tussen hem en de overwinning in stond. Als de geschiedenis ons iets heeft geleerd is het echter dat je pas kan juichen als de auto daadwerkelijk op het podium staat, het zou niet de eerste keer dat Latvala een overwinning op de slotproef verloor.

Latvala vs Latvala
Als Latvala met een marge van 20 seconden aan de afsluitende Powerstage begint is de enige die hem nog van de overwinning af kon houden, Latvala zelf. Als hij zijn zenuwen in bedwang kan houden, kan Tanak er nooit meer bij komen. Dat gezegd hebbende, de Latvala van vorig jaar had daar nogal moeite mee. Gelukkig is de Latvala van dit jaar een herboren rijder. De afgelopen jaren ging Latvala gebukt onder het geweld van Sebastien Ogier als teamgenoot die hem stelselmatig te snel af was. De Fin was niet op zijn gemak, forceerde en maakte veel fouten. In het warme Finse nest dat Makinen hem bood bij Toyota, is alles anders. Latvala lacht, Latvala is relaxt, Latvala rijdt sterk en.... Latvala wint!

ASN Zweden D3-5
Latvala wint voor de vierde keer in Zweden!

Geschiedenisboeken
Met zijn foutloze prestatie opende Latvala de geschiedenisboeken voor de nodige aanpassingen. Zo werd hij de eerste sinds Stig Blomqvist die de rally met drie verschillende auto's wist te winnen (Ford, Volkswagen en Toyota) en heeft hij nu een overwinning in Zweden meer op zak dan zijn teambaas Makinen die in '96, '98 en '99 de snelste was in Zweden. Belangrijker nog is dat hij een nieuw hoofdstuk opent van overwinningen voor Toyota. De Japanners waren in de jaren negentig een van de sterkste team en regen de overwinningen aaneen. Na een pauze van 17 jaar was de verwachting dat het wel een jaar zou duren voor ze weer helemaal op snelheid waren. Latvala laat echter zien dat die verwachtingen bijgesteld moeten worden. Niet alleen won hij de wedstrijd, hij grijpt ook de leiding in het WRC, iets wat heel vreemd aan moet voelen voor zijn grote rivaal Ogier, die al enkele jaren onafgebroken het klassement aanvoert. WRC 2017 maakt wat dat betreft alle verwachtingen waar wat betreft een herschikking van de gevestigde orde en spannender strijd om de overwinning. Hoewel, Volkswagen begon bij hun debuut ook met een tweede plaats en overwinning in Zweden en we weten allemaal hoe dat is afgelopen...

Einduitslag Rally van Zweden:
1. Latvala-Anttila Toyota Yaris WRC 2.36.03,6
2. Tanak-Jarveoja Ford Fiesta WRC +29,2
3. Ogier-Ingrassia Ford Fiesta WRC +59.5
4. Sordo-Marti Hyundai i20 Coupé WRC +2.11,5
5. Breen-Martin Citroen C3 WRC +2.51,2
6. Evans-Barritt Ford Fiesta WRC +5.26,6
7. Paddon-Kennard Hyundai i20 Coupé WRC +5.31,2
8. Lefebvre-Moreau Citroen DS3 WRC +7.14,7
9. Tidemand-Andersson Skoda Fabia R5 +9.11,1
10. Suninen-Markula Ford Fiesta R5 +10.02,9

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet