WRC

Rally - WRC: Neuville bewijst klasse

Velen (vooral onze zuiderburen) vonden dat Thierry Neuville de morele winnaar van de Rallye Monte Carlo was. De Belg was daar in eerste instantie ook het snelste maar ging in de fout en moest Ogier laten winnen. Op de eerste volledige dag in Zweden bewijst Neuville dat zijn snelheid in zuid Frankrijk in elk geval geen uitzondering was.

D1 Neuville 4

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Ping Pong met de leiding
Latvala begint de dag als trotse leider van de wedstrijd maar moet op de eerste proef direct de ontketende Neuville voor zicht laten. Latvala voelt zich echter zeer goed op zijn gemak in de nieuwe Toyota, en als Latvala zich goed voelt, rijdt hij ook goed. De Fin houdt het gas er vol op en zet Neuville onder druk. De Belg raakt op proef vier een steen en neemt uit voorzorg even wat gas terug. Het kost hem direct de leiding, die weer terug komt in handen van Latvala. De twee openen ondertussen al een aardig gaatje naar de concurrentie, aangevoerd door Kris Meeke.

Smalle lijnen
Na de lunchpauze dient zich een nieuwe uitdaging aan. Tussen de doorkomsten van de WK gangers wordt de Sweden Historic Rally verreden. De klassiekers vermaken het publiek en verrichten tevens het nodige veegwerk op de proeven. Hier komt echter een nadeel van de nieuwe WRC's aan het licht, zo legt Ogier uit "De sporen van de 'nationals' zijn niet te volgen voor ons. De nieuwe WRC's zijn zoveel breder dat je niet in de sporen kunt rijden." Neuville vult aan "Als je in het spoor van een van de wielen van de nationals rijdt, loop je het risico dat je door de sneeuw de andere kant op wordt getrokken. Dat maakt het erg lastig en zorgt ervoor dat je af en toe veel dwarser moet rijden." Schijnbaar heeft de Belg er weinig moeite mee om wat meer zijwaarts te werk te gaan. In de verraderlijke omstandigheden verschalkt hij Latvala op proef vijf om vervolgens niet meer achterom te kijken. Neuville bouwt zijn leiding gedurende de dag steeds verder uit en sluit hem af met een voorsprong van bijna 30 seconden.

D1 Latvala 5
Latvala is de eerste leider van de wedstrijd maar moet Neuville uiteindelijk toch voor laten.

Vegen
Met Neuville en Latvala die vooraan de dienst uitmaken rijst natuurlijk de vraag: Waar is Sebastien Ogier? De openingsdag van de rally stond voor de kampioen weer eens in het teken van het schoonvegen van de weg. Als leider in het kampioenschap moest hij vandaag het bal openen en de verse sneeuw die de hele dag gestaag bleef vallen maakte dat geen gemakkelijke opgave. "We kunnen nu niets doen, alleen maar knokken voor een acceptabele startpositie morgen" aldus de teleurgestelde Fransman. Hij sluit de dag als vijfde af en zal dus morgen niet als eerste de weg op hoeven, maar de bijna minuut achterstand op Neuville goedmaken zal een schier onmogelijke opdracht zijn.

D1 Ogier edit-1
Sebastien Ogier kon zich de hele dag vermaken met zijn favoriete hobby, de proeven schoon vegen.

Easy does it
Achter Neuville en Latvala zijn Tanak en Meeke in gevecht om de derde plek. Voor zijn doen rijdt Meeke een redelijk onopvallende wedstrijd, maar dat werpt tot nu toe zijn vruchten af. De Ier hield zijn Citroën de hele dag op weg (afgezien van een spin en schadeloze excursie in een sneeuwbank) en sluit op slechts twee seconden van Tanak af als vierde.

D1 Meeke 2
Weinig incidenten en geen drama betekenen een keurige vierde plek voor Meeke aan het eind van de eerste dag.

Vliegen zonder vleugels
"F*cking hell!" – was Mads Ostberg's commentaar aan de finish van proef vijf. "De achterspoiler viel er zomaar af terwijl we vol in zesde versnelling reden. We sloegen bijna voorover, dit had ons ons leven kunnen kosten!" Aldus de duidelijk geschrokken Ostberg. Door het verlies van zijn achtervleugel zag hij bovendien zijn goede klassering in rook opgaan. Tot dan toe had Ostberg keurig in de top vijf gereden tijdens zijn debuut met een 2017 WRC, maar het verlies van aerodynamica zorgde ervoor dat hij gedurende de dag steeds verder wegzakte en uit de top tien viel.

Bomen 2 – Hänninen 0
Juho Hänninen is zijn persoonlijke oorlog met de bomen van de wereld aan het verliezen. In Monte Carlo gleed de ervaren Fin tegen een boom wat het einde van zijn wedstrijd betekende. Vandaag herhaalde hij die actie "Vlak voor de finish van de proef gleden we, en gleden we.... En gleden, tot we de boom raakten." Hij wist de gehavende Toyota nog wel naar de finish van de proef te loodsen maar even verderop op de verbindingsroute gaven de grote stoomwolken aan dat er iets heel erg mis was met de radiator. Ondanks dat de rally in de sneeuw verreden wordt kan de auto zonder koelingssysteem niet verder en wordt het dus 2-0 voor de bomen.

Tussenstand Rally van Zweden na 8 van 18 proeven:
1. Thierry Neuville – Hyundai i20 Coupé WRC 1.16.24,7
2. Jari Matti Latvala – Toyota Yaris WRC +28,1
3. Ott Tanak – Ford Fiesta WRC +49,7
4. Kris Meeke – Citroën C3 WRC +51,8
5. Sebastien Ogier – Ford Fiesta WRC +55,7
6. Hayden Paddon – Hyundai i20 Coupé WRC +1.17,8
7. Dani Sordo – Hyundai i20 Coupé WRC +1.40,3 +1.54,3
8. Craig Breen – Citroën C3 WRC +1.54,3
9. Elfyn Evans – Ford Fiesta WRC +3.01,5
10. Stéphane Lefebvre – Citroën DS3 WRC +3.23,6

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet