BRC

Rally BRC Condroz: Rallye du Condroz prooi voor Breen

Huy – Al geruime tijd staat de Rallye du Condroz bekend als een van de drukst bezochte rally's in België. Sinds enkele jaren staat de seizoensafsluiter van het Belgisch kampioenschap ook bekend als de wedstrijd met Citroën prominenten. Dit jaar slaagde er nog maar eens een Citroën prominent in om de zege binnen te halen: Craig Breen in de DS3 R5.

Breen
Craig Breen trok in Huy aan het langste eind


Tekst en foto's Dré Galiart


Citroën feestje
In 2013 was het Loeb die won, in 2014 kwamen Meeke en Solberg met een Citroën naar Huy. Met andere woorden, de komst van Yves Matton aan het roer bij Citroën Racing heeft de Belgische wedstrijd de afgelopen jaren al goed gedaan. Dit jaar zou Stéphane Lefebvre zijn tweede poging gaan doen om de titel van de Condroz op zijn naam te schrijven. In 2015 was dat namelijk al mislukt. Hij zou gezelschap krijgen van Mikko Hirvonen in een R5, maar na testverplichtingen voor Hirvonen, werd een beroep gedaan op de Ier Craig Breen. Een schot in de roos!

Topveld!
Natuurlijk was er meer dan alleen de Citroën junioren. De volledige Belgische top, met uitzondering van Freddy Loix, was afgereisd naar Huy. Grote publiekstrekker was natuurlijk de komst van François Duval met de Hyundai i20 R5. Zijn ambitie was om de stunt uit 2006, toen aan het stuur van de Fabia WRC, nog eens te herhalen. Zo kwam er opnieuw een verbond tussen First Motorsport en het eeuwige WK talent. Maar wellicht was de Belg Cherain (Fabia R5) wel de uitdager met wie het meeste rekening moest worden gehouden. Immers, hij verdedigde de titel. Of zou het Junior ERC talent Bergkvist zijn die ging verrassen? Of Princen? Of toch een WRC? Enfin alleen met de lijst outsiders zou al een pagina te vullen zijn.

Duval Publiekstrekker Duval haalde de finish niet


Op een zakdoek
Al vanaf proef 1 ligt de top vijf dicht bij elkaar. De top tien zit nog binnen zes seconden met Breen direct voorop. Het wachten is op de eerste fout van een topper. Die komt op het conto van Princen, die met zijn 208 T16 het parcours verlaat en met twee lekke banden een pak tijd verliest. Na de eerste boucle leidt Breen, voor Cherain, Lefebvre en een verrassend sterk openende Dilley met de i20 R5. Duval is zesde, nog achter Citroën baas Matton. Dat beloofd!

Duval exit
In de tweede boucle is het dringen vooraan. Breen rijdt twee van de vier scratches, maar ziet toch Cedric Cherain voorbij komen met de Skoda. Ook de getergde Kris Princen rijdt met zijn 208 een scratch, maar is al gezien voor de zege. Het wordt de boucle die als dramatisch zal worden ervaren in het Hyundai kamp. Dilley valt terug door een probleem met een wiel en wisselt op de proef. Duval zal na een probleem met het carter de Hyundai op de service achterlaten na de tweede boucle. Zo schuift Verschueren met zijn Skoda op naar de top vier en blijft Matton op het vinkentouw door opvallend sterkste 2 liter WRC te zijn. Nog vóór Van Woensel (Mitsu WRC05) een sterk optredende Canal Robles (Fabia WRC). Grootste slachtoffer van de boucle? Emil Bergkvist. Hij rolt zijn DS3 R5 en verlaat België met een pak schade zonder te kunnen overtuigen in de tijdtabellen.

Verschueren
Verschueren rijdt een sterke wedstrijd

Op de limiet... en erover
Gedurende de dag blijven Cherain en Breen het met elkaar aan de stok hebben. De top vijf, waar ook Xavier Bouche met zijn Fabia R5 is komen binnensluipen, weekt zich langzaam maar zeker gedurende de zaterdag los van de rest van het veld. Gaan zij dan langzaamaan consolideren? Nee, blijkt het antwoord. Er wordt ook in het donker op de limiet gereden... en erover. De eerste die dat doet? Leider Cherain! Hij verslikt zich in een linkse bocht en crasht uit de wedstrijd! Nota bene op de laatste proef van de dag. Even later zal ook Delplace zich met de Octavia WRC op hetzelfde punt verslikken. Zo gaat Breen als leider de nacht in, voor Lefebvre, Verschueren, Bouche en de eerste WRC van Manu Canal Robles. Laatst genoemde in zijn debuut met een WRC!

Cherain
Als leider verslikt Cherain zich in een bocht en moet de wedstrijd verlaten

WRC zondag
Ondanks dat de langste klassementsproeven voor de zondag bewaard bleven, lijkt de wedstrijd in zijn plooi te zijn gevallen. De WRC's lijken zich wat meer op hun gemak te voelen en rijden scratch na scratch. Van Woensel (4x) en Matton (2x) hebben hun draai gevonden. Aan de top drie verandert weinig meer. De eerste verschuiving is pas op plaats vijf te vinden, waar Matton het toch nog wint van Canal Robles. Zonder straftijd, zou van Woensel (zevende), overigens nog dicht bij de top drie van de wedstrijd zijn gekomen op de slotdag. Zo gaat Craig Breen met de winst lopen en toont hij andermaal dat hij dit jaar als rijder is gegroeid onder de vleugels van Citroën Racing.

Moree
Erik Moree was snelste Nederlander in Huy

Moree snelste Nederlander
Veel Nederlanders waren er, buiten toeschouwers, niet te vinden rondom Huy. Enkel Erik Moree, Jan de Winkel en Karel Nortier vonden de reis naar de Maasstad de moeite waard. Moree was de snelste. Hij finishte knap als zestiende en vierde in de traditionele groep N. Karel Nortier werd 84e en Jan de Winkel moest helaas op zaterdag opgeven met een afgebroken wiel. Hij lag op dat moment 29e en zat binnen vijftien seconden van Moree.



Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet