Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Van Iersel wint afsluitende Twenterally

Veel afwezigen waren er op te tekenen in de Twenterally, waaronder een aantal lokale toppers van Wereldniveau. Martin van Iersel was er wel en hij won! Tijdens de eerste proef nog afgetroefd door Ernst Kranenburg, maar na een fout van diezelfde Kranenburg kon Van Iersel de wedstrijd solide uitrijden. Ze verdeelden uiteindelijk de scratches met één scratch bonus voor de tevreden winnaar. "Ik had me gerealiseerd dat het een leuke kans is, maar het rijden op zich is het belangrijkste" aldus een blije Van Iersel aan de finish.

Tekst en foto's Dré Galiart

Iersel ASNL
Martin van Iersel en Sylvia Visser zagen een kans en grepen die, zij wonnen in Twente

Vertrouwd concept
De wedstrijd van het jaar van 2015, volgens een onderzoek onder rijders, besloot voor 2016 qua layout niet veel te veranderen. Het recept was dus bekend. Bentelo, Zeldam en de DHL Arena stonden voor dit jaar opnieuw op het programma. Een vierde KP, die wel gepland was, werd al vroegtijdig geschrapt wegens tekort aan officials. Met het veranderen van Zeldam in een rundkurs werden de gemiste kilometers gecompenseerd om zo toch voldoende rijplezier te creeëren. Nieuw voor dit jaar; meer evenementen. Een indeling naar leeftijd leek, bij voldoende aanbod aan deelnemers, geslaagd. Immers er was volop spanning in de Youngtimer en Historic rally. Een idee voor volgend jaar voor alle evenementen? Misschien, het aantal deelnemers zal de belangrijkste voorwaarde zijn om nog maar niet te spreken over de startvolgorde. Immers een Kalos die opgejaagd wordt door BMW's en Manta's die in staat zijn tot top vijf tijden zal altijd wel een punt van discussie blijven. Het kwam de onderlinge zichtbaarheid van strijd wel alvast ten goede!

Kranenburg ASNL Ernst Kranenburg pakte snel een voorsprong maar was hem ook weer snel kwijt

Kranenburg baalt
Als een duveltje uit een doosje startte Ernst Kranenburg zijn Conrad Twente Rally. Een overtuigende zes seconden winst op Van Iersel beloofden een stevige strijd om de overwinning. Toch was die strijd op KP2 al weer om zeep. "Een stoepje geraakt, mja jammer, we hebben ook nog de hele tijd remproblemen gehad. Ik had graag gestreden voor de overwinning en dat had er zeker in gezeten" meende Kranenburg. Potentiële podiumkandidaat Kevin van Deijne had ondertussen ook zijn portie pech. "De navigator was ziek de eerste drie proeven. Gelukkig konden we later nog wel top drie tijden neerzetten. Dit is een mooie voorbereiding op de Rallye du Var" liet Van Deijne weten.

GTC revival?
Door het wegvallen van Kranenburg voor de strijd om de overwinning was het uitkijken naar andere concurrenten. Timo van der Marel vocht tijdens de GTC Rally nog een prachtig gevecht uit met Van Iersel, maar het karakter van deze proeven was duidelijk niet op het lijf van de R2 geschreven. Hij viel net buiten de top drie, maar dat was genoeg om bij de rijders vice-kampioen te worden. "Meer zat er niet in het kleine autootje" lacht Van der Marel. "We kijken nu naar volgend jaar, niet naar een ander merk, maar meer naar een internationaal programma" vult hij aan. Toch is het wel een tweewielaandrijver die tweede wordt. Jan de Winkel in de Clio R3. "Dit is een mooie shakedown voor de Condroz. We hebben de hele wedstrijd binnen een paar seconden van elkaar gereden en dan is het prachtig om te rijden" straalde De Winkel aan de finish.

Winkel ASNL
Jan de Winkel gebruikte Twente als zijn 'shakedown voor de Condroz Rally' en werd tweede

Nóg een vice kampioen
Het gevecht waar Jan de Winkel op doelde was dat met Gerben Brouwer. De Audi die vorige week al de West Euro Rally Cup binnensleepte had nog een tweede missie: Niels Kroeze vice-kampioen maken bij de navigatoren. Dat lukte. "Meer zat er niet in, we zaten echt op de grens met deze oude auto" liet Brouwer weten. Een tweede plaats in de wedstrijd zat er net niet in, daarvoor was Jan de Winkel het duo 1,1 seconde te snel af.

Brouwer ASNL
Gerben Brouwe reed vooral erg hard om naviagator Niels Kroeze naar de tweede plek in het navigatoren kampioenschap te rijden en dat lukte

Opnieuw pech voor een leider
In de Youngtimer rally was er voldoende spektakel onderweg. Op papier leken de mannen aan elkaar gewaagd. Verrassende eerste leider was Dries Bosch in de dekselse Toyota Corolla. Na drie proeven had hij bijna een halve minuut te pakken op de M3 van Ger Haverkate. "Het is niet anders, je hebt pech soms... de injector was het.." aldus Bosch die ver terug viel met de sputterende Corolla. Ger Haverkate nam de leiding over, maar Bertram Altena was niet ver weg met de Manta. Hij was de volgende die tegen de pechduivel aanliep en viel ook Altena weg uit de wedstrijd. Degene die de wedstrijd begon met pech, Mats van den Brand (M3), kwam ondertussen sterk opzetten. "De eerste drie proeven hebben ons veel tijd gekost. Daarna reden we zes scratches en hadden een keer zelfs nét geen scratch algemeen!" liet Van den Brand weten. Even leek het zelfs dat hij genoeg had gedaan om de winst te pakken, maar de verrekening van een normtijd bracht hem uiteindelijk op plek drie.

Haverkate ASNL
Ger Haverkate was de licht geëmotioneerde winnaar bij de Young Timers

Haverkate wint
Met Bosch en Altena weggevallen bleven Haverkate en een herboren Edwin Wolves over voor de winst. Wolves concentreerde zich vooral op wat nog moet komen; Keulen Ahrweiler over twee weken. "Naar omstandigheden ging het goed. We zijn de motor aan het testen geweest. We zitten nu op 90% in de voorbereiding op RKA" meende Wolves. Winnaar Haverkate kon zijn geluk ondertussen niet op. "Supergeweldig, helemaal top. Mats was niet te houden, maar wij hebben op het einde rustig aan gedaan. Helemaal top!" reageerde Haverkate licht geëmotioneerd. Misschien wel het bewijs dat de verdeling in de rally per leeftijdscategorie van de auto bestaansrecht heeft.

Nijhof ASNL
De dikke BMW van Jan Nijhof was te snel voor het "Golfje" van Hans Weijs, maar Weijs werd Shortrally kampioen 

Nijhof in de Shortrally, Gerritsen Mulkes in de Historic.
Opvallend was de inschrijving van Jan Nijhof. Niet in de Youngtimer, maar in de shortrally. Hij bombardeerde zichzelf daarmee tot favoriet en maakte die rol meer dan waar. Hans Weijs Sr (Golf IV kitcar) volgde op plaats twee en is kampioen bij de rijders in het Short Rally kampioenschap. Door het voortijdig in het seizoen afhaken van navigatrice Jamilla van Altena, was de strijd om die titel bij de bijrijders ook nog open. Saskia Bleijenberg pakte die titel aan de zijde van Antoine Biesheuvel (350Z). Tot slot was er de Historic rally waarin Thom de Jong (Volvo 240), Freddy Gerritsen Mulkes en Wouter Koenderink vochten om de winst. Koenderink liep de zege mis door een groot aantal strafminuten en dus bleven De Jong en Gerritsen Mulkes over als kandidaten voor de zege. Toen De Jong vanuit riant leidende positie uitviel, was de zege voor de Manta van Gerritsen Mulkes.

Wat brengt de toekomst?
Aan het einde van het rallyseizoen is er nog veel onduidelijk voor 2017. Veel rally's presenteerden al hun datum voor 2017, maar dat is niet het startschot voor een rustige winterstop. Er is veel om over na te praten. De balans moet opnieuw uitgevonden worden. Op het gebied van breedtesport, nieuwe instroom van zowel vrijwilligers als deelnemers, maar zeker ook media. Vaststellen dat de spoeling dun is op deze vlakken is een eenvoudige conclusie. Het vinden van een passende oplossing lijkt een stuk complexer. Kleine lichtpuntje van een weekend Hengelo? De BMW 1 serie die in cupverband werd gepresenteerd als voorrijder van de Twente Rally. Of het idee wat Bob de Jong opperde in de GTC Rally een R4/R5 cup te starten. Meer goede ideeën en oplossingen zijn gewenst om in 2017 de sport weer een aantal stappen vooruit te laten maken!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet