Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Van den Heuvel plaatst kroon op titel in GTC Rally

Roosendaal – Jasper van den Heuvel heeft zijn Nederlandse titel tijdens de GTC Rally extra glans gegeven. Dat de titel hem feitelijk vrijwel niet meer kon ontgaan, was vooraf al duidelijk, maar het gevecht wat hij leverde met Bob de Jong was voor herhaling vatbaar. Beide rijders vochten voor wat ze waard waren en Van den Heuvel trok aan het langste eind. "De laatste twee proeven was echt wel op het randje" gaf Van den Heuvel toe.

ASN GTCHeuvel podium

Contrast
Hoe twee rally's in hetzelfde kampioenschap en binnen enkele weken van elkaar kunnen verschillen, werd rondom Roosendaal duidelijk. De Hellendoornrally met een behoorlijk startveld, maar een winnaar die met ruim twee minuten voorsprong aan de champagne kon. De GTC Rally met krap over de dertig deelnemers in de rally, maar wel de strijd die de fans willen zien; die om elke tiende van een seconde. Jasper van den Heuvel en Bob de Jong leverden die strijd en het begon furieus. Na de eerste twee proeven ging het nog maar om tienden, maar op 'De Hel' was Van den Heuvel boos. "Als ik hier niet een kwartier verlies op de streekrijders dan zou 't me teleurstellen" foeterde hij vanwege het feit dat de verkenning niet in het donker had plaatsgevonden. Het kwartier bleef beperkt tot 2,5 seconden. Later die avond zou hij het overigens ruim goedmaken met acht seconden winst op De Jong. Van den Heuvel ging slapen met een marge van 4,6 seconden op De Jong.

ASN GTCDeJong ASNL

Crash
Toch was de felle strijd niet het enige wat op het netvlies bleef staan, na vrijdagavond. Een zware crash van Matthias Boon had ervoor gezorgd dat de opmerking van Van den Heuvel over nachtelijk verkennen serieus moest worden genomen. Gelukkig kwamen Boon en navigatrice Cindy Verbaeten er zonder ernstig letsel vanaf. Hij was niet de enige die averij opliep bij de crash. Lokale rijder Jeroen van den Heuvel kwam als tweede bij de crashsite, maar dacht dat de gele vlaggen voor Van Iersel werden gezwaaid. Ook de rode vlag werd getoond bij de crashsite. Toen hij Van Iersel zag staan, reed hij door. Tot hij de ernst van de zaak doorkreeg, bij het zien van de auto van Boon. Het leed was al geleden. De al dan niet zichtbare rode vlag was genegeerd. Diverse versies van hoe de gang van zaken was, deden de ronde. Feit is dat er een straf volgde. "Ik was het er niet mee eens, maar ik heb me in ieders belang erin geschikt" liet Jeroen van den Heuvel weten.

ASN GTCJeroenvdHeuvel

Inhaalrace op zaterdag
Zaterdagochtend zijn zowel Bob als Jasper goed wakker. Hun gevecht laat zich per proef uitdrukken in tienden van een seconde en dus is het wachten tot de eerste een fout maakt. Dat gebeurt op proef drie van de dag. De Jong verslikt zich op het onverhard, spint, maar geeft de moed niet op. De proef erna pakt hij al weer 10% van de verloren vijftien seconden terug op Van den Heuvel. Een reeks van snelste tijden van De Jong is wat volgt. Een spervuur aan het adres van Van den Heuvel, die nog 3,8 seconden overhoudt vóór de laatste twee proeven. Zou bij Van den Heuvel dan niet de titel en de onmogelijkheid om deel te nemen in Hengelo door het hoofd gaan spelen? (het team is dan al onderweg naar de Wales Rally GB)

Climax
De laatste proeven zijn onderweg en direct toont Van den Heuvel veerkracht. Hij pakt net dat beetje terug op De Jong wat hem marge geeft ten opzichte van de vorige uitslag van Klein Zundert. Het gat daar, was bij de eerste doortocht 3,5 seconden en nu moet Bob er 4,4 goedmaken. Gaat dat lukken? "Het was alles of niks en we zijn rechtdoor geschoten dus wordt het niks" is het eerste wat Bob uitspreekt als hij aan de finish komt. Wachten blijft op Van den Heuvel die dan nog van niets weet. Even slaat de twijfel toe als Leemans als volgende aan de finish verschijnt. "Jasper is achter me gestart" spreekt hij de verlossende woorden, als op dat moment Van den Heuvel al komt aanrollen bij de stopfinish. Het dringt niet meteen door, maar als hij zijn broertje Jim in de armen vliegt is het wel duidelijk; Jasper van den Heuvel verlengt zijn titel met één jaar.

Heuvel als de nieuwe Vossen?
"Ik had eigenlijk gedacht dat Bob sneller zou zijn, maargoed hij maakt ook foutjes. Ik denk dat dat komt doordat hij ook maximaal rijdt. Het maakt de strijd zo mooi doordat we allebei onder druk staan"meent Van den Heuvel. We zijn voorlopig nog niet van hem af, want hij heeft er volgens eigen zeggen nog een aantal te gaan als hij Jan van der Marel wil inhalen. "Het lijkt me mooi dat ik net als Henk Vossen op mijn 72e nog steeds mee kan doen" lacht hij. Bob de Jong op zijn beurt was nuchter over het wedstrijd verloop. "We hebben het geprobeerd, het is niet gelukt. We hebben 't verloren op het onverhard. Dat hoort erbij, er zit maar één mannetje achter het stuur en dat ben ik. Had ik 't anders aan moeten pakken" reageert hij op het nipt missen van de zege.

Strijd om plaats drie tot de laatste boucle
De strijd om plek drie was er niet minder om. Na het wegvallen van Boon stond daar ineens Ronald Leemans. Nog vóór Timo van der Marel en Martin van Iersel wist de 'oude dame,' zoals Leemans zijn Evo V noemt, zich kranig te weren. Van Iersel kwam gedurende de dag stevig opzetten en naderde tot 0,7 seconde toen het mis ging. Op de kortste proef van de wedstrijd maakt hij tijdens de laatste boucle een foutje en was de wedstrijd over. "Niet verwacht, maar wel voor van huis gegaan. Ik dacht; nou als ik een beetje mazzel heb moet het misschien wel lukken hier" liet Leemans weten. Toch kreeg hij het nog even warm toen hij bij de finish van de laatste proef een versnelling miste. "Het bleek achteraf een schakelkabel te zijn. Gaat die stuk, dan lig je er ook uit" aldus Leemans.

ASN GTCLeemans1

Verrassende M-cup prestaties
Met het aankomen van Leemans, viel Timo van der Marel net buiten het podium, maar met de Adam wist hij toch weer eenieder te verbazen. Dat is nog niet genoeg voor het vice- kampioenschap. "In theorie kan Dennis Kuipers, als hij in Twente wint en wij uitvallen, daar nog het vice kampioenschap pakken" berekend Van der Marel vluchtig. Hij deed het een plaats beter dan de verrassing van de wedstrijd; Jurgen de Bruin. Hij werd vijfde in zijn thuiswedstrijd. "Echt bizar. Zeker gisteren stond Wim er al een minuut voor. Vanochtend pakte hij nog drie tienden en de rest van de dag hebben we ervoor gestaan! Tot de een na laatste proef, toen stonden we er écht voor. Het was de spannendste laatste proef die we ooit hebben gereden". De Bruin wordt daarmee derde in de M cup, de Belgische cup voor BMW's. "We durfden eigenlijk niet te dromen dat dat zou gaan lukken" voegt De Bruin toe. Muilwijk finishte tweede in de cup en Franky Boulat werd kampioen.

ASN GTCDeBruin

Veel plezier buiten de top vijf
Natuurlijk was er nog meer dan alleen de top vijf. Zo werd Roel van der Zanden kampioen in de 350Z Challenge. "Verschikkelijk blij, het is zo hard werk geweest om hier te komen. Het is wel jammer dat het zonder Ilze is. Ze zou vorige wedstrijd twee jaar in de auto bij me hebben gezeten. Het is heel zuur dat ze door iets waar we niks aan kunnen doen, ze nu niet in de auto zit" aldus Van der Zanden. Of ook hij die spannende laatste proef beleefde? "Ja, heel raar, je doet je ding, maar hoe korter je bij het einde komt, bedenk je extra; die sloot is wel diep. Maar we hebben 'm rustig thuisgebracht" lacht de rijder uit Sint-Oedenrode. Helemaal aan het einde van het veld, maar misschien wel met de meeste plezier van iedereen, reed 'Nacht van Achtmaal' prominent Peter Gommers. De man die zo lang bij de organisatie betrokken was, emigreerde naar Australië en kwam eenmalig terug om in een Nissan Micra zijn thuiswedstrijd te rijden. "Ik had niet gedacht dat deze dag ooit zou komen, maar het is gelukt. Ondanks de probleempjes, de proeven zijn mooi, het weer is mooi, de mensen zijn mooi, het zijn de Brabanders waar ik mijn hele leven mee samengewerkt heb. Helemaal niks op aan te merken"aldus een blije Gommers.

ASN GTCGommers

Tot slot was er nog de lokale favoriet. Jeroen van den Heuvel met de Fiesta R5. Zijn wedstrijd was natuurlijk qua klassering op vrijdagavond al gedaan, maar toch ging het steeds beter. Op het einde waren er zelfs de top drie tijden. "Zeker gisteren was het heel zwaar in het donker. Ik moest wennen aan de auto, nog nooit in gereden, maar vanochtend ging het wel goed. Ik had ook niet durven hopen dat ik hier derde tijden zou gaan rijden. Erg naar mijn zin gehad!" kijkt hij tevreden terug. Voor volgend jaar zou hij graag terugkeren met de R5, want de handicap van het niet kennen van de auto heeft hij dan alvast niet meer.

Het was bij het podium wel duidelijk. Bij de actieve rijders is het deelnemersaantal van de GTC Rally ook hard aangekomen. Velen maken zich zorgen en dus komen er al wat initiatieven. Bijvoorbeeld Bob de Jong. Komt hij bij meer startende R5's terug in Nederland? "De gesprekken lopen al. Als ik de enige blijf is het natuurlijk niet interessant. Zoals het nu gaat in Nederland is het zonde. Het is aan het doodbloeden. Dat wil ik ook niet" Open uitnodiging dus aan alle andere bezitters van een R5 om de uitnodiging van Bob aan te pakken. Ook Van den Heuvel ziet het concept zitten, maar nog niet direct in een R5. "Er gaan stemmen op om een R5 cup te doen, waar we ook met de R4 mee kunnen doen. Misschien ook wel met de R5. We hadden eigenlijk voor de Hyundai gekozen, maar die is nog niet betrouwbaar, dus ik denk dat dat nog een jaar wachten wordt". De bal ligt dus bij de overige toppers, maar ook is duidelijk geworden dat er nieuwe aanwas nodig is. Breedtesport zal dus een 'hot issue' worden de komende tijd. Timo van der Marel verwacht overigens niet in het NK actief te zijn volgend jaar. "Ik verwacht niet dat wij volgend jaar nog in Nederland rijden. Dat gezegd hebbende weet ik niet of we ueberhaupt nog rijden. Opel wil denk ik heel graag door, maar het kan zijn dat de wensen uit elkaar liggen. Wij willen graag internationaal of een gevarieerd programma rijden, Nationaal en Internationaal" sluit Van der Marel af.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet