ERC

Rally - ERC: Kampioenen gekroond in Letland

ERC Letland-2

De Rally Liepaja in Letland zou dit jaar de openingswedstrijd van het ERC zijn. Hoge temperaturen in februari zorgden er op dat moment echter voor dat de geplande sneeuwrally geen doorgang kon vinden. Er bleek nog voldoende ruimte in de kalender om de rally te verschuiven naar september waar hij een heel ander karakter zou krijgen, gravel in plaats van sneeuw, maar toch verreden kon worden.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR FIA ERC

Lukyanuk switch
Het kampioenschap was voor de wedstrijd al bijna beslist. Kajetanowicz was dit het seizoen het meest constant en ging met een voorsprong van 70 punten de voorlaatste wedstrijd van het jaar in. Ondanks de dubbele punten die te halen zijn tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen op Cyprus had voornaamste concurrent Lukyanuk nog slechts een theoretische kans om de Pool van titelprolongatie af te houden. De Rus besloot om toch nog vol voor zijn kans te gaan en switchte voor de gelegenheid van zijn inmiddels vertrouwde Fiesta R5 naar een Mitsubishi Lancer Evo X. Op de uiterst snelle proeven komt de Lancer met zijn hogere topsnelheid beter tot zijn recht dan de R5's. Bovendien heeft hij de afgelopen twee jaar in Estland aangetoond met de Lancer ERC wedstrijden te kunnen winnen.

Sirmacis opnieuw
De wedstrijd begint in mineur voor Kajetanowicz. Tenchnische problemen zorgen ervoor dat hij zich op de openingsdag nooit echt vooraan in de strijd kan mengen en als zijn motor op proef 10 afslaat verliest hij nog eens twintig seconden. Het biedt een laatste beetje hoop aan Lukyanuk maar de Rus treft een ontketende Let op zijn pad. De jonge Ralfs Sirmacis (22) is de enige die dit jaar meer dan één ERC wedstrijd wist te winnen. Hij schreef tijdens zijn debuut in een R5 auto sensationeel de Seajets Acropolis Rally op zijn naam en voegde daar recentelijk de auto24 Rally Estonia aan toe. Het is dat de jongeling slechts vijf keer startte, anders had hij serieus mee kunnen doen om de titel. Ook in zijn thuiswedstrijd toont hij weer zijn potentie. Op twee na wint hij alle proeven en daarmee met overmacht de wedstrijd. Uiteindelijk bedraagt zijn voorsprong op nummer twee, Lukyanuk, ruim een minuut. Het was trouwens nog bijna mis gegaan "Ik ben twee bochten voor de finish nog bijna gecrashed, met het is een fantastisch gevoel om mijn thuisrally te winnnen."

ERC Letland-3
Sirmacis wint voor de derde keer. Volgend jaar hoopt hij voor het eerst een volledig ERC seizoen te kunnen rijden en is dan direct een van de favorieten. 

'Kajto' Kampioen
Dat hij in Letland niet verder kwam dan de vierde plaats maakte Kajetanowicz niet veel uit. Die positie was immers voldoende voor de Pool om zijn titel te prolongeren. Hoewel hij dit jaar slechts één ERC rally wist te winnen was hij wel het hele jaar weer duidelijk de sterkste. De kracht van 'Kajto' ligt duidelijk in zijn consistentie. De Barum Rally was zijn enige 'no-score' van het jaar, hoewel hij ook daar nog de nodige punten wist te halen met een dagklassement. Verder was 'Kajto' altijd op of rond het podium te vinden, met als bekroning zijn tweede ERC titel "Het is fantastisch! Ik heb het beste team in de wereld en ben gelukkig dat we dit succes opnieuw kunnen boeken."

ERC Letland-4
Slechts vierde in de wedstrijd, maar dat was genoeg om Europees kampioen te worden: Kajetan Kajetanowicz

Meer kampioenen
Naast de algemene titel werden ook de ERC 2 en Junior ERC titels in Letland vergeven. In zijn Subaru Impreza greep Wojciech Chuchala overtuigend het ERC 2 kampioenschap waardoor het een aardig Pools feestje werd. Naast het behalen van de titel gaf Chuchala dit jaar sowieso zijn visitekaartje of door met zijn R4 auto twee maal in de top vijf te finishen en regelmatig concurrenten in sterkere R5 auto's te verslaan.

ERC Letland-1
Wojciech Chuchala was een van de opvallendste ERC rijders dit jaar door met zijn R4 Impreza regelmatig de R5's voor te blijven. 

Bij de Junioren was het een hard gelach voor Chris Ingram. De Engelsman maakte dit jaar de overstap van Peugeot naar Opel en begon zich na een aanpassingsperiode steeds beter te voelen in de kleine Adam. Tijdens de laatste wedstrijd van het Junior ERC kon hij met een overwinning de titel pakken. Datzelfde gold echter voor zijn teamgenoot, de Duitser Marijan Griebel. Het siert Opel dat ze de twee carte blanche gaven om te strijden voor de titel. Een titanengevecht ontvouwde zich waarbij de twee elkaar geen millimeter toegaven. Aan het eind van de eerste dag lag Ingram 0.7 seconden voor en na de eerste proef op zondagochtend lagen ze zelfs helemaal gelijk. Op de volgende proef bezweek Ingram echter onder de druk en ging hij van de weg. Een proef later was het helemaal voorbij voor de Brit toen zijn Opel Adam met elektrische problemen verdere dienst weigerde. Vanaf dat moment werd het nagelbijten omdat Griebel nog wel moest winnen om Ingram van de eerste plek te stoten. Het werd een gevecht om seconden tussen Griebel en diverse lokale rijders maar uiteindelijk wist de Duitser de wedstrijd toch te winnen met een luttele 4.7 seconden voorsprong op de nummer twee, Miko Niinemäe. Een schrale troost voor Ingram is dat de ERC 3 titel hem bijna niet meer kan ontgaan tijdens de laatste rally in Cyprus. Helaas voor hem is dat voornamelijk omdat Griebel dan zijn prijs als winnaar van het Junior ERC kan verzilveren, een volledig betaalde ERC rally in een Skoda Fabia R5.

ERC Letland-5
De titel bij de Junioren ging naar de Duitser Marijan Griebel. 

Uitslag Rally Liepaja
1. Sirmacis – Arturs Skoda Fabia R5 1.43.11,2
2. Lukyanuk – Kapustin Mitsubishi Lancer Evo X +1.04,3
3. Plangi – Sarapuu Mitsubishi Lancer Evo X +1.48,3
4. Kajetanowicz – Baran Ford Fiesta R5 +2.25,7
5. Kiesils – Ronis Ford Fiesta R4 +5.03,7
6. Neiksans – Jesse Mitsubishi Lancer Evo IX +5.53,9
7. Svilis – Pukis Mitsubishi Lancer Evo X +5.54,1
8. Kasperczyk – Syty Ford Fiesta R5 +6.52,1
9. Botka – Szeles Citroen DS3 R5 +6.52,6
10. Svedas – Sakalauskas Mitsubishi Lancer Evo IX +7.02,9

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet