Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Kuipers oppermachtig in Hellendoorn

Hellendoorn Dre-7

Tekst en foto's: Dré Galiart

Hellendoorn – Hij deed het al eens in 2014, toen diverse klassementsproeven werden gecancelled, een 'clean sweep' voor de overwinning. Dit jaar werden alle proeven gereden en dus mocht Kuipers zich voor de vierde keer winnaar noemen. De 'clean sweep' was met het rijden van alle proeven een stuk eervoller en hij komt, qua zeges, gelijk met Wevers. Laatstgenoemde werd tweede bij zijn rentree, terwijl Van Hoof op de laatste proef plek drie pakte in de Eurol Hellendoornrally.

Rangorde lijkt bepaald
Vanaf de eerste meter laat Kuipers zien dat hij de beste is in de Hellendoornrally. Acht seconden is zijn marge, de eerste keer op de Luttenbergring. De vraag vooraf; Wie sluit daarachter dan aan? Is het Wevers met de andere WRC of weten Ten Brinke, Van den Heuvel of Van Hoof te verrassen? Het antwoord wordt gegeven door iemand die altijd snel is op circuitproeven; Bernhard ten Brinke. Hij verliest 8 seconden, maar blijft Wevers voor. De trend voor de wedstrijd is gezet, zo lijkt het.

Ondersteund door de vele lokale supporters, de rally voerde vlak zijn eigen huis, haalde Eik Wevers een mooie tweede plaats.
Hellendoorn Dre-6


Traditioneel al beslissend: vrijdagavond
De vrijdagavond maakt zijn reputatie waar. Het is doorgaans de avond waar het verschil voor de winst al gemaakt wordt. Dit jaar is dat niet anders. Kuipers pakt ruim één minuut op de nummer twee. Daar stond Bernhard ten Brinke.. Ten Brinke heeft echter zijn poging om Kuipers onder druk te gaan zetten moeten bekopen. Op de tweede doorkomst in Ypelo blokkeert hij bij het remmen en moet kiezen tussen drie tonnen. "Ik dacht de derde, daar doen ze meestal wat minder water in dan de degene die dicht bij de auto staat" grapte Ten Brinke tegen zijn service. De auto wordt gerepareerd maar op weg naar de laatste proef besluit Ten Brinke om te keren omdat er iets niet goed voelt aan de auto. Hij keert zaterdag terug via Superrally. Zo sluit Wevers de vrijdagavond af op plaats twee en is Jasper van den Heuvel derde.

Achter het WRC-geweld sluit van den Heuvel de vrijdagavond als tweede af.
Hellendoorn Dre-2


Geen strijd voor de winst, wel elders!
Met Ten Brinke weggevallen en Wevers op ruime achterstand is de taak voor Kuipers verschoven van aanvallen naar concentreren. Hij moet de zege naar huis brengen. Daarachter is er nog wel een gevecht, want Wevers zag op vrijdag al een paar keer Van den Heuvel voorbij komen. Piet van Hoof heeft, net als Van den Heuvel, ook een gat van minder dan vijftien seconden te overbruggen naar positieverbetering. Nog spannender is het tussen de rijders met voorwielaandrijving. Het zijn dan wel compleet verschillende auto's, de Adam R2, Clio R3T en Clio R3, toch hebben ze een klein verschil. Van Deijne leidt (R3T), Van der Marel (R2) dringt aan en De Winkel (R3) wacht als een sluwe vos tot de twee jongeren elkaar in de fout dwingen.

Podiumbeslissing op laatste KP
Ook al heeft hij niets meer te bewijzen; Kuipers start de eerste proef van de dag met een verschil van 17,5 seconden op Wevers. De rest geeft minimaal 20 seconden toe. Het is duidelijk; Kuipers moet andere doelen stellen. Halverwege de dag is het verschil tussen Van Hoof en Van den Heuvel geslonken tot een luttele vijf seconden terwijl Wevers een gezonde dertig seconden op 'Heuvel' heeft. Dat gevecht blijft intens tot de laatste proef. Van den Heuvel is te hard voor zijn materiaal en er breekt een as. Van Hoof is spekkoper, maar voor de titel doet Van den Heuvel nog steeds goede zaken. Wevers zet nog alles op alles om tenminste één proef af te pakken, maar slaagt daar net niet in. Kuipers wint op meest overtuigende wijze; met een 'clean sweep' en voor de vierde keer op rij. Een unicum in Hellendoorn. Het is nu al uitkijken naar de strijd van volgend jaar al is de grootste vraag met wat voor auto en uitdagers!

Op de laatste proef pakt van Hoof het brons ten koste van van den Heuvel.
Hellendoorn Dre-1

Van der Marel opnieuw sterk
Bij de tweewielaandrijvers trekt uiteindelijk Timo van der Marel aan het langste eind. Jan de Winkel moet zijn strijd staken dankzij een kapotte waterslang. Hij rijdt de wedstrijd wel uit, maar verliest zoveel tijd dat het achterhalen van 'Marel' en 'Deijne' niet meer haalbaar is. Van Deijne geeft uiteindelijk maar een krappe vijftien seconden prijs op zijn naaste belager. Van der Marel eindigt achtste algemeen, ruim achter KNAF Talent First Jim van den Heuvel. Hij zag een mogelijke top vijf klassering in rook opgaan na een foutje wat hem drie minuten kostte. Albert von Thurn und Taxis kwam met de Wevers Sport R5 nog verrassend dicht bij de top vijf en eindigde zesde. Hij moest Matthias Boon voor zich laten op plek vijf.

Timo van der Marel was opnieuw een klasse apart in zijn klein Opel Adam R2 en werd de snelste tweewielaandrijver.
Hellendoorn Dre-5

Shortrally
In Shortrally was de winst nog maar eens voor Ronald Leemans. Na zijn zege in de ELE, waar hij al erg tevreden was over de Evo VI, maar dit maal ging het nog beter. "Op proef een hadden we al heel veel voorsprong. De auto is helemaal naar mijn zin. Ik ben hierheen gekomen om te testen voor de Nacht van Achtmaal, want daar wil ik bij de eerste zes rijden" aldus Leemans. Verrassende tweede was de Duitser Guido Imhoff in de Golf III kitcar. Hij schreef zelfs één KP op zijn naam en eindigde voor Hans Weijs Senior in de Golf IV. Streekrijder Ivo van Rijn werd vierde. De laat ingeschreven Gerard Tijink, die op basis van zijn laatste vier proeven waarschijnlijk had kunnen winnen, kreeg met de Fiesta R5 op de eerste proef een normtijd en was zo al kansloos voor de winst.

Hellendoorn Dre-4 Een verrassende tweede plek voor de Duitser Guido Imhoff in de Shortrally.

Hellendoorn Dre-3
Veel regionale rijders met hun spectaculaire achterwielaandrijvers hadden te kampen met motorische problemen. Desondanks wisten ze het publiek nog uitstekend te vermaken met hun dwarse rijstijl.

Einduitslag Eurol Hellendoorn Rally 2016:
1. Kuipers - Buysmans Ford Fiesta WRC 1.53.11,7
2. Wevers - van Limpt Subaru Impreza WRC +2.25,0
3. van Hoof - Jacobs Mitsubishi Lancer Evo. IV + 3.35,9
4. van den Heuvel - Bakker Mitsubishi Lancer Evo X + 3.53,8
5. Boon - van Barschot Mitsubishi Lancer Evo X + 5.47,8
6. van Thurn und Taxis - Degandt Skoda Fabia R5 +6.09,1
7. van den Heuvel - Dockx Mitsubishi Lancer Evo X + 9.00,6
8. van der Marel - Smart Opel Adam Slam R2 + 12,07,9
9. van Deijne - Boom Renaul Clio RS R3 +12.22,4
10. ten Brinke - Thierie Skoda Fabia R5 +16.39,0

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet