BRC

BRC: Ten Brinke snelste R5 in sterk bezette Omloop van Vlaanderen

Bernhard ten Brinke heeft dit weekend bewezen een snelle leerling te zijn. De Nederlander reed pas een handvol wedstrijden met de Skoda Fabia R5 maar kan zich inmiddels al meten met de Belgische top, op hun grondgebied nota bene!

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: Belgian Rally Championship

Na zes wedstrijden was het Belgisch kampioenschap al beslist. Freddy Loix won alle wedstrijden tot dan toe en kon zich in Ieper al tot kampioen kronen. Met de titel al op zak besloot Loix de Omloop van Vlaanderen te laten schieten en zo ontstond er ruimte voor de anderen om ook eens aanspraak te maken op de zege. Naast de rest van de Belgische top, met namen als Princen, Verschueren en van Woensel was ook de Zweedse WRC2 rijder Emile Bergkvist naar België afgereisd om de nodige asfaltervaring op te doen. "De proeven lijken wel wat op die van Ieper, maar ik heb toch nog erg weinig ervaring op asfalt, het vertrouwen is wel goed."

Ze mochten het op gaan nemen tegen een contingent Nederlanders, met als voornaamste kanshebbers Bernhard ten Brinke, Bob de Jong en Erik Wevers. Laatstgenoemde maakt zijn rentree in een krachtige laatste evolutie van de Subaru Impreza WRC. Ook Hans Weijs was weer present met de spectaculaire BMW M1. Voor het eremetaal is hij met deze achterwielaandrijver geen kanshebber, maar als publiekfavoriet des te meer. "We rijden net als in Tielt zonder tractie controle" knipoogt hij. Het zal niet eenvoudig worden voor de Nederlanders om een vuist te maken tegen de Belgische top, ten Brinke legt uit: "Het klinkt misschien raar maar de Belgische wedstrijden zijn soms net zo lastig als een WRC evenement. Terreinkennis is hier heel belangrijk. Er zijn in deze rally wel vier verschillende soorten asfalt. Wij moeten daar continu op inschatten hoe hard we kunnen gaan, die Belgen weten dat inmiddels."

ASN BRC OvV-1
Ten Brinke werd onaangenaam verrast op de openingsdag en moest met slicks het natte asfalt op. 

De rally begint op vrijdagavond tumultueus. Bij de start is het droog en besluit iedereen op slicks te starten, maar de regenwolken hangen al dreigend rond Roeselaere. Op de eerste proef is het meteen raak als Kris Princen naar eigen zeggen "die linker te hard nam" en in een greppel belandt. Einde wedstrijd voor Princen, maar dat is niet het enige gevolg. Ten Brinke start direct na Princen maar na diens sortie wordt hij tegen gehouden zodat de Princen's Peugeot naar een veiliger plek kan worden verplaatst. "We werden onaangenaam verrast. Het was droog maar doordat we moesten wachten gingen we uiteindelijk pas in de regen de proef op, op slicks..." Toch rijdt ten Brinke een sterke vrijdagavond waarbij hij en passant nog even een scratch tijd noteert. Hij sluit de openingsdag af als derde achter van Woensel en Verschueren, terwijl Bob de Jong met zijn volledig geüpdatete DS3 R5 vijfde ligt.

ASN BRC OvV-5
Bob de Jong heeft een nieuwe evolutie van de DS3 R5 tot zijn beschikking. 

Op zaterdag klaart het weer op en zijn de omstandigheden wat voorspelbaarder. Toch is de strijd nog lang niet gestreden en blijkt een ongeluk in een klein hoekje te zitten. Ten Brinke begint de dag als derde en ziet gaandeweg de dag dat dit een goede positie is "We rijden achter van Woensel en Verschueren en zetten continu top vijf tijden neer, we kunnen Bergkvist en Lefevere goed achter ons houden." Dat klopt tot hij een foutje maakt en twintig seconden verliest. Het veld schuift hierdoor weer in elkaar.

Bob de Jong rijdt een solide wedstrijd en lijkt op een top vijf positie af te stevenen tot een lekke band roet in het eten gooit "We sneden een bocht iets te scherp en raakten rechtsvoor iets waardoor de band lek raakte." Met het wisselen van de band werd drie-en-een-halve minuut verloren waardoor hij uiteindelijk als achtste finisht. Hiermee wordt hij derde Nederlander, achter ten Brinke en Wevers die zich sterk heeft opgewerkt. Op de natte vrijdagavond begon Wevers nog terughoudend maar gaandeweg kwam her vertrouwen steeds meer terug en kon Wevers opklimmen tot de vijfde plaats, een goede generale voor zijn terugkeer op de Nederlandse rallypaden over twee weken in Hellendoorn.

ASN BRC OvV-6
De brute kracht van de Subaru Impreza in de capabele handen van Erik Wevers, over twee weken in Hellendoorn!

Vooraan is van Woensel oppermachtig met zijn twee liter WRC. Direct achter hem wordt het echter nog heel spannend. Ten Brinke knokt voor een podiumplek en moet na zijn foutje eerder op de dag nog vol aan de bak tijdens de laatste boucle. "We wilden zoveel mogelijk uitlopen op Bergkvist en Lefevere dus we zijn vol begonnen aan de laatste boucle. Op de eerste twee proeven hadden we het gat toen alweer uitgebreid naar 30 seconden, waardoor we de laatste paar proeven op safe konden rijden."
ASN BRC OvV-7
Een sterk rijdende ten Brinke werd beloond met een podium finish (foto: Facebook Bernhard ten Brinke)

Het resultaat van de aanvalsdrift van ten Brinke was een mooie derde plaats, die later nog mooier werd gemaakt door de diskwalificatie van Verschueren. De Belg was de rally als tweede geëindigd maar tobde de hele rally met een oververhitte motor. Meermaals stond hij langs de weg op de verbindingsroutes waarbij in de ogen van de wedstrijdleiding illegale service werd verricht. Verschueren werd derhalve uit het klassement gehaald waardoor ten Brinke opschoof naar de tweede plek algemeen en eerste R5. Een topresultaat voor de Nederlander die al gretig vooruit kijkt. "We nu elke twee, drie weken een wedstrijd waardoor het ritme steeds beter wordt en we hebben nog steeds een stijgende lijn te pakken." Over twee weken staat de volgende Nederlandse afspraak in de agenda, de Hellendoorn Rally "Het zal heel moeilijk worden om daar te winnen. Dennis Kuipers en Erik Wevers rijden daar allebei met WRC's, maar we willen in elk geval direct achter hen eindigen en wie weet, als ze een foutje maken..."

Uitslag ConXion Omloop van Vlaanderen:

1. van Woensel – Snaet Mitsubishi Lancer WRC 1.47.05,7
2. ten Brinke-Thierie Skoda Fabia R5 +1.33,0
3. Bergkvist-Sjoberg DS3 R5 +2.02,3
4. Debackere – Cokelaere Skoda Fabia R5 +2.32,1
5. Wevers – van Limpt Subaru Impreza WRC +4.19,4
6. Lietaer – Noppe Subaru Legacy RS +5.55,4
7. Pyck – Plancke Mitsubishi Lancer Evo. X +7.05,9
8. de Jong – Degandt DS3 R5 +7.07,8
9. Coene – De Duytsche Mitsubishi Lancer Ev. X +7.15,0
10. Boulat – De Busscher BMW M3 +8.59,6
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet