WRC

Rally WRC Duitsland: Wisselende omstandigheden in Duitsland

Na de proeven tussen de wijnranken op vrijdag gaat de Deutschland Rallye op zaterdag richting Baumholder. De strijd ging gelijk op maar aan de finish op zaterdag avond zagen we weer een bekende naam bovenaan: Sebastien Ogier. Dat hadden we al een tijdje niet gezien.

Tekst: Harry en Steven van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal

Ogier-1 Vijdag legde Ogier tussen de wijnranken de basis voor zijn zaterdagse resultaat

Op Baumholder, het gigantische oefenterrein van onder andere het Amerikaanse leger lag het grootste deel van de proevenkilometers. Drie korte proefjes van een kleine drie kilometer vormden de smaakmakers voor het talrijk aanwezige publiek. Twee superlange proeven van ruim veertig (!) kilometer vergden daartussen door het uiterst van de rijders. Twee landelijke proeven van elke een kleine 15 kilometer gaven een idee van wat er volgend jaar kan gebeuren met de proeven als de rally Trier verlaat.

Onder zwaar bewolkte omstandigheden gingen de rijders van start. Er was regen voorspeld voor de ochtend maar bij de eerst doorloop van de proeven bleef het grotendeels droog. Met uitzondering van een flinke zeer lokale bui die Neuville verraste. Hij had veel geluk want na een flinke glijpartij op een grasveld kon hij met minimaal tijdverlies de strijd voortzetten.

Lefebvre
Op de eerste run van de lange proef werden iedereen opgeschrikt door een zwaar ongeval van Stéphane Lefebvre. Hij had net een eerste en een tweede tijd gedraaid op de twee korte proeven toen het helemaal mis ging na zo'n twaalf van de ruim veertig kilometer lange proef. Rijder en navigator moesten beiden naar het ziekenhuis. Bijrijder Moreau is inmiddels geopereerd. Beide rijders moeten nog in het ziekenhuis blijven voor diverse medische tests, wel zeggen de medische bulletins dat er geen sprake is van levensgevaar. Wat er precies gebeurd is is niet duidelijk, maar in ieder geval raakte de equipe van de weg en raakte naar het lijkt, een beruchte 'hinkelstein'. Deze beton blokken zijn bedoeld om tanks in het gareel te houden maar als je die met een rally auto raakt is de schade groot. Na deze zware crash werd de proef geannuleerd, tijdens de tweede boucle later op de dag is hij wel weer gereden.

Zaterdagmiddag
Het verdere verloop van de wedstrijd stond volledig in het teken van de bandenkeuze. Er werd nogal wat gegokt en soms gewonnen en soms verloren. Uiteindelijk was het toch weer Sebastien Ogier die zijn Volkswagen naar de top van het klassement stuurde. Het nadeel van het als eerste starten wat hem gedurende de wedstrijden op onverhard tot wanhoop drijft, bestaat op asfalt niet. Door de bochten hier en daar te snijden en modder op de weg te gooien had Ogier dit keer zelfs voordeel van de regel die dicteert dat de kampioenschapsleider de eerste twee dagen het parcours moet openen. Naast zijn startpositie was het ook zeker zijn slimme bandenkeuze en ongekende talent om zijn banden te sparen, die hem dit resultaat brachten.

Sordo-1
Dani Sordo hield zich op de 'Panzerplatte' van legerplaats Baumholder teamgenoot Neuville van het lijf. 

Spannende finale
Zondag staan er nog vier proeven op het programma met een totale lengte van een kleine 70 kilometer. Is dat genoeg voor Ogier om de voorsprong van ruim 33 seconde vast te houden? De Fransman zal in ieder geval gebrand zijn om weer een keertje met de champagne te mogen spuiten. Voor de plaatsen twee tot en met vier is alles nog mogelijk. Het verschil tussen de nummer twee Mikkelsen en Thierry Neuville op de vierde plek is vier tellen. Het verschil tussen teammaatjes Sordo op drie en Neuville op vier, is slechts 0,4 seconde. Daar kunnen we dus nog wat strijd verwachten. De grote finale is live te zien vanaf ongeveer 12:00 uur op WRC+.

Tussenstand na dag 2 (zaterdag) in de ADAC Rallye Deutschland:
1. Ogier (VW) 2:02:10,5
2. Mikkelsen (VW) +33,4s
3. Sordo (Hyundai) +37,0s
4. Neuville (Hyundai) +37,4s
5. Paddon (Hyundai) +3m 33,9s
6. Østberg (Ford) +4m 06.4s




Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet