WRC

Rally WRC Italie: Abbring en Neuville terug waar zij thuis horen.

Na een uitstekende start op donderdagavond, waar hij een vierde tijd voor zich opeiste tijdens de openingsproef, ging het vandaag allemaal een stuk minder. Maar aan het einde van de dag toonde hij waar hij thuishoort: tussen de andere WRC deelnemers! In de kop ging de strijd vooral tussen Jari-Matti Latvala en Thierry Neuville. Op bijna elke proef wisselde ze elkaa aan de top af, maar aan het einde van de dag was de herboren Neuville de trotse leider.

Abbring06IT16rk-114 Na technische pech in de ochtend herstelde Abbring zich in de middag

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's PR

Nog voor de echte strijd was begonnen, was die voor onze landgenoot Kevin Abbring al weer over. Nog voor de start van de eerste proef van vandaag zorgde een gebroken cardanas ervoor dat alleen de voorwielen van zijn Hyundai nog werden aangedreven. Verder werkten de remmen van zijn voorwielen niet goed. De balans in de auto was dan ook ver te zoeken en met alleen voorwielaandrijving heb je in het Sardijnse stof niet zoveel te zoeken. Per proef verloor hij dan ook ongeveer 1,5 minuut op de leiders. Aan het eind van de ochtend loop was zijn achterstand dan ook opgelopen tot bijna 7 minuten. Na de middag was die achterstand gegroeid tot 8 minuut 17. Met andere woorden in de tweede doorloop verloor hij 1 minuut 18. Als hij dat vanmorgen ook had kunnen doen dan was zijn achterstand zo'n 2 minuut 36 en dat had een negende plaats opgeleverd vóór bijvoorbeeld Ott Tänak. Dat zou dan dus meer zijn waar Abbring thuis hoort. Uit zijn middagtijden bleek dat dan ook met tijden tussen de achtste en de 11e plaats. Daarbij moeten we niet vergeten dat Abbring na de teleurstelling van de ochtend er na de reparatie 's-middags wel weer even moest inkomen. Als hij de progressieve lijn van vanmiddag door kan zetten dan kan hij de komende dagen nog wat mooie dingen laten zien. Een topklassering zit er uiteraard niet meer in maar als hij regelmatig binnen de toptien kan blijven scoren toont hij ook waar hij toe in staat is en waar hij thuis hoort.

Neuville06IT16sv138
Thierry Neuville lijkt herboren en maakte optimaal gebruik van zijn startpositie met een eerste plek in de tussenstand

Strijd om de top
Ogier wordt ook in Italië weer geteisterd door zijn startpositie. Maar hij is niet van plan zich zomaar over te geven en hij meldt zich dan ook nadrukkelijk in de strijd. Maar tegen zoveel stof is zelfs Ogier niet bestand en hij kijkt tegeneen achterstand van 40 seconden aan op de leider. De strijd om het leiderschap gaat tussen Neuville en Latvala. Voortdurend wisselen ze van plek maar aan het einde van de dag trok Neuville aan het langste eind en hij staat fier aan de kop. Hij bracht zijn Hyundai i20 ruim elf tellen eerder aan de finish van de eerste dag dan Latvala zijn Volkswagen Polo. Belangrijkste uitvaller van vandaag was Hayden Paddon. Hij rolde de speciaal voor hem nieuw gebouwde i20 en moest de strijd staken.

02 2016-06-09 vwms wrc2016 06italien shakedown
Latvala was vol in de slag met Neuville maar trok voorlopig aan het kortste eindje.


Tussenstand na dag 1 van de Rally Italia Sardegna:

1. T. Neuville-N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) 1:14:03.2
2. J. M. Latvala-M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +11.1
3. S. Ogier-J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +40.3
4. A. Mikkelsen-A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +57.5
5. M. Østberg-O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +58.5
6. D. Sordo-M. Marti (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:18.6
7. U. Scandola-G. d'Amore (Škoda Fabia R5) +2:29.1
8. H. Solberg-I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +2:32.5
9. O. Tanak-R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +2:35.6
10. E. Lappi-J. Fern (Škoda Fabia R5) +2:39.2
24. K. Abbring-S. Marshall (Hyundai i20 WRC) +8:17.0

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet