Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally - NRK: Kuipers als snelste aan de finish, maar Van Loon wint ELE Rally

Het duurde lang, afgelopen nacht, voor de uitslag van de 52e ELE Rally definitief was. Een protest, een winnaar die zich tweede voelde; een anticlimax in de wedstrijd. De regels spraken, maar of dat ook recht deed aan de neergezette prestaties was de belangrijkste vraag na afloop van de wedstrijd. Zo kwam het dat niet Dennis Kuipers, maar Erik van Loon werd gehuldigd op het podium als winnaar van de rally. Zijn woorden, na afloop, waren veelzeggend. "Dit is absoluut niet hoe ik wil winnen."

ELE ASN-VL2

Tekst: Dre Galiart; Foto's: PR en Rally-eMag

Spannende start
Vrijdagavond startte de ELE Rally spannend. Een goed gevuld deelnemersveld met variatie en oude bekenden. Voor Nederlandse begrippen een affiche wat niet beter kon anno 2016. De rentree van Van Eldik en Ten Brinke in R5 Fabia's, een Luxemburgse S2000, een mix van Mitsubishi's, diverse R3T kanonnen en natuurlijk de WRC's van de hoofdrolspelers. Van die twee hoofdrolspelers, Kuipers en Van Loon, neemt laatstgenoemde het voortouw. Hij begint sterk op de eerste proeven en pakt de leiding. Lang laat Kuipers niet op zich wachten want op proef drie pakt hij zijn eerste scratch om niet veel later de leiding over te nemen.

Eerste foutje
Als Van Loon in de tweede boucle de leiding moet afstaan aan Kuipers staat de druk vol op beide rijders. De vraag is wie als eerste een fout maakt. Het blijkt Van Loon. Hij laat de auto afslaan en een bocht verder bezoekt hij ook nog eens het decor. De schade? Dertig seconden aan de broek en overduidelijk een 'vorentscheidung' in de wedstrijd. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht en 'hét foutje van de wedstrijd' lijkt een feit. Echter niet veel later draait het verhaal zich 360 graden om.

ELE ASN-VL1
Een foutje op vrijdagavond leek van Loon de overwinning te kosten...

Kuipers uit de wedstrijd geduwd?
Als alle hoofdrolspelers terugkeren in parc fermé is er schade aan de achterzijde van de Fiesta RS WRC van Kuipers. De stickers zijn verdwenen als door een mes eraf gevild. Kuipers zit met een teleurgestelde blik in zijn service en wil geen verklaring geven. Het gerucht gaat dat hij zonder benzine zou hebben gestaan, maar pas een dag later komt hij met het ware verhaal. "We kregen te maken met een elektrische storing, waardoor onze auto stilviel op de snelweg" verklaard Kuipers zaterdagavond. Een mededeelnemer duwde hem vervolgens uit deze benaderde positie en Kuipers bereikte wel het parc fermé. Toch lijkt hij zich op dat moment bewust van de mogelijke gevolgen.

Late ingreep
In de ochtend is de vraag of Kuipers verder kan. Dat blijkt het geval. Maar mag hij reglementair gezien ook verder? Er komt geen actie vanuit de wedstrijdleiding en dus lijkt de wedstrijd verder te gaan alsof er niets gebeurt is. Kuipers blijft sterk acteren, Van Loon verremt zich en de wedstrijd valt definitief in het slot. Tot... 20h00 uur 's avonds, als er ineens een uitsluiting van Kuipers bekend wordt gemaakt. Laat in de middag blijkt er toch nog rapport te zijn opgemaakt van het voorval. "Voor ons was het onder meer een kwestie van veiligheid, maar de wedstrijdleiding ziet dat blijkbaar anders", meent Kuipers, die verder niet al te diep op de situatie in wilde gaan.

ELE ASN-1
Dennis Kuipers vervolgde de rally op zaterdag nadat zijn auto vrijdag na de laatste proef stil viel. 

R5 naar de winst?
Als de uitsluiting is uitgesproken staat Erik van Loon ruim 1 minuut voor op de sterk acterende Bernhard ten Brinke in de Fabia R5. Nog twee proeven scheiden de deelnemers van een resultaat, als Van Loon een trage tijd neerzet op Sint-Oedenrode. Zou deze proef wéér scherprechter worden? Het gat met lijnenspecialist Ten Brinke is teruggebracht tot amper 25 seconden met enkel een industrieproef te gaan! Maar nee, het probleem van Van Loon beperkt zich tot een eenmalig uitgevallen lampenbak. Hij rijdt een solide laatste proef en mag naar het podium als winnaar. Daar reageert hij op de genomen maatregelen. "Er zal vast wel iets gebeurd zijn wat niet helemaal klopt, maar voor mij is hij (Dennis, red) absoluut de winnaar. Hij rijdt gewoon ontzettend hard en maakt geen fouten daar waar wij dat wel doen. Dan verdien je de zege", verklaard hij. Daarmee verschoof het gesprek over de extreme weersomstandigheden rondom Veldhoven naar de achtergrond en was de uitsluiting het gesprek van de dag.

ELE ASN-2
Op de voorlaatste proef maakt ten Brinke het nog spannend. 

N4 tegen R5 en lokale ervaring
Achter de WRC's is de wedstrijd wel lange tijd spannend. Bernhard ten Brinke (Fabia R5), Jasper van den Heuvel (Evo X) en Piet van Hoof (Evo IV) laten zien dat hun auto's uit verschillende tijden en klassen weldegelijk aan elkaar gewaagd zijn. Elk hebben ze zo hun malheur. Van den Heuvel rijdt lek, Van Hoof heeft een onwillig boutje wat hem zeeën aan tijd kost en Ten Brinke heeft ook een momentje van tijdsverlies. Die laatste verliest het minste, maar rijdt ook bijzonder sterk in zijn hagelnieuwe R5. "We hebben mooi gestreden met Jasper. Vorige week heb ik pas voor het eerst met de auto gereden. We hebben bijna geen foutjes gemaakt en ontzettend hard gereden. Met dan enkel één of twee WRC's voor je kan je niet anders dan heel erg tevreden zijn." liet Ten Brinke weten. Hij werd geklasseerd als tweede. Een plek beter dan een Van den Heuvel. Hij deed goede zaken voor de titel met de uitsluiting van Kuipers. "Ook zonder die lekke band hadden we Bernhard niet achter ons gehouden, dus we zijn hartstikke tevreden. Met onze Groep N hebben we op de proeven steeds een ontzettend leuke strijd gehad met Bernhard, Mark (Van Eldik, red) en Piet (Van Hoof, red). Bovendien zetten we nu een goede stap in de strijd om het Nederlands rallykampioenschap" aldus Jasper.

ELE ASN-5
Jasper van den Heuvel kon de WRC's en R5's net niet bijbenen maar deed wel goede zaken voor het kampioenschap.

Eldik back on track!
De grootste verrassing op de deelnemerslijst was toch wel Mark van Eldik. Hij kocht een Skoda R5 bij Wevers Sport en deed oude tijden herleven. "Gisterenavond wat onwennig gestart, maar al met al denk ik dat we redelijk goed gepresteerd hebben. Voor mij was het boven verwachting. We gingen steeds meer de limiet opzoeken. Vooral samen met Hein heb ik heel veel schik gehad" grijnsde Van Eldik. Later dit seizoen gaat hij, net als Ten Brinke, in de WK Rally van Duitsland starten. Maar er waren meer opvallende namen. Zoals de 207 S2000 van Luxemburger Steve Fernandes die met zijn achtste plaats algemeen de Euro Rallye Trophée domineerde.

ELE ASN-3
Publiekslieveling Mark van Eldik maakte zijn comeback in zijn kenmerkende dwarse stijl.

Bij de tweewiel aangedreven auto's was het een feestje van de Opel Adam R2 van Timo van der Marel. Hij versloeg opnieuw de auto's uit R3T in de persoon van Becx en Van Deijne en mag andermaal terugkijken op een puike wedstrijd. Roel van der Zanden won in de 350Z Challenge.

ELE ASN-4
Timo van der Marel joeg zijn 'beest' weer over de proeven, maar moest zijn meerdere erkennen in Becx. 





Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet