WRC

Rally WRC Portugal: Dag vol drama in Portugal

In de top van het klassement was er behoorlijk wat drama en ook bij de Nederlanders ging het niet goed. Zowel Kevin Abbring als Jim van den Heuvel haalden de finish van vandaag niet.

POR D1 Kevin
Kevin Abbring kwam vanochtend niet verder dan halverwege de tweede proef van vandaag.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Rally-eMag

Kevin
Op de eerste proef van vandaag ging het geheel volgens plan. Kevin Abbring en navigator Seb Marshall reden in een dicht bezet veld een elfde tijd. 0,8 Seconden achter Mads Østberg en 0,8 seconden vóór merkgenoot Thierry Neuville. Na de showproef van gisteravond die ook een elfde plaats had opgeleverd reed hij dus volgens plan midden in het WRC veld. Maar op de derde proef ging het mis. We spraken met Seb Marshall (Kevin was zijn inmiddels gerepareerde auto naar het parc fermé aan het brengen) "Alles ging heel lekker," aldus Marshall. "Alleen was er erg weinig grip. Maar midden in proef 3 (de tweede proef van vandaag) kregen we bij het insturen van een bocht ineens volle bak grip, waardoor we anders uitkwamen dan verwacht en we op een steen klapten. Daarbij brak de stuurarm. Of eigenlijk de bout die de stuurarm vasthoudt. We hebben een reserve-arm in de auto maar we kregen de bout niet los. Die had zich vast gewrikt. Uiteindeijk is het wel gelukt maar toen hadden we al veel tijd verloren en bovendien was er een lange verbindingsroute, dus zijn we uitgevallen. De auto is nu weer tip top in orde maar het is wel heel erg jammer. Gelukkig kunnen we morgen verder."

Jim
Jim van den Heuvel bracht het een stuk verder, maar ook hij kwam onverwachts een grote steen tegen. "We zaten in een volgas bocht naar rechts en ik zag de steen te laat. Daardoor en kon ik er niet meer omheen sturen. Na een flinke klap brak er een wiel af en was het over voor vandaag. Maar als alles goed gaat starten we morgen weer."

POR D1 Jim
Jim van den Heuvel kwam een stuk verder maar haalde ook de finish van vandaag niet.

Brand
Zoals gezegd was er ook in de top flink wat drama. De eerste die het slachtoffer werd was de winnaar van de vorige rally in Argentinië, de Nieuw Zeelander Hayden Paddon. Bij de tweede passage van een proef kwam hij in diepe sporen terecht waardoor hij net even uit balans gebracht werd. Hij schoot de weg af in een ravijn. Hij kwam tot stilstand in een bebost gebied. Helaas vatte de kurkdroge bosschages vlam en in no-time ontwikkelde zich een inferno waarin de Hyundai New Gen. i20 geheel uitbrandde. De twee rijders hadden de auto gelukkig toen al lang verlaten maar hun auto is waarschijnlijk total loss. Niet lang nadat Paddon van de weg raakte gebeurde Ott Tänak het zelfde. Niet ver van het nog brandende wrak van de Hyundai kwam ook hij tot stilstand. Ook Tanak en zijn bijrijder konden de auto geheel ongedeerd verlaten. Nog even dreigde er ook brandgevaar voor hun auto maar te hulp gesnelde mensen die in de buurt woonden kregen de brand met behulp van nogal primitieve middelen onder controle. Ook Latvala had pech op deze proef. Hij klapte daar in een gat en verspeelde in een keer alle olie van zijn stuurbekrachtiging. Behoorlijk verhit haalde hij de finish maar verloor wel flink wat tijd.

Meeke aan kop
Kris Meeke kwam onbeschadigd door alle problemen die de proeven opleverden en mag vanavond als leider in het klassement gaan slapen. Hij heeft een voorsprong van dik een halve minuut op Ogier die weer de gehele dag als baanveger diende voor de andere rijders.

POR D1 Meeke

Tussenstand Rally van Portugal na dag 1:
1. K. Meeke-P. Nagle (Citroën DS3 WRC) 1:28:53.3
2. S. Ogier-J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +31.9
3. D. Sordo-M. Marti (Hyundai New Generation i20 WRC) +37.3
4. A. Mikkelsen-A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +52.3
5. T. Neuville-N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:12.2
6. S. Lefebvre-G. Moreau (Citroën DS3 WRC) +1:33.5
7. M. Østberg-O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +1:46.0
8. E. Camilli-B. Veillas (Ford Fiesta RS WRC) +1:49.7
9. J. M. Latvala-M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +3:50.9
10. P. Tidemans-J. Andersson (Skoda Fabia R5)

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet