ERC

Rally - ERC: Verrassende winnaar Acropolis Rally

Het ERC wordt dit seizoen gedomineerd door twee mannen, regerend kampioen Kajetan Kajetanowicz en Alexey Lukyanuk. Zo nu en dan is er een lokale held die het de twee lastig kan maken, zoals Craig Breen in Ierland, maar over het algemeen bepalen de twee Oost Europeanen wie er wint. Zo ook in Griekenland, toch?

ASN ACR-3
New kid on the block, Ralfs Sirmacis makte zijn debuut in een R5.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto: PR FIA ERC

Een aantal jaar geleden zorgde de Griekse crisis ervoor dat de Acropolis Rally niet meer kon voldoen aan de strenge normen van het WRC. De rally bleef wel bestaan maar 'degradeerde' naar het ERC, waar het tot nu toe een succesnummer is gebleken. Nog altijd maakt het ruige terrein de rally tot een slijtageslag en meer dan waar da nook geldt hier het adagio "Om als eerste te finishen, moet je eerst finishen." ERC Klassementsleider Kajetanowicz kwam hier al snel achter. Al op de eerste proef sneed hij een langzame bocht iets te doen waardoor hij van de weg raakte. Doordat de auto bovendien op zijn dak lag duurde het veertien minute alvorens hij zijn weg kon vervolgen. Er kon een streep door de eerste favoriet.

ASN ACR-2 Leider in het kampioenschap Kajetanowicz lag al snel op zijn dak.

Het was vervolgens echter niet Lukyanuk die er met de leiding vandoor ging maar de jonge Let Ralfs Sirmacis. Vorig jaar reed hij nog in een Peugeot 208 R2 bij de ERC Juniors en in Griekenland maakte hij zijn debuut in een R5 auto (Skoda Fabia). Hij verraste vriend en vijand door op de openingsproef brutaal de leiding te pakken en deze de rest van de dag niet meer af te staan. Een lekke band zorgde er bovendien voor dat Lukyanuk een halve minuut verloor waarna hij ook nog een tijdstraf moest incasseren voor een valse start. Lukyanuk was gedurende de dag wel de snelste, maar kon maar mondjesmaat dichterbij Sirmacis komen. Een gebrek aan ervaring brak Sirmacis echter op toen hij niet voorzichtig genoeg omsprong met zijn banden. Het ruige terrein eiste haar tol en aan de start van de laatste proef van de dag zag het rubber van Lukyanuk er beduidend beter uit. Op die laatste proef was door de regen het stof veranderd in modder, wat het nog meer in het voordeel van Lukyanuk. De Rus zette dan ook de snelste tijd neer en naderde zijn Letse rivaal tot op 8 seconden. Als klap op de vuurpijl werd de memorabele eerste dag afgesloten met het terugdraaien van de tijdstraf van Lukyanuk die daardoor met een voorsprong van 2 seconden kon gaan slapen.

ASN ACR-1
Een kapotte draagarm verstoorde Lukyanuk's kansen op de overwinning.

Ook op de slotdag was het nog niet gedaan met het Griekse drama. Lukyanuk en Sirmacis streden vrolijk verder om de overwinning tot een gebroken draagarm roet in het eten gooide voor Lukyanuk. De Rus verloor 17 minuten en viel ver terug in het klassement. Zo kon Sirmacis uiteindelijk onbedreig de laatste drie proeven rijden op weg naar zijn eerste overwinning in het ERC. Een overwinning die extra zoet smaakte omdat het zijn eerste wedstrijd in het ERC was met een top auto, het talent is duidelijk aanwezig. De twee kampioenschapskemphanen Kajetanowicz en Luyanuk reden de wedstrijd wel uit maar konden met slechts een handvol punten naar huis met respectievelijk een achtste en tiende plaats.

Einduitslag Acropolis Rally
1. Sirmacis – Simins Skoda Fabia R5 2.53.12,5
2. Athanassoulas – Panayiotounis Skoda Fabia R5 +2.10,3
3. Tarabus-Trunkat Skoda Fabia R5 +2.42,4
4. Jeets-Toom Skoda Fabia R5 +5.41,9
5. Chuchala-Dymurski Subaru Impreza STi +8.19,9
6. Koltun-Pleskot Ford Fiesta R5 +9.11,1
7. Kasperczyk-Syty Ford Fiesta R5 +10.40,4
8. Kajetanowicz-Baran Ford Fiesta R5 +13.58,1
9. Rios-Vargas Pena Mitsubishi Lancer Evo X +20.09,6
10. Lukyanuk-Kapustin Ford Fiesta R5 +20.15,5
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet