WRC

Rally WRC Argentinië: Paddon verslaat Ogier in direct gevecht

De Rally van Argentinië staat bekend om zijn onvoorspelbare uitslagen. Vorig jaar was het Kris Meeke die zijn eerste WK overwinning binnenhaalde. Dit jaar leek Paddon hetzelfde te doen. Na de eerste dagen stond hij bijna een halve minuut voor op zijn naaste belager. Dat was wél Sebastien Ogier, de meester in Power Stages en de man die in Argentinië nog nooit gewonnen heeft en die deze rally dus graag aan zijn collectie wilde toevoegen. Zeker omdat het de enige WK rally van het huidige seizoen is, die hij nog nooit op zijn naam heeft weten te schrijven.

P-20160424-00833 News

Een combinatie om rekeningmee te houden: De Hyundai New Generation i20 en Hayden Paddon

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR


Na de eerste passage van El Condor, de proef die later op de dag de PowerStage zou zijn, leek Paddon's lot beslist. Een kleine acht seconden verloor hij daar op zijn Franse kwelgeest. Zijn gezicht stond op onweer. Zijn auto bleek een aantal malen afgeslagen te zijn. Een reset bracht de i20 weliswaar weer snel op gang maar het helpt natuurlijk niet voor een goede tijd. Op de daaropvolgende Mina Clavero proef, van ongeveer 22 kilometer verloor hij nog een keer 20 seconden. Voor de start had hij nog 2,6 seconde over van zijn voorsprong.

Niemand geloofde er op dat moment nog in, inclusief Paddon zelf. Maar op de een of andere manier ligt de proef toch goed voor de Hyundai. Dani Sordo vloog over de proef en reed een prachtige tijd. Even later kwam Ogier over de proef en hij bleek langzamer dan Sordo! Paddon wist dat allemaal niet want er mag geen communicatie tussen team en rijder zijn tijdens de proeven. Paddon had dus maar één stand: voluit. Het resultaat was er, hij reed de proef maar liefst 53 seconden sneller dan tijdens de eerste passage. Hij verpletterde daarmee ook de tijd van Ogier en was maar liefst bijna 12 seconden sneller. Een duidelijker bewijs had hij niet kunnen leveren: hij had in een rechtstreeks gevecht gewonnen. Jammer voor Hyundai was dat Paddon deze keer niet voor het A team reed. Nu gingen de punten voor de overwinning naar het Hyundai Mobis team. Paddon zelf deed wel heel goede zaken. Hij haalde de volle winst, inclusief de bonuspunten voor de PowerStage waren dat er 28. Met dit resulatta staat hij nu achter Ogier op de tweede plaats in het kampioenschap.

P-20160424-00046 News Ogier was deze keer niet de snelste op de PowerStage!

Startvolgorde
Op zaterdagavond klaagde Ogier weer eens over de startvolgorde. Met name op zaterdag had hij veel tijd verloren door zijn slechte startpositie. Wellicht heeft hij gelijk maar voor de spanning in de wedstrijd was het heel mooi. Al meerdere keren blijkt dat de zondag er echt nog toe doet. In Portugal moet hij weer als eerste over de stoffige paden van de proeven daar. Maar zijn grootste belager op dit moment Hayden Paddon moet vlak achter hem starten. Dus dat maakt de strijd weer wat gelijker. Eén ding is zeker helemaal gelijk wordt het nooit, iemand moet bloeden voor de veranderende situatie tijdens een proef. En ondanks zijn handicap Ogier staat de superieure Fransman nog steeds ruim aan de leiding in het kampioenschap.

Pechvogel
Grootste pechvogel van deze rally was Jari-Matti Latvala. Zaterdag viel hij in leidende positie uit doordat het bovenste bevestigingspunt van een veerpoot losschoot, na een onzacht aanraking met een steen. Daardoor vloog de onbestuurbare Polo van de weg en over de kop. Na een hele hoop werk was de wagen zondagmorgen weer rijklaar. Maar opnieuw ging het mis. Nu was het aan de andere kant, maar weer brak er iets in de wielophanging/ stuurinrichting. Een nood operatie op de proef lukt net binnen de tijd en de waggelende Polo kon toch naar de finish. Een weekend om snel te vergeten voor de Fin.


156793 Ostberg04ARG16rk039
Beste man bij M-Sport was Mads Ostberg. Hij kwam nooit echt lekker op gang, en eindigde net na de toppers. 

Volgende ronde
De volgende ronde is de Vodafone Rally van Portugal van 19 tot 22 mei. Dit wordt de eerste wedstrijd voor onze landgenoot Kevin Abbring van dit jaar. Hij rijdt daar in een 'oude versie' van de Hyundai i20 voor het Hyundai Mobis team. Hij wordt daar teammaat met Thierry Neuville, die voor deze wedstrijd in het B team werd ingedeeld. 

Eindstand YPF Rally Argentina
1. H. Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) 2:54:45.6
2. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +14.3
3. A. Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +1:05.2
4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:17.1
5. M. Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +4:56.7
6. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) +9:29.5

Tussenstand WK rijders na 4 van de 14 wedstrijden
1. Ogier 96 punten
2. Paddon 57
3. Østberg 52
4. Mikkelsen 48
5. Sordo 44
6. Latvala 27

Tussenstand WK constructeurs na 4 van de 14 wedstrijden
1. Volkswagen Motorsport 117
2. Hyundai Shell WRT 81
3. M-Sport WRT 62
4. Hyundai Motorsport N 49
5. DMACK WRT 30
6. Jipocar Czech National Team 6
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet