WRC

Rally WRC Argentinië: Nieuw Zeeland vs Frankrijk

Nee we hebben het hier niet ineens over een rugby wedstrijd. We hebben het over de finale van de Rally van Argentinië. Voorafgaand aan die finale leek het allemaal voorspoedig te verlopen voor Jari-Matti Latvala. Maar proef veertien gooide roet in het eten. Latvala ging eraf en Paddon was de nieuwe leider. Aan het einde van de dag had hij een voorsprong op Ogier van net geen 30 seconde. Zou dat genoeg zijn voor de resterende drie proeven van zondag? Dat is nog niet te zeggen maar er ligt een mooie rallyfinale in het verschiet, tussen Nieuw Zeeland en Frankrijk! 

Paddon04ARG16sv173
Hayden Paddon met zijn Hyundai New Geneation i20voor Nieuw Zeeland 

Tekst: Harry van Veenendaal 
Foto's: PR

Het nadeel van de eerste staartpositie bleek vooral in de ochtend. Ogier verloor nogal wat tijd. Maar de spanning bleef te snijden. Latvala was snel en zat in een goed ritme maar Hayden Paddon gaf zich niet zomaar gewonnen. Op de eerste twee proeven van de dag was Paddon sneller dan zijn Finse tegenstander. De tweede van die twee proeven was de eerste run van de Los Gigantes - Cantera el Condor proef daar was Paddon ruim 2,5 seconde sneller dan Latvala. De achterstand van Paddon slonk hiermee tot een kleine zeven tellen. Maar de volgende twee proeven waren weer voor Latvala.

Latvala's misère
Met ruim 14 tellen voorsprong startte hij voor de tweede keer op de Los Gigantes proef. Het ging heel snel maar ergens halverwege de proef raakte hij aan de binnenkant van een lang doordraaiende flauwe bocht een steen. Daardoor brak de voorwielophanging aan die kant. De Polo raakte uit balans en ging, in plaats van de bocht te volgen, rechtdoor. Daar tikte het linker voorwiel een andere steen aan en de auto begon te rollen. Aan de kant van de weg bleef de zwaar beschadigde staan. Op de wielen dat wel, maar verder rijden was geen optie. Gelukkig konden Latvala en bijrijder Antilla ongedeerd uitstappen, maar de strijd was gestreden. De halve finale tussen Finland en Nieuw Zeeland was een overwinning voor Nieuw Zeeland geworden. Of de Finse equipe weer mag starten voor de slotdag is op het moment van schrijven nog niet bekend. Dat hangt af van een medische keuring. Na een dergelijk stevige klapper is het standaard procedure dat de rijders medisch worden onderzocht. Ook de staat van de rolkooi van de auto wordt minutieus onderzocht. Als daar een knik of andere vervorming wordt geconstateerd, dan keuren de FIA keurmeesters de auto af. De kans dat alles in de auto nog goed zit lijkt erg klein.

ARG Og day2 En Sebastien Ogier met zijn Volkswagen Polo voor Frankrijk in de achtervolging

Finale
Zondag dus de finale van deze Argentijnse thriller. Ruim 55 kilometer voor Ogier om zijn jongere tegenstander te pakken. Evenzovele kilometers voor de Nieuw Zeelander om zijn eerste WK zege binnen te hengelen. De ultieme krachtmeting tussen de gevestigde wereldkampioen en het aanstormende talent. De eerste proef van zondag is El Condor. Deze proef wordt aan het einde van de dag nog een keer gereden, dan als PowerStage. Beide proeven van ruim 16 kilometer kun je live volgen via WRC+. Om 14:00 uur Nederlandse tijd begint de eerste uitzending, de finale begint om 17:00 uur. De tussen liggende proef is Mina Clavero met zijn bijna 23 kilometer ook niet bepaald 'een zondagse wandeling in het park'.

Laatste nieuws: Latvala toch van start.
Jari Matti Latvala is zondagmorgen als derde rijder vertrokken uit het Parc fermé en zal dus, in tegenstelling tot de verwachting, toch meedoen aan de finale. Hoogstwaarschijnlijk gaat hij proberen de vorm van zaterdag weer op te pakken en een gooi doen naar de drie bonuspunten die klaar liggen voor de winnaar van de PowerStage.

ARG Og Pa day2
De hoofdrolspelers in beeld: Links Ogier en naast hem met microfoon Hayden Paddon.

Tussenstand na dag 3 (zaterdag)

1. H. Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) 2:54:45.6
2. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +29.8
3. A. Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +44.3
4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:02.0
5. M. Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +3:46.2
6. M. Ligato / R. Garcia (Citroën DS3 WRC) +8:13.1
7. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) +8:17.9
8. H. Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +8:17.9
9. E. Camilli / B. Veillas (Ford Fiesta RS WRC) +9:00.3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet