ERC

Rally - ERC: Slijtageslag in Ierland

Het was er één om je vingers bij af te likken, de inschrijvingslijst van de Circuit of Ireland, de tweede ronde van zowel het European Rally Championship als het British Rally Championship. Beide kampioenschappen zijn sterk bezet met een keurcorps aan R5's, bestuurd door begenadigd piloten. In Ierland troffen ze elkaar tijdens een gezamenlijke ronde van de beide kampioenschappen.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Naast de kemphanen uit de beide kampioenschappen verscheen ook Craig Breen aan de start. De Ier reed vorig jaar nog het Europees Kampioenschap en won toen zijn thuisrally. Dit jaar komt hij in geselecteerde wedstrijden van het WRC aan de start voor het officiële Citroën team maar maakte hij voor een keer weer de uitstap naar het ERC om zijn overwinning van een jaar terug te verdedigen. Makkelijk zou het niet worden met tegenstand uit het ERC van Kajetan Kajetanowicz en Alexey Lukyanuk en uit het BRC onder andere Elfyn Evans en Fredrik Ahlin.

ERC COI-1 Craig Breen verruilde zijn DS3 WRC voor een R5 variant in een poging zijn overwinning van vorig jaar te verdedigen.

Lukyanuk kwam als leider in het ERC klassement naar Ierland na de eerste wedstrijd op Gran Canaria te hebben gewonnen. Hij haalde echter het startpodium niet eens toen hij in een laatste test voor de wedstrijd hard van de weg ging en zijn Fiesta dermate beschadigde dat deze niet voor de start kon worden gerepareerd. Ook op de shakedown en qualifying stage ging het er ruig aan toe, zo liep ook Robert Consani de nodige schade op toen hij op hoge snelheid spinde. De toon voor de wedstrijd werd ook direct gezet. Op de korte proef denderde Elfyn Evans vijf seconden sneller over het asfalt dan zijn concurrenten. De Welshman is dit jaar 'gedegradeerd' uit het WRC team van M-Sport maar komt nog geregeld aan de start in het WRC-2, waar hij alles wint, evenals het BRC waar hij ook de eerste wedstrijd won.

ERC COI-3
Elfyn Evans vloog over de proeven maar mechanische problemen weerhielden hem van de ereplaatsen. 

Op de eerste twee proeven zet Evans zijn opmars voort en loopt al snel uit ten opzicht van Breen en Kajetanowicz, de 'best of the rest'. Een proef later slaat het noodlot echter toe wanneer hij met een mechanisch euvel de strijd moet staken. Het duel Evans-Breen eindigt dus helaas al veel te vroeg. Gelukkig is er een Pool die zich ook niet zomaar gewonnen geeft. Breen is aanvankelijk de snelste van de twee, maar kan niet echt weglopen van Kajetanowicz. Aan het eind van de dag ligt Breen 25 seconden voor Kajetanowicz. Op zaterdag is het beeld echter omgekeerd. Breen worstelt met zijn bandenkeuze en gestaag komt Kajetanowicz dichterbij. Met nog vier proeven te gaan is het gat terug gebracht tot 10 seconden. Breen loopt vervolgens weer iets uit maar op de twee-na-laatste proef raakt hij en steen verliest wederom tijd, zijn voorsprong krimpt tot 5 luttele seconden. Het mag echter niet baten voor Kajetanowicz, Breen gaat er nog eens goed voor zitten verslaat zijn rivaal op de laatste twee proeven om zo voor de tweede keer in successie de Circuit of Ireland te winnen.

ERC COI-2
Hij kwam dichtbij, maar Kajetanowicz moest toch zijn meerdere erkennen in Craig Breen. 

Einduitslag Circuit of Ireland:
1. Breen-Martin Citroën DS3 R5 1.54.16,1
2. Kajetanowicz-Baran Ford Fiesta R5 +10,6
3. Fisher-Noble Ford Fiesta R5 +56,4
4. Moffett-Rowan Ford Fietsa R5 +1.40,1
5. Greer-Riddick Citroën DS3 R5 +2.07,0
6. Bogie-Rae Skoda Fabia R5 +2.55,6
7. Wright-Fulton Ford Fiesta R5 +4.36,1
8. Cave-Morgan Ford Fiesta R5 +4.51,1
9. McGonigle-Geaney Skoda Fabia S2000 +5.52,2
10. Koltun-Pleskot Ford Fiesta R5 +6.26,2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet