Nederlandse Rally Kampioenschap

Rally: Dubbele primeur bij Zuiderzeerally

Tijdens de vorige week verreden Zuiderzeerally was er een dubbele primeur voor de vaderlandse rallysport. Voor het stonden er in Nederland een Peugeot 208 T16 en een Toyota GT86 CS R3 aan de start.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

ZZR Primeurs-1 De Duitser Christian Riedemann bracht de Peugeot 208 T16 voor het eerst naar Nederland. 

Peugeot
De compacte opzet van de Zuiderzeerally was precies waar Christian Riedeman naar op zoek was ter voorbereiding op zijn campagne in het Duits kampioenschap. Ondanks dat navigatrice Lara Vanneste wegens verplichtingen in Frankrijk afwezig was, wist Riedemann toch de nodige kennis op te doen van zijn nieuwe rallywapen voor 2016, de Peugeot 208 T16. De wedstrijd begon zeer teleurstellend voor Riedemann die al op proef drie met problemen te kampen kreeg. "We begonnen rustig aan de wedstrijd om de auto en het parcours te leren kennen. We reden op 80 procent maar zaten toch al vrij dicht achter de Nederlandse toppers. Dat stemde dus tevreden. Helaas verloren we op proef alle stroom in de auto waardoor we niet verder konden."

Gelukkig voor de Duitser bestond de Zuiderzeerally dit jaar uit maar liefst drie evenementen en kon hij zich nog inschrijven voor de Zeebodem Short Rally die 's-avonds op het industrieterrein verreden werd. "Dergelijke proeven, met een 'rundkurs' met meerdere auto's in de baan hebben we in Duitsland ook vaak, dus dit is wederom een goed testmoment." De Short rally verliep een stuk beter voor Riedemann, hij won met overmacht en deed de nodige kennis op over de Peugeot.

ZZR Primeurs-2 Voor het eerst in Nederland, de brute Toyota GT86 CS R3

Toyota
Waar de Peugeot al wat langer op de rallypaden is te bewonderen, is de Toyota GT86 CS R3 nog een stuk nieuwer. De legendarische naam (in de jaren 80 een berucht 'drift' wapen in Japan en in de jaren 90 een icoon geworden door de anime 'Initial D') werd in 2012 nieuwe leven ingeblazen door Toyota. Er volgde al snel geruchten dat er een rallyversie in de maak zou zijn en in 2014 stuurde Isolde Holderied het eerste prototype als voorloopauto over de proeven van de Deutschland Rally. Inmiddels is de auto ook beschikbaar voor particuliere rallyrijders die net even wat anders willen. Waar de meeste moderne rallyauto's gebaseerd zijn op compacte hatchbacks is de GT86 een echte sportcoupé (met achterwielaandrijving) en daarmee een bijzondere verschijning op de klassementsproeven.

Vorige week maakte de auto dus haar debuut op de Nederlandse rallypaden, met Gerben Heisterkamp achter het stuur. Uitkomend in hetzelfde team als winnaar Dennis Kuipers waren de verwachtingen hooggespannen. Tijdens de Zuiderzeerally Short Rally eindigde Heisterkamp nog ietwat teleurstellend als 14e, maar 's-avonds tijdens de Zeebodem Short Rally werd duidelijk dat er snel progressie wordt geboekt toen de equipe als zesde eindigde.
Er zijn geruchten dat de Toyota GT86 dit jaar nog vaker in Nederland aan de start staat bij enkele van de grote wedstrijden. Zolang er niets bevestigd is blijft het afwachten, maar de gedacht van de achterwielaandrijver op de onverharde proeven van bijvoorbeeld de ELE of Hellendoorn rally is erg aantrekkelijk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet