ERC

Rally - ERC: Teleurstelling voor Kobus bij ERC opener

Het European Rally Championship (ERC) had eigenlijk al in februari van start moeten gaan tijdens de Rally Liepaja in Letland. Een gebrek aan sneeuw zorgde er echter voor dat die wedstrijd geen doorgang kon vinden. Hierdoor werd de Rally Islas Canarias (beter bekend onder haar oude naam, de Rally El Corte Ingles) gepromoveerd tot seizoensopener.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: FIA ERC

Het ERC lijkt dit jaar een tweestrijd te gaan worden tussen verdedigend kampioen Kajetan Kajetanowicz en Alexey Lukyanuk. Op Gran Canaria kregen ze echter te maken met geduchte concurrentie. Naast de gebruikelijke lokale helden maakte namelijk ook de voor het WRC team van M-Sport uitkomende Mads Ostberg zijn opwachting. De Noor maakte dit jaar de switch van Citroën naar Ford en maakt van de gelegenheid gebruik om de Fiesta beter te leren op asfalt. Normaliter rijdt hij in de WRC variant maar aangezien deze niet zijn toegestaan in het ERC maakte hij voor deze wedstrijd gebruik van een R5 versie van de Fiesta.

ASN ERC Canarias-4 Mads Ostberg verruilde een weekend het WRC voor het ERC 

Eén dapper Nederlands team trok naar de Canarische Eilanden om in al dit geweld de strijd aan te gaan. Hermen Kobus en Erik de Wild hebben dit jaar een internationaal programma met onder andere drie wedstrijden in het ERC. In het sterke deelnemersveld, met 15 R5 auto's, zal Kobus een steile leercurve moeten laten zien om zich het moeilijke parcours meester te maken "Het parcours is bovendien ongelofelijk bochtig. Het langste rechte stuk is hooguit 200 meter. De meeste bochten volgen elkaar heel snel op. En, het weer op de Canarische Eilanden zal ook een heel bijzondere rol spelen, want je kan op een proef van 10 km heel uiteenlopende omstandigheden hebben." Desondanks is de Nederlander vol goede moed en spreekt hij gretig zijn doelstelling uit "Ik mik voluit op een plaats in de top 5." Met een zesde tijd op qualifying stage zit hij daar niet eens ver uit de buurt.

ASN ERC Canarias-1
Hermen Kobus mikt vooraf op een plek in de top vijf.

Bij de start van de wedstrijd zijn alle ogen op Mads Ostberg gericht, hoe goed is deze WRC coureur in vergelijk met de ERC rijders? Goed, zo blijkt. Ostberg wint de qualifying stage nipt en grijpt op de eerste proef ook direct de leiding. Vanaf dan neemt Kajetanowicz echter het heft in handen. De Pool wint proeven op rij maar kan niet echt grote stappen zetten doordat het verschil met Ostberg telkens minimaal is. De Noor heeft last van niet goed functionerende remmen, best vervelend gezien de constatering van Kobus dat we hier met een uitermate bochtig parcours te maken hebben. Op de slotproef van de eerste dag gaat het definitief mis voor Ostberg. In een snelle bochtencombinatie verremt hij zich waarna de Fiesta hard op de vangrail klapt met een gebroken achterwielophanging als gevolg, exit Ostberg.

ASN ERC Canarias-2
Kajetanowicz houdt de druk er op bij Ostberg en wint de meeste proeven van de eerste dag.

Vlak achter de strijd om het eremetaal begon Kobus sterk aan zijn wedstrijd met een zesde tijd op de eerste proef. Een klein foutje op proef, waarna hij een paar keer moest steken alvorens verder te komen was slechts een klein smetje op een verder mooie dag. Deze werd besloten op de zesde plaats, met alle zicht op het vooraf gestelde doel om de top vijf te halen. De strategie voor de slotdag was ook goed "We hadden de intentie om in de tweede ronde het tempo te verhogen. Omdat het onze keer hier is, moeten we de eerste boucle gewoon een strak tempo rijden." Het zou een iets te strak tempo blijken. Op de tweede proef van de dag ging het mis. Een serie opvolgende bochten bleek Kobus iets te machtig waarna de Skoda frontaal op een boom klapte. Kobus en de Wild kwamen gelukkig beide met de schrik vrij, maar de Skoda raakte zwaar beschadigd. Niet alleen betekende dit einde wedstrijd, de schuiver heeft ook gevolgen voor de rest van het seizoen "We rijden zonder verzekering, dus dit is een drama. Voor we aan een volgende wedstrijd denken zullen we eerst de Fabia moeten herstellen. Onze deelnames aan de TAC Rally en Rally de Wallonie mogen we al schrappen vrees ik..."

ASN ERC Canarias-5
Het leek zo'n mooi debuut te worden op Gran Canaria, maar een boom gooit roet in het eten voor Kobus en de Wild.

Vooraan lijkt Kajetanowicz op weg naar de zege totdat twee lekke banden roet in het eten gooien. Twee proeven op rij moet hij dertig seconden inleveren op zijn Russische concurrent. Dit blijkt zelfs voor de snelle 'Kajto' te veel en hij besluit dan ook geen risicovolle alles of niets poging in te zetten neemt genoegen met de tweede plaats en belangrijke bijbehorende punten.

ASN ERC Canarias-3
Lukyanuk slaat de eerste slag in de strijd om de ERC titel en pakt de winst in de Rally Islas Canarias.

Einduitslag na 12 proeven:
1. Lukyanuk – Arnautov Ford Fiesta R5 2.13.52,4
2. Kajetanowicz – Baran Ford Fiesta R5 +32,7
3. Monzon – Deniz Citroën DS3 R5 +1.18,7
4. Perez Suarez – Lopez Ford Fiesta R5 +1.07,1
5. Chuchala – Dymurski Subaru Impreza STi +5.57,3
6. Koltun – Pleskot Ford Fiesta R5 +6.17,0
7. Consani – Vilmot Peugeot 208 T16 +7.19,6
8. Puskadi – Godor Skoda Fabia R5 +8.00,0
9. Pernia – Garcia Renault Clio R3T +8.26,2
10. Kasperczyk – Syty Ford Fiesta R5 +8.37,0

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet