WRC

Rally WRC Mexico: Latvala controleert

Zonder een fout te maken controleerde Latvala zaterdag de wedstrijd. Hij maakte optimaal gebruik van zijn startpositie maar had ook steeds de juiste bandenkeuze. Soms betekende dat een bizarre mix van harde en zachte banden soms alleen hard of juist alleen hard maar steeds de juiste. Met uitzondering van de korte showproefjes waar hij een paar tienden liet liggen won hij alle proeven. Ogier gehandicapt door zijn startpositie kon daar weinig aan doen. Hij bleef aan de top mee draaien maar een ontketende Latvala was hem te veel. "Ik stop nu met aanvallen," meldde hij halverwege de middag. Maar Ogier stopt nooit, dus we kunnen op zondag nog wel een aanval verwachten, zeker voor de punten op de PowerStage. "Dat beaamde hij: "Voor de PowerStage ga ik nog wel een poging doen de extra punten te pakken!"

vw-20160304-5811
Latvala was zaterdag weer iedereen te snel af


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

De volgers
In het veld achter de twee leiders gebeurt van alles. Eric Camilli schiet weer van de weg en mist nog ervaring op deze proeven maar meer verontrustend is Neuville. Hij kwam vol zelf vertrouwen naar Mexico maar ging er op de eerste dag af. Op zaterdag ging het opnieuw mis. Na een tweede tijd op Ibarilla, de eerste proef van de dag, ging het mis op Otates. Niet ver van de finish raakte hij in een bochtig stuk het spoor bijster. Op hoge snelheid ging hij van de weg, en bleef op een rotspunt hangen. Beide rijders moesten voor medische checks naar het ziekenhuis maar werden gelukkig in orde bevonden, maar zijn wedstrijd was voorbij. Ook Mikkelsen ging eraf. Op de tweede run van Otates was hij vol in de aanval om Dani Sordo te verschalken. Na ruim 30 kilometer was een momentje concentratie verlies zorgde ervoor dat hij een note iets te laat oppakte. Toen hij zich dat realiseerde was daar een grote steen die hem uit de wedstrijd gooide. Met proeven van 30, 40 en meer kilometers in zomerse temperaturen kan dit gebeuren. Dit is het typische gevaar van Mexico.

Sordo03JP16cm701
Dani Sordo op koers naar een derde podiumpositie in drie wedstrijden voor Hyundai

De finale op zondag

Latvala heeft een voorsprong van ruim anderhalve minuut. Met nog 96 kilometer van competitie heeft hij dus een seconde per kilometer voorsprong. Als hij geen pech krijgt moet dat genoeg zijn. Het verschil tussen Ogier en Latvala is normaal gesproken geen seconde per kilometer. Maar je het is niet voorbij, voor het voorbij is. Latvala onder druk kan soms vreemde fouten maken. Maar in Mexico straalde hij veel zelf vertrouwen uit en wij zetten (een beetje van) ons geld op de Fin. Maar Ogier blijft alert en zal elk foutje genadeloos afstraffen. Het wordt nog een spannend middagje en om 18:00 uur onze tijd kunnen we de ontknoping zien tijdens de PowerStage die dan uitgezonden wordt via WRC+

154469 Ostberg03MEX16cm039-2 Mads Ostberg probeert zijn vierde plaats te verdedigen. Hij zit in een Hyundai sandwich tussen Sordo die 1 minuut voor hem ligt en Paddon 2 minuten achter hem.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet