WRC

Rally WRC Mexico: Latvala ontketend

Vooraf wisten we al dat Ogier het zwaar zou krijgen op de Mexicaanse proeven. Juist in Mexico is het nadeel van als eerste starten het grootst. Door de losse gravel verdampt veel grip en Ogier gaat als eerste van start en veegt de gravel voor volgende auto's netjes weg. Hoe verder je achter Ogier start, hoe beter de weg er bij ligt. Jari Matti Latvala maakt daar dankbaar en kundig gebruik van tijden de eerste echte dag van de Rally Mexico.


vw-20160305-5847
Latvala is energiek op weg naar de dagprijs


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR


Tot het uiterste getergd stond de Fin aan de start. De eerste twee wedstrijden hadden hem nul punten opgeleverd en hij start dus relatief ver in het veld. In Mexico is dat dus een voordeel en hij maakt daar volop gebruik van. Van de zeven proeven die vrijdag werden verreden won hij er vijf. De korte stadsproef in Léon en één van de twee superspecials moest hij zijn meerdere erkennen in respectievelijk Mikkelsen en Ogier. Voor de andere proeven had hij kennelijk de goede mix van startpositie en de zeer belangrijke banden keuze. Het resultaat was dat hij aan het einde van de dag ongenaakbaar aan de leiding stond met 32 seconden voorsprong. Een voorsprong van Ogier achtige proporties. Zeker na de eerste dag. Op de tweede plek stond Ogier en Sordo hield de Hyundai eer hoog door de derde plek in te nemen.

Sordo03MEX16sv264 Dani Sordo was de beste man in de Hyundai en had na dag 1 de derde plek in handen

Neuville
Het bekendste slachtoffer van de eerste dag was Neuville. Hij kwam wat ongelukkig terecht na een jump, kwam op de wegrand terecht en kwam achterstevoren tot stilstand. Met een gebroken stuurinrichting en een beschadigde neus moest hij het strijdperk voor de dag verlaten. Hopelijk betekent dit niet dat zijn pechreeks van vorig jaar weer de kop opsteekt. Aan de auto ligt het kennelijk niet want Sordo staat in de top drie.

154618 Ostberg03MEX16am200
Mads Ostberg kreeg 's-middags een beter ritme en klasseerde zich vandaag als zesde en als beste M-Sport rijder. Camilli had wat technische problemen en een lekke band die hem terug wierpen.

Banden
Banden waren het grote probleem. Met name Mads Østberg was zeer ontevreden. Ik koos hier voor de harde banden maar die geven veel te weinig grip. En inderdaad de snellere mannen reden allemaal met de zachtere versie. Als je de proeven bekijkt kun je de keuze voor harde banden van Østberg goed begrijpen. Zeker op de lange proef van 54 kilometer verwacht je dat de bandenslijtage aanzienlijk zal zijn. De harde banden zijn daar beter tegen bestand maar leggen het af in het grip niveau en de balans slaat dan toch over naar de zachte variant.

bandenMexico
In Mexico bijna een nog belangrijkere vraag dan anders harde of zachte banden?

Zaterdag
Zaterdag middag Nederlandse tijd gaat de strijd verder. Opnieuw gaat Ogier als eerste over de proeven, en opnieuw krijgt Latvala dus de kans zijn voorsprong uit te bouwen. Maar hoe groot moet die voorsprong zijn voor de uiteindelijke winst? Op zondagmorgen moet er nog een proef van 80 kilometer worden afgewerkt en dan wordt er op klassement gestart. Als Latvala overeind blijft hoeft Ogier dan dus niet als eerst te starten...
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet