WRC

Rally WRC Zweden: En toen was er sneeuw!


Voor de rally was Sebastien Ogier niet in zijn beste humeur. "Ik vind het heel jammer voor de organisatoren, ze doen hun uiterste best maar het is maar zeer de vraag of het rijden van de rally verantwoord is." Na een dag rally heeft hij gewoon weer een halve minuut voorsprong op de rest. De oorzaak? De Rally van Zweden, net als bijvoorbeeld Finland, is altijd een evenement geweest voor de pure specialisten en die kwamen uit het noorden. Maar voor Ogier (en vroeger voor Loeb) geldt deze wet niet. Beide Sebastiens zijn specialisten, Waarin? Specialisten in alles!

ASN Zweden Ogier
Ogier: specilaist in alles

Tekst: Harry van Veenendaal

Foto's PR


Dus reed Ogier gewoon van iedereen weg, ondanks de vreemde omstandigheden. Over het algemeen waren de rijders aan het einde van de eerste proef niet ontevreden. "Het is beter dan ik dacht," was een veel gehoorde kreet. Toch had Andreas Mikkelsen gevoeld dat hij onderweg wat spijkers was kwijt geraakt. En dat is waar veel rijders bang voor waren. Grote pechvogel was weer Jari-Matti Latvala. De Fin landde wat hard na een sprong en daarbij brak hij een aandrijfas aan de voorkant. Hij moest de hele dag verder met achterwielaandrijving. Ook Thierry Neuville had maar tweewiel aandrijving, bij hem was een probleem in een differentieel het probleem. Voor hen was het credo: heel houden en proberen morgen nog wat te stijgen in het klassement en kijken of er nog wat punten te verdienen waren.

Modderpoel
De laatste proef van de eerste loop veroorzaakte nogal wat onrust. En grote modderplas midden op de rij route was voor een aantal rijders een verrassing en voor anderen minder. In ieder geval Kregen zowel Ogier als Mikkelsen het even heel benauwd toen ze na die modderpoel wat anders uitkwamen dan verwacht. Ogier verdween in het struweel, kapte en passant wat boompjes maar kon zijn weg weer vervolgen met een minimale schade en een voorwielophanging doe series moest worden uitgelijnd. Als dit gedoe weerhield hem er niet van de snelste tijd op de proef te rijden! Ook na een fout snel herstellen en weer geconcentreerd verder rijden is blijkbaar één van zijn specialismen. Mikkelsen, toch ook niet de eerste de beste ging er in de zelfde bocht vanaf maar verspeelde net iets meer tijd. Neuville verloor, zoals al gezegd de aandrijving op zijn achterwielen en verloor daarmee zijn kans om net als in Monte Carlo weer een podiumplek in de wacht te slepen. Alleen al op deze proef verloor hij ruim een minuut en de hele ochtendloop van drie proeven moet vanmiddag nog een keer worden gereden, zónder service!

Het sneeuwt!
Vlak voor het begin van de tweede loop werd het dan toch winter. Het begon echt te sneeuwen, binnen korte tijd lag er dan ook een leuk laagje van het witte spul. Voor degenen die als eersten moesten starten was dit niet erg prettig. Mikkelsen bijvoorbeeld raakte weer even het spoor bijster en hakte een boompje om het kostte hem een seconde of 10-15 en hij zakte dus en stukje in de tussenstand. Kris Meeke, Hayden Paddon en Craig Breen maakten volop gebruik van de omstandigheden en stegen in hoog tempo in de tussenstand.

Déja vu
Maar na de tweede loop van de dag mogen we twee titels uitdelen: Pechvogel van de dag. In dit geval een ex aequo klassering voor Meeke en Latvala. De eerst moet een déja vu gehad hebben. "Ik kwam een langzame bocht uit en botste op een steen onder de sneeuwlaag," verklaarde Meeke. "Ongelooflijk net als in Monte Carlo!" In ieder geval moest hij uitvallen met een verbogen ophanging. Ook Latvala stond langs de kant met een zelfde probleem. Ogier ging inmiddels gewoon verder en bouwde weer aan een voorsprong van een kleine 30 seconden.

Paddon02SWE16cm159 Hayden Paddon was vandaag de snelste Hyundai rijder

Verrassend tweede was de Nieuw Zeelander Hayden Paddon. In zijn debuut in de New Generation Hyundai i20 reed hij met uitstekende tijden naar de tweede plek. Mads Østberg was helemaal opgetogen met de sneeuw en werd helemaal enthousiast toen er voor vannacht nog twintig centimeter werd voorspeld. Maar ook zijn voorlopige derde plek stemde hem heel goed. Tänak voelde zich hier duidelijk beter thuis dan in Monte Carlo en bracht zijn Fiësta WRC in DMack kleuren op de vierde plek binnen. Sordo maakte het feest voor Hyundai compleet door zich voorlopig als vijfde te klasseren.

Jim van den Heuvel
In zijn WK debuut reed Jim van den Heuvel op zijn eigen tempo rond de 35e plek. Op de één na laatste proef ging er even iets mis en verloor hij veel tijd. Bovendien leverde hem dat een tijdstraf op van 30 seconden. De laatste proef reed hij weer een gewone tijd ron de 35e plek. Maar door het tijdverlies zakte hij samen met navigator Lisette Bakker, die normaal naast zijn 'grote broer' zit, naar de 44e plek.

Stand na dag 1 (KP9) –
1. Ogier 1h03m10.6s,
2. Paddon +26.9s,
3. Ostberg +33.7s,
4. Tanak +34.8s,
5. Sordo +38.2s
44. Jim van den Heuvel +23:32.1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet