Formula Renault 2.0

Eurocup Formule Renault 2.0: Zwaar ongeval Junior Strous



"Dit ongeluk was nog zwaarder dan mijn crash op Assen ", blikt Junior Strous terug op zijn ongeluk op Oschersleben. Junior vloog hard van de baan  toen het gas van zijn Formule Renault 2000 bleef hangen. Gelukkig stapte de jonge coureur nagenoeg zonder verwondingen uit.
 

Tekst: Roy van der Laan

Junior Strous testte ter voorbereiding op zijn EK-seizoen op het circuit van Oschersleben. "Ik reed in de snelle linkerbocht na het rechte stuk toen mijn gas bleef hangen", blikte Junior op zijn crash terug. "Op dat moment reed ik ongeveer 190 km/h. Ik vloog rechtdoor, door het gras, en klapte vervolgens hard in de bandenstapel. Daarna begon de auto te rollen. Het was echt een onwijs harde klap." Tijdens de crash schoten de riemen van Junior los. Desondanks stapte de coureur met niet meer dan een snee in zijn rechterknie uit. Junior: "We weten al dat de oorzaak van het ongeluk niet bij het team ligt. Mijn riemen zaten ook goed vast. Er is niemand die zijn riemen altijd zo strak laat aantrekken als ik. Ook op dat gebied moeten we nog onderzoeken wat precies de oorzaak is." 

Net als na zijn crash op TT Circuit Assen, is Junior blij dat hij zijn HANS-systeem droeg. "Velen zeggen dat ik veel geluk heb gehad, zowel op Assen als nu op Oschersleben. Zij vergeten dat het HANS-systeem mij hoogstwaarschijnlijk veel letsel heeft bespaard. Ik heb ook deze keer verschrikkelijk veel aan HANS gehad."

Junior crashte met zijn nieuwe auto, die slechts een week oud is. "Ik heb ermee op Monza gereden, Oschersleben was pas de tweede test met de auto", aldus de coureur. "We weten nog niet in hoeverre de monocoque beschadigd is." Strous zal de eerste EK-races, eind deze maand op Monza, rijden met de auto waarmee hij het Amerikaanse winterkampioenschap heeft gewonnen. Deze auto, die net in Nederland is gearriveerd, wordt momenteel omgebouwd.
Volgende week gaat Junior weer testen, waarna hij meteen doorreist naar Monza. Hij vertrouwt op een goed resultaat. "Op Oschersleben ging het heel goed. Alle toppers waren aanwezig, ik stond steeds in de top drie."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet