Formule 1

Marijn van Kalmthout wordt Formule 1-coureur!

De Hoofddorpse Ford-dealer Marijn van Kalmthout (39) verruilt zijn Formule Ford eenmalig voor een heuse Formule 1-bolide. Marijn rijdt op 31 augustus met een 700 pk krachtige Benetton Formule 1 uit 1996 een race op Spa-Francorchamps (België). "Ik kijk er enorm naar uit. Een droom zal uitkomen!",aldus de nu al enthousiaste regerend Nederlands- en Benelux-kampioen in de klasse First Division. Van Kalmthout neemt deel aan een race van de EuroBOSS series, een kampioenschap waarin wordt gereden met Formule 1-auto's van een paar jaar oud.



Marijn van Kalmthout is al sinds 1995 succesvol in de Formule Ford. Zoals bijna iedere autocoureur, is de Formule 1 voor hem de ultieme raceklasse. "Enkele jaren geleden zag ik voor de eerste keer een race van het EuroBOSS kampioenschap, waarin circa 20 Formule 1-bolides en Formule 3000-auto's rijden. Dat sprak mij erg aan", blikt Marijn terug. Hij kwam via zijn leverancier van Intrax raceschokdempers Henk Thuis in contact met Klaas Zwart. Deze landgenoot is eigenaar van het Ascari team, dat enkele Benetton Formule 1's inzet in de EuroBOSS serie. "Aanvankelijk zou het kampioenschap dit jaar tijdens de Marlboro Masters op Circuit Park Zandvoort rijden, het leek mij geweldig om voor de ogen van mijn klanten, medewerkers en andere relaties een Formule 1 te besturen", vervolgt de Ford-dealer. "Helaas ging deze race niet door. Ik zal nu op Spa-Francorchamps rijden. Spa is het meest geliefde circuit onder Formule 1-coureurs. Het is vreselijk snel en erg afwisselend. Ik kijk er erg naar uit!"

Marijn maakt in één keer de overstap van een Formule Ford met een circa 140 pk leverende 1.800 cc Ford-motor naar een meer dan 700 pk krachtige Benetton Formule 1. "Dat wordt wel even wennen, om het zachtjes uit te drukken", realiseert hij zich. "Toen ik laatst op Zolder racete met mijn Formule Ford, reed de EuroBOSS serie daar ook. Ik reed een snelste rondetijd van 1:40, Klaas Zwart reed 1:20. Twintig seconden per ronde is in de autosport een verschil van meer dan een lichtjaar! De topsnelheid van de Benetton ligt dik boven de 300 km/h, mijn Formule Ford gaat niet harder dan 235 km/h."

"Op dit moment weet ik alleen dat het een heel extreme en aparte ervaring zal worden", vervolgt Marijn. Een test om alvast te wennen aan de Formule 1-auto, die gepland stond voor de tweede week van augustus, gaat helaas niet door. Van Kalmthout: "Dat betekent dat ik pas de vrijdag voor de race de eerste ronden kan rijden. Ik had mij graag beter voorbereid, maar er is geen alternatief."

Marijn van Kalmthout bestuurt op Spa-Francorchamps een Benetton uit 1996. De oorspronkelijke Renault krachtbron is vervangen door een Judd V10 vierliter motor met 700 pk. De Benetton, die thans als Ascari-Judd door het leven gaat, weegt slechts 540 kilo. Marijns auto werd in 1996 bestuurd door Jean Alesi. Deze Fransman eindigde destijds op de vierde plaats in het wereldkampioenschap Formule 1. Hij stond in 1996 acht keer op het podium: vier keer als tweede en vier keer als derde. Marijn van Kalmthout wil zelf niet over een podiumplek denken. "Ik ga genieten van deze geweldige, unieke kans. Ik ga er iets moois van maken, mijn doel is verder om de auto heelhuids aan de finish te brengen en natuurlijk zo hoog mogelijk te eindigen."



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet