Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Arcobaleno

Formula Arcobaleno: Winst voor Michael Mason op Assen

Waar hij vorige keer de winst nog aan Dennis van Putten moest laten pakte Michael Mason tijdens de RSG Racing Days op het Circuit van Assen de zege in de Formula Arcobaleno.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra

Mark Koebolt, die tijdens de laatste ronden van de race verbouwereerd zijn bolide aan de kant zette en aanvankelijk niet door had hoe stevig de motor achter hem brandde. Vlammen van zeker een halve meter zorgden voor een deels verschroeide helm, hevig geschrokken coureur, zwarte vegen op zijn pak en gezicht en ­nadat de auto de pits was ingesleept- een spontaan afgaand blussysteem in de auto.

Mason startte als vierde, kwam bijzonder goed weg en ging de strijd aan met pole-sitter Ron Marchal, Vincent Broertjes en Dennis van Putten. Van Putten, als tweede gestart, kende veel wheelspin en ging als derde op de eerste bocht af. "Voor mij reden Vincent en Michael en naast mij hoorde ik hard gerem, zag wat rook en voor ik het wist was daar Michael Mason. Ik kon hem onmogelijk houden en belandde zelf in het gras. Waarna voor mij de race van voren af aan begon." Op zijn beurt vond Mason het uiteraard een schitterende actie, die hem achter de beide koplopers bracht. Na een misschakeling gevolgd door een uitstapje naast de baan verspeelde Marchal zijn eerste plaats aan Broertjes, die het op zijn beurt zwaar te verduren kreeg. Zij aan zij reed hij met Mason (lag inmiddels tweede) door de bocht en moest even later zelfs zijn meerdere erkennen in de latere winnaar. Vincent: "Hij kwam voor mij echt als een duveltje uit een doosje, sloot goed aan en ik kon hem onmogelijk houden."
Winst dus voor Mason, een tweede plek voor Broertjes en Dennis van Putten wist na de moeilijke openingsronde op te klimmen naar een derde plaats. "Een heel gevecht om onder deze weersomstandigheden door het veld weer naar voren te rijden. Mijn podiumplaats is gelukt, maar meer dan die derde plaats zat er deze keer echt niet in."

Ron Marchal eindigde de race als vierde, net voor John Wilbrink. Wilbrink: "Ik had het tweede deel van de race geen vijfde versnelling meer. Ik moest dus strijden om ieder plekje en daarbij het nodige moeten blokken. Bij de start had ik al problemen. Ik kreeg 'm niet uit de versnelling waardoor de motor dus afsloeg. Op de startmotor ben ik bij de weg gegaan. Daarmee verlies je al veel, maar uiteindelijk is het dus redelijk gelukt."

Danny van Dongen
En dan ook nog een nieuwe naam in het veld. Niemand minder dan Danny van Dongen kreeg na zijn recente debuut in de Formel Konig van Har Vaessen Racing de kans om eens een keer in de Formula Arcobaleno te rijden. Hij trainde als zevende en stond daarmee net voor teamgenoot Mark Koebolt. Koebolt, die tijdens de laatste ronden van de race verbouwereerd zijn bolide aan de kant zette en aanvankelijk niet door had hoe stevig de motor achter hem brandde. Vlammen van zeker een halve meter zorgden voor een deels verschroeide helm, hevig geschrokken coureur, zwarte vegen op zijn pak en gezicht en ­nadat de auto de pits was ingesleept- een spontaan afgaand blussysteem in de auto. Van Dongen werd met zijn achtste plaats dus beste rijder uit het Arcobaleno Team. " Er had zeker meer ingezeten, maar ik spinde in de eerste bocht. Ik remde duidelijk te laat, kwam in de grasrand terecht en moest daarna als een van de laatsten weer aan de race beginnen. Daarbij heb ik de nodige mensen ingehaald en wat geluk gehad bij de uitvallers." "Wanneer ik in het begin iets voorzichter was geweest had er duidelijk meer ingezeten. Natuurlijk hoop ik op een vervolg, al was het alleen maar om nog meer racekilometers te maken. Ik vind open wagens zeker net zo leuk als de Saxo waar ik vorig jaar nog in reed en zal dit jaar iedere kans aangrijpen om te rijden. Ik ben Har Vaessen dankbaar voor deze kans."

Meer deelnemers gevraagd
Vaessen die zelf graag wat meer deelnemers in de Formula Arcobaleno zou zien. "Op dit moment is het echt een zootje. Er is niemand die echt de leiding neemt, van het oude bestuur hoor je weinig en als team en/of rijder moet je maar zien. Geen A evenementen meer dit jaar. Zoiets alleen al is slecht voor een startersklasse als die van ons. Daarmee jaag je mensen bij je vandaan, terwijl het juist andersom zou moeten zijn. De mannen ­en vrouwen- die het momenteel in de organisaties voor het zeggen hebben zouden ook eens wat duidelijker in onze richting moeten kijken. Wij hebben geïnvesteerd in kostbare racewagens, hebben een heus racebedrijf en willen graag uitkomen in een klasse als de Formula Arcobaleno. Zo hebben we momenteel ook een nieuwe Formule Renault helemaal klaar staan. Gereed om zo mee in het EK te rijden, maar zeg mij maar wie dat moet doen. De inschrijfgelden zijn al betaald, maar voor wie is dat nu een goede optie? Terug naar de Arcobaleno, als je weet hoeveel wagens er her en der nog in het land staan is het toch eeuwig zonde dat we die nu niet in de races terugzien. De aanpassingen voor 2001? Ach daarvan zijn de kosten hooguit een 5.000 gulden. Natuurlijk, dat is serieus geld, maar ik denk dat het voor ieder team is op te brengen. En mochten jonge (ja zelfs de wat oudere) rijders idee hebben om van start te gaan kunnen ze mij altijd bellen. Wij hebben meerdere wagens (alhoewel sinds vandaag bijna 1 minder-red.) raceklaar staan. Voor 1 race, de rest van het seizoen. Je zegt het maar, wij passen er wel een mouw aan. De kosten? Laat mensen ons gewoon bellen en wij kijken hoever we met elkaar komen. Inmiddels zijn wij als Har Vaessen Racing namelijk ook de importeur van deze Formula Arcobaleno's en kunnen jonge mensen altijd op maat helpen"









Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet